eeuhh ja... als ik eens in amsterdam ben
met die onsteking bedoel ik dat vooral wanneer je half gas geeft de onsteking veel meer vervroegen kan. De vacuumvervroeging van bepaalde 123 modellen houdt hier rekening mee: hoe groter de onderdruk in het spruitstuk, hoe slechter de cilinders gevuld worden, hoe langzamer de verbranding verloopt, hoe eerder de vervranding ingezet zou moeten worden.
Je kunt de onsteking ook heel goed afstellen met een vacuummeter, het ideale stationaire ontstekingstijdstip ligt daar waar het het grootste vacuum bij stationair toerental veroorzaakt. Ik beschouw de instellingen die citroen aangeeft meer als 'richtlijnen'
Bij de 123-evo kun je daarnaast verschillende curves kiezen met verschillende eindvervroegingen zodat de totale vervroeging niet te gek wordt. Al spelend en testend merk je wat voor invloed de onsteking heeft op het gedrag van de motor. Het horten en stoten bij halfgas kun je dus ook oplossen zonder meteen enorme sproeiers te gebruiken.
Echter, helemaal geweldig loopt de eend waar ik het over heb nog niet. Om de een of andere reden verlaat de onsteking een paar graden zodra ik het gaspedaal een beetje aanraak (en het vacuum nog niet veel is gezakt).
Vooral direct na het opschakelen verslikt de eend zich wel eens wanneer ik het toerental te zeer laat zakken. Dat moet ik maar eens aan Albert de Gier voorleggen.
B
B.