moter inbouw beschrijving
moter inbouw beschrijving
heeft er iemand een goeie beschrijving van hoe je een moter in en uit bouwd met lekker veel details
Niet precies, maar moeilijk is het niet.
stap 1.
Haal de min van de accu en daarna de plus.
stap 2.
zorg dat alle connecties tussen schutbord en motor los zijn.
Dus: choke, gas en alleen de kabel tussen je verwarmingsschuifje binnen en de linker verwarmingspot. verder natuurlijk je kabelboom.
stap 3.
Haal je lampensteun los en vergeet ook niet je motorkapsluiting.
stap 3.
draai de bouten los van je versnellingsbak en je motor
stap 4.
draai je motorsteunen vooraan los. Controleer deze meteen op slijtage, of natuurlijk de steunen van je ruilmotor.
stap 5.
pak een potkrikje (uit een bx of zo) en krik net achter de motorplaat je versnellingsbak op. Bij potkrik gebruik deze op de kop gebruiken. Zorg dat je zo hoog krikt dat je carter boven je voorste balkje van je chassis uit komt. Niet te hoog, want dan gaan de aandrijfassen uitelkaar... en die mag je daarna eerst loshalen van je versnellingsbak en pas daarna weer in elkaar schuiven.
Dan met twee man gaan sjorren aan de motor. Het wil helpen door een dikke schroevendraaier tussen motor en bak te zetten.
Verder controleer je natuurlijk de koppeling, want je hebt het nu toch lekker los.
Dus voor je begint kun je beter een aantal dingen op voorraad hebben. Dan ben je snel klaar:
- koppelingsplaat (met centreer-stuk als je de staat van jouw plaat niet weet en die van de ruilmotor ook niet)
- motorsteunen voor (eventueel, is een apk-punt, dus beter nu dan over een half jaar weer)
- versnellingsbaksteun achter (eventueel, maar versnellingbak verwijderen is nu ook een fluitje van een cent check het ff van te voren)
- stofhoesjes, want we zijn nu toch lekker bezig
Denk er om bij het verwijderen en terug zetten dat je het met twee man doet. Bij het terugzetten moet je de voorkant naar beneden hebben. da's een beetje lastig want als je tilt gaat de voorkant juist omhoog.
Het kan een beetje tegen zitten maar met wat geduld moet het lukken.
En natuurlijk had je al lang de motorkap verwijderd en de spatborden met die draadjes voor de knipperlichten die altijd vast zitten.
Daniel
stap 1.
Haal de min van de accu en daarna de plus.
stap 2.
zorg dat alle connecties tussen schutbord en motor los zijn.
Dus: choke, gas en alleen de kabel tussen je verwarmingsschuifje binnen en de linker verwarmingspot. verder natuurlijk je kabelboom.
stap 3.
Haal je lampensteun los en vergeet ook niet je motorkapsluiting.
stap 3.
draai de bouten los van je versnellingsbak en je motor
stap 4.
draai je motorsteunen vooraan los. Controleer deze meteen op slijtage, of natuurlijk de steunen van je ruilmotor.
stap 5.
pak een potkrikje (uit een bx of zo) en krik net achter de motorplaat je versnellingsbak op. Bij potkrik gebruik deze op de kop gebruiken. Zorg dat je zo hoog krikt dat je carter boven je voorste balkje van je chassis uit komt. Niet te hoog, want dan gaan de aandrijfassen uitelkaar... en die mag je daarna eerst loshalen van je versnellingsbak en pas daarna weer in elkaar schuiven.
Dan met twee man gaan sjorren aan de motor. Het wil helpen door een dikke schroevendraaier tussen motor en bak te zetten.
Verder controleer je natuurlijk de koppeling, want je hebt het nu toch lekker los.
Dus voor je begint kun je beter een aantal dingen op voorraad hebben. Dan ben je snel klaar:
- koppelingsplaat (met centreer-stuk als je de staat van jouw plaat niet weet en die van de ruilmotor ook niet)
- motorsteunen voor (eventueel, is een apk-punt, dus beter nu dan over een half jaar weer)
- versnellingsbaksteun achter (eventueel, maar versnellingbak verwijderen is nu ook een fluitje van een cent check het ff van te voren)
- stofhoesjes, want we zijn nu toch lekker bezig
Denk er om bij het verwijderen en terug zetten dat je het met twee man doet. Bij het terugzetten moet je de voorkant naar beneden hebben. da's een beetje lastig want als je tilt gaat de voorkant juist omhoog.
Het kan een beetje tegen zitten maar met wat geduld moet het lukken.
En natuurlijk had je al lang de motorkap verwijderd en de spatborden met die draadjes voor de knipperlichten die altijd vast zitten.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
Motor uitbouw
Aanvulling
Vergeet de benzine leiding niet.
Controleer of je dezelfde type koppeling hebt (kijk maar of de drukgroep hetzelfde is) anders past het drukgroep lager niet goed en krijg je de koppeling niet afgesteld.
Vergeet de benzine leiding niet.
Controleer of je dezelfde type koppeling hebt (kijk maar of de drukgroep hetzelfde is) anders past het drukgroep lager niet goed en krijg je de koppeling niet afgesteld.
Vergeet de uitlaat en de remleidingen niet.
Vooral met de remleidingen is voorzichtigheid geboden, liefst met een speciale open ringsleutel de nippels los maken anders verziek je de nippel. Deze maak je trouwens alleen bij de rechter remklauw los.
Na het monteren natuurlijk weer ontluchten.
En als je klemmen van de uitlaat al wat ouder zijn, neem dan gelijk nieuwe het is sowieso al een ellende om de uitlaat weer goed dicht te krijgen.
Vooral met de remleidingen is voorzichtigheid geboden, liefst met een speciale open ringsleutel de nippels los maken anders verziek je de nippel. Deze maak je trouwens alleen bij de rechter remklauw los.
Na het monteren natuurlijk weer ontluchten.
En als je klemmen van de uitlaat al wat ouder zijn, neem dan gelijk nieuwe het is sowieso al een ellende om de uitlaat weer goed dicht te krijgen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
oh ja, de benzine leiding.
Die moet je dus voor de pomp los maken. Vaak zit er een verbinding vooraan bij het chassis.
Leg ff een paar bouten klaar, kun je daarmee de stroom benzine blokkeren. Schroef moet er net in kunnen, weet alleen ff niet meer welke maat.
Daniel
Die moet je dus voor de pomp los maken. Vaak zit er een verbinding vooraan bij het chassis.
Leg ff een paar bouten klaar, kun je daarmee de stroom benzine blokkeren. Schroef moet er net in kunnen, weet alleen ff niet meer welke maat.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
Tja, als je toch bezig bent en je hebt je blok los is alles wel lekker overzichtelijk. Misschien een goed idee om nog een dingetje te vervangen waar je normaal nooit bijkomt? Toen ik het blok van mijn eend los had heeft de eendenmonteur er meteen een nieuw zogenaamd 'toplager' ingezet. Dit is geloof ik het lager (of misschien wel een keerring?) waarin de krukas rust aan de koppelingszijde.
Kijk maar of dit bij you nodig is, in ieder geval succes!
Kees-Jan
Kijk maar of dit bij you nodig is, in ieder geval succes!
Kees-Jan
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27