
Versnellingsbak uitbouwen ?
Versnellingsbak uitbouwen ?
Mijn bak is vast gelopen bij het achteruitrijden
Nu las ik elders in dit forum dat je dan "effe" het achterste deksel van de versnellingsbak kunt oplichten om te kijken of de borgmoer niet los is gekomen. Mijn vraag is nu, kun je dat doen zonder de bak uit te bouwen ?

- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Volgens mij gaat dit niet tot moeilijk hoor. Als ik me niet vergis, dan zitten de bouten (langere goudkleurige bussen) waar de bak mee aan het chassis vast zit (bij het ophangpunt) ook door de deksel heen die je wilt verwijderen.
Dit steunpunt verdwijnt dus, of e moet het geheel ondersteunen.
Ik denk dat eruithalen een betere en makkelijkere optie is.
Dit steunpunt verdwijnt dus, of e moet het geheel ondersteunen.
Ik denk dat eruithalen een betere en makkelijkere optie is.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Tot nu toe heb ik de bak er af gehaald met het blok en de bak uit de auto. Staat ook zo in de vraagbaak aangegeven volgens mij. Ik zou ook niet weten hoe het anders moet. Wel ff tip als je de boel uitbouwt, merk de aansluitingen van je stroom ff. En als je de boel toch los hebt liggen, zou ik ook gelijk de koppeling en evt de drukgroep vervangen.
Succes met sleutelen
Groetjes, Niels
Succes met sleutelen
Groetjes, Niels
versnellingsbak vast
ik heb pas hetzelfde gehad, versnellingbak vast in de achteruit
ondanks aanwijzingen en foto's via de eendmeel lukte het toch niet echt om de losgelopen ring er weer op te draaien via de opengemaakte deksel; dus maar uitbouwen, eerst motor en dan bak.
omdat ik denk dat je er toch wel het een en ander af moet weten ben ik met de bak naar een expert gegaan en daar hebben we samen in 2,5 uur het probleem geklaard!
achterdeksel er af, afstelling stangen markeren, schakelstangen er uit, opletten op de losspringende kogeltjes en veertjes, middelste as er uit, ring eerst er af, schroefdraad controleren, ring er weer op, ring goed borgen, aslager goed in het speciale vet en de boel weer in omgekeerde volgorde inbouwen, vooral lastig bij de kogellagertjes/veertjes die weer terug in hun holletje moeten worden gestopt, grote moeren van de assen ook goed borgen!
volgens mij geen klus voor een beginner!
en nu moet ik alles weer gaan inbouwen, gelijk maar nieuwe koppeling, kabels, motorsteunen etc. monteren nu alles toch er uit is of los zit.
Hans
ondanks aanwijzingen en foto's via de eendmeel lukte het toch niet echt om de losgelopen ring er weer op te draaien via de opengemaakte deksel; dus maar uitbouwen, eerst motor en dan bak.
omdat ik denk dat je er toch wel het een en ander af moet weten ben ik met de bak naar een expert gegaan en daar hebben we samen in 2,5 uur het probleem geklaard!
achterdeksel er af, afstelling stangen markeren, schakelstangen er uit, opletten op de losspringende kogeltjes en veertjes, middelste as er uit, ring eerst er af, schroefdraad controleren, ring er weer op, ring goed borgen, aslager goed in het speciale vet en de boel weer in omgekeerde volgorde inbouwen, vooral lastig bij de kogellagertjes/veertjes die weer terug in hun holletje moeten worden gestopt, grote moeren van de assen ook goed borgen!
volgens mij geen klus voor een beginner!
en nu moet ik alles weer gaan inbouwen, gelijk maar nieuwe koppeling, kabels, motorsteunen etc. monteren nu alles toch er uit is of los zit.
Hans