Cilinderkop 602cc
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Garageverkoop schreef:
Pfft nou, eigenlijk heb ik m`van iemand die m`van een overleden ook uit de schuur had meegenomen (samen met ca 30% van alles dat ik heb liggen) Dusseh Yomandahahahahahaaaaaa
Doodsoorzaak van de eend was dus onbekend. Kan ook het chassis zijn geweest dus???
Pfft nou, eigenlijk heb ik m`van iemand die m`van een overleden ook uit de schuur had meegenomen (samen met ca 30% van alles dat ik heb liggen) Dusseh Yomandahahahahahaaaaaa
Doodsoorzaak van de eend was dus onbekend. Kan ook het chassis zijn geweest dus???
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Dank je Teun, ben er toch weer eens stuk wijzer van geworden.Teun Stam schreef:Okay niet zo uitgebreid als ik dacht....sorry maar iig.
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopic.php?t=268 en ja ook niet hiero maargoed..
Nog een vraag een van jouw vervangen buisjes lekte alsnog, is dit niet op te lossen met wat vloeibare pakking. Dit dan alleen in de eerste opening vanaf de cilinder, of haalt dit niks uit vanwege de hitte die daar ontstaat???
Ik ga dit ook eens proberen, dan heb ik 2 paarden waar ik op kan wedden. Het andere blokje en mijn originele kop. Ik heb toch nog 2 rotte koppen liggen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
cylinderkoppen
Er bestaat voor de 602cc M28 en M28/1 maar 1 cylinderkop.
De hardheid van de klepzetels is niet significant veranderd sinds 1970 dus loodvrij kunnen ze allemaal.
De compressie verschillen zit hem niet in de cylinderkop, enkel in de zuiger.
Je kunt dus elke cylinder kop gebruiken
Er is 1 andere 602, de M4 gemonteerd in de ami 6, ak350 en dyane D6, die koppen passen niet, daar dat ziet je onmiddelijk dus maak je daar geen zorgen over.
De buisjes zijn inderdaad vervangbaar.
De buisjes beschadigen door verkeerde montage.
Voor je de kop aandraait EERST kijke dat je ene volle cm schroefdraad van de tapeinden ziet! Zo niet dan zitten de buisjes OP het carter ipv ERIN.
Na een beetje friemelen gaan de buisjes IN het carter en heb je ineens VEEL meer draad zichtbaar op de kopbouten.
De hardheid van de klepzetels is niet significant veranderd sinds 1970 dus loodvrij kunnen ze allemaal.
De compressie verschillen zit hem niet in de cylinderkop, enkel in de zuiger.
Je kunt dus elke cylinder kop gebruiken
Er is 1 andere 602, de M4 gemonteerd in de ami 6, ak350 en dyane D6, die koppen passen niet, daar dat ziet je onmiddelijk dus maak je daar geen zorgen over.
De buisjes zijn inderdaad vervangbaar.
De buisjes beschadigen door verkeerde montage.
Voor je de kop aandraait EERST kijke dat je ene volle cm schroefdraad van de tapeinden ziet! Zo niet dan zitten de buisjes OP het carter ipv ERIN.
Na een beetje friemelen gaan de buisjes IN het carter en heb je ineens VEEL meer draad zichtbaar op de kopbouten.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Volgens mij zit het verschil in compressie in het verschil in cilinderkop. Immer, een nieuwer blok kan op loodvrij rijden, dus heeft geen extra klepsmering nodig.
Compressie is het verschil in volume, en ik denk niet dat citroen de cilinders heeft veranderd. Dit kost namelijk best veel pieken om een productielijn aan te passen. Heb zelf trouwens eens twee cilinders vergeleken, eentje van een loodvrije motor en eentje van een ouder blok. Geen verschil in afmeting. Dus als je een boksermotor met twee verschillende compressies instaleerd, gaat er natuurlijk iets mis.
Compressie is het verschil in volume, en ik denk niet dat citroen de cilinders heeft veranderd. Dit kost namelijk best veel pieken om een productielijn aan te passen. Heb zelf trouwens eens twee cilinders vergeleken, eentje van een loodvrije motor en eentje van een ouder blok. Geen verschil in afmeting. Dus als je een boksermotor met twee verschillende compressies instaleerd, gaat er natuurlijk iets mis.
Compressie is de verhouding tussen de compressievolume en de slagvolume+compressievolume. De compressie is dus afhankelijk van de slag en de compressievolume. Slag is de diameter van de cirkel die de krukas maakt. Dit kan alleen veranderen als je een andere krukas gebruikt. Lijkt me niet het geval.
Je kan wel het compressievolume veranderen door er een andere cilinderkop op te zetten.
Compressievolume is de volume die je overhoud in het bdp.
Je kan wel het compressievolume veranderen door er een andere cilinderkop op te zetten.
Compressievolume is de volume die je overhoud in het bdp.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Dit klopt nietRobert schreef:Compressie is de verhouding tussen de compressievolume en de slagvolume+compressievolume. De compressie is dus afhankelijk van de slag en de compressievolume. Slag is de diameter van de cirkel die de krukas maakt. Dit kan alleen veranderen als je een andere krukas gebruikt. Lijkt me niet het geval.
Je kan wel het compressievolume veranderen door er een andere cilinderkop op te zetten.
Compressievolume is de volume die je overhoud in het bdp.
Compressie is het verschil in volume tussen zuiger op het laagste en hoogste punt. die 2 volumes bestaan uit een vast deel (ruimte tussen zuiger en kop op hoogste punt) en een variabel deel (boringxslag).
Da's theoretisch fantastisch doet er helemaal niet toe bij een eend.
Er bestaan 3 compressie verhoudingen voor de moderne 602cc: 9:1, 8.7:1 en 8.5:1
9 is dyane en ami, 8.7 is 2cv6 (ao6/635), 8.5 is 95 octaan motor (duitsland voornamelijk)
Op mijn site kun je het precies vinden met motortype en verdere gegevens.
Het verschil zit hem enkel en alleen in de zuiger, er bestaan gewoon 3 verschillende sets zuigers. Compressie verhouding staat ook altijd op de zuiger aangegeven.
De cylinderkop is NIET anders.
Ik heb ooit een motor gehad waar de citroen garage een 8.5 zuiger in had gezet, de andere kant was nog origineel 8.7. reed ook prima.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Even een korte update:
We hebben van het nieuw aangeschafte blok de compressie proberen te meten, maar hadden niet het goede aparaat hiervoor. We hebben echter wel het verschil tussen de linker en de rechter kunnen meten. Aangezien deze hetzelfde was en de cilinders nogal wat lucht pompte en er een hoop troep uit bliezen. Alles zonder problemen. Daarom hebben we besloten toch voor dit blok te gaan.
Donderdagavond hebben we alles van het originele blok overgebouwd op dit blok en as dinsdag gaan we hem inbouwen in de eend, zodat we hem ook kunnen starten. We hopen dus dat het werkt.
Dinsdag kan ik meer vertellen...
We hebben van het nieuw aangeschafte blok de compressie proberen te meten, maar hadden niet het goede aparaat hiervoor. We hebben echter wel het verschil tussen de linker en de rechter kunnen meten. Aangezien deze hetzelfde was en de cilinders nogal wat lucht pompte en er een hoop troep uit bliezen. Alles zonder problemen. Daarom hebben we besloten toch voor dit blok te gaan.
Donderdagavond hebben we alles van het originele blok overgebouwd op dit blok en as dinsdag gaan we hem inbouwen in de eend, zodat we hem ook kunnen starten. We hopen dus dat het werkt.
Dinsdag kan ik meer vertellen...
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
"Compressie is het verschil in volume tussen zuiger op het laagste en hoogste punt"
Dit is dus precies hetzelfde wat ik net zei. Compressievolume is volume boven de zuiger bij bdp en compressievolume + slag is de volume boven de zuiger in het laagste dode punt. Wel goed lezen. Dit heb ik van een van m'n studieboeken, studeer namelijk werktuigbouwkunde. Dat de zuiger anders is zoals je zegt, kan en zal dan wel zo zijn.
Hard roepen dat iets niet klopt kunnen we natuurlijk allemaal. Lezen is erg belangrijk
Dit is dus precies hetzelfde wat ik net zei. Compressievolume is volume boven de zuiger bij bdp en compressievolume + slag is de volume boven de zuiger in het laagste dode punt. Wel goed lezen. Dit heb ik van een van m'n studieboeken, studeer namelijk werktuigbouwkunde. Dat de zuiger anders is zoals je zegt, kan en zal dan wel zo zijn.
Hard roepen dat iets niet klopt kunnen we natuurlijk allemaal. Lezen is erg belangrijk
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Even een kleine zijstraat: men zegt dat boring x slag de cylinderinhoud is. Maar... de boring is toch de diameter van de zuiger? En de slag toch het aantal mm dat de zuiger heen en weer gaat? Boring x slag = dus een oppervlak en niet een inhoud!!! Hoe kan je dan bijn een perfect ronde zuiger waarvan je de slag en de diameter van de zuiger weet (de boring???) de cylinderinhoud bepalen?
En als bepaalde Eendndenmotoren een lagere compressie hebben, hebben ze dan ook een (iets) grotere motorinhoud?
En als bepaalde Eendndenmotoren een lagere compressie hebben, hebben ze dan ook een (iets) grotere motorinhoud?
Afblijven.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
De cylinderinhoud is er van af te leiden:Lelijke Eend schreef:Even een kleine zijstraat: men zegt dat boring x slag de cylinderinhoud is.
inhoud = PI*(boring/2)*slag
Nee, want als je net leest zie je dat dat inhoud enkel bepaald wordt door boring van de zuiger (diameter) en slag van de krukas.Lelijke Eend schreef: Maar... de boring is toch de diameter van de zuiger? En de slag toch het aantal mm dat de zuiger heen en weer gaat? Boring x slag = dus een oppervlak en niet een inhoud!!! Hoe kan je dan bijn een perfect ronde zuiger waarvan je de slag en de diameter van de zuiger weet (de boring???) de cylinderinhoud bepalen?
En als bepaalde Eendndenmotoren een lagere compressie hebben, hebben ze dan ook een (iets) grotere motorinhoud?
Aangezien bij een compressie verandering geen van beide veranderd blijft inhoud gelijk
Als je vroeg ooit brommer gereden heb weet je dat daar de compressie verhoogt werd door een stuiver op de zuiger te hardsolderen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
in verhouding wel, maar de cilinderinhoud gaat niet veranderen, de compressie eerder wel (slijtage aan kleppen ofzo?) dus word eigenlijk de compressie te laag. (of zit ik er nu helemaal naast?)Lelijke Eend schreef: En als bepaalde Eendenmotoren een lagere compressie hebben, hebben ze dan ook een (iets) grotere motorinhoud?
1977 Mehari