Wiellagers

Alles over de wielophanging
Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Wiellagers

Bericht door Pistachke » do 1 jun, 2006 16:03

Na terugkeer vanuit la douce France (prachtige Nationale trouwens) toch speling op de fusees en lagers ontdekt, wordt dus weer sleutelweekje...
Iemand een idee wat de afmetingen van de voorste wiellagers zijn ?
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 1 jun, 2006 16:55

Dat weet toch elke eendespecialist waar je hem toch moet gaan kopen

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 1 jun, 2006 17:14

72 mm.

Van de besteleend 76 mm

Ik zou trouwens een SNR lager kopen. Scheelt zomaar 20 euro met een SKF lager. Heeft net als de SKF een plastic randje om het vet binnen te houden. En de kwaliteit is gewoon net zo goed.

Ik koop een nieuw SNR wiellager voor 23 euro. SKF kost mij alsnog 43 euro. Behoorlijk verschil dus.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 1 jun, 2006 22:26

ja alleen had ik een snr lager kapot na 40.000km (en da's binnen een jaar bij mij) en een skf lager heb ik nog nooit een 2e keer hoeven vervangen. Dus bij mij gaat er (nu) ALTIJD skf in. Ik heb een schurft hekel aan een klus 2 keer doen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Lagers

Bericht door Pistachke » vr 2 jun, 2006 10:23

Yep, ondertussen opgemeten en 't zal toch een SKF worden... Ze zijn samen met Timken niet voor niets de grootste fabrikanten van dat spul. Jeroen, heb jij zo'n sleutel om die ring (die de lager in het huis drukt) te demonteren ?
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 2 jun, 2006 11:39

nope, geen sleutel aanwezig. Ik gebruik een stompe beitel en daarna 2 schroevendraaiers.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

A3
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 14 okt, 2003 11:08
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door A3 » vr 2 jun, 2006 12:39

Ik gebruik een plaatje wat precies in de inkepingen van de moer valt, daaraan heb ik een m14 bout gelast. En deze gaat door het lager heen, en aan de buitenkant schroef je die vast.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 2 jun, 2006 12:51

Ik heb wel een wiellagersleutel liggen.

Zo een SKF lager zal ongetwijfeld de beste zijn, echt moet je elk lager gewoon goed invetten. Dus een SNR ook. De eendspecialist waar ik alles haal gebruikt al jaren SNR en nooit problemen mee. De lager die uit mijn eend kwam was ook een SNR... was helemaal versleten maar zat er al onwijs lang in.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 2 jun, 2006 13:20

Je moet lagers niet invetten, tenminste, de SKFs komen als onderhoudsvrije (dichte) lagers binnen en gaan er zo in.
Gaat toch al weer bijna 150.000km goed in mijn ami (wel zijn de fusees nu weer versleten!). De SNRs zijn zoals hierboven valt te lezen niet ver gekomen.
Ik heb geen zin om 2 keer per jaar lagers te vervangen dus geef 20 euro meer uit per lager om in mijn auto het beste spul te schroeven wat ik op deze planeet kan vinden. Kleine moeite groot plezier. Die auto's kosten per km zoiezo geen drol dus dan kun je je ook lekker uitleven met het onderhoud ervan. Alleen het allerbeste spul op mijn auto's!

Ik heb geen eendespecialist, want ik doe alles zelf, lekker eigenwijs!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 2 jun, 2006 13:23

helemaal mee eens!!!

ik heb 20.000 km geleden een timken er in gezet nu al weer ruimte, dus volgende keer echt een skf!.

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » wo 7 jun, 2006 19:05

Yep Jeroen, ben ook die mening ... heb er ooit IRB lagers ingezet (jaartje of 6 geleden) en
deze heb ik van binnen naar buiten doorgesmeerd (met zo'n kunststof konus) en nu was er eentje echt versleten. Dus de andere zal ook niet lang meer leven.
Ligt ook een beetje aan mezelf... moet met m'n dagelijkse eend maar geen off-road gaan doen (anders wel leuk). Bij Perfect Products een set fusees besteld, waar een pen doorgaat om een betere doorsmering te hebben. Ben eens benieuwd...
Zo, ga m'n lagertjes vervangen boys....! Thx voor alle info!
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

alfred
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: di 22 aug, 2006 21:58
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door alfred » di 14 nov, 2006 22:05

Vraagje (misschien boter na de vis...): hoe smeer je de voorste en achterste wiellagers eigenlijk? Kun je daarvoor een MoS2-smeervet gebruiken?
Ik heb het bij onze eend nog niet goed bekeken, maar... welke handelingen moet je voor en achter uitvoeren om de lagers te bereiken en hoe weet je of je voldoende gesmeerd hebt? Tips (foto's?) zijn welkom!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 14 nov, 2006 22:12

normaal hoeven wiellagers niet nagesmeerd te worden.
Voor kun je er niet makkelijk bij, achter wel (dope raf)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

alfred
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: di 22 aug, 2006 21:58
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door alfred » di 14 nov, 2006 22:56

Da's duidelijk, maar bij Alledag/Onderhoud staat:
"Ieder jaar of iedere 30.000 km. De wiellagers invetten. De achterwiellagers kan je smeren door de doppen er af te trekken en te vervangen door plastik doppen als die er niet al opzitten."
Wat is wijsheid? To grease or not no grease, that's the question!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 15 nov, 2006 10:34

to grease is the answer to all your questions. whohahaha :D

Plaats reactie