Cilinderkop 602cc

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 6 jan, 2004 08:28

Okay niet zo uitgebreid als ik dacht....sorry maar iig.
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopic.php?t=268 en ja ook niet hiero maargoed..
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 jan, 2004 11:04

Garageverkoop schreef:

Pfft nou, eigenlijk heb ik m`van iemand die m`van een overleden ook uit de schuur had meegenomen (samen met ca 30% van alles dat ik heb liggen) Dusseh Yomandahahahahahaaaaaa


Doodsoorzaak van de eend was dus onbekend. Kan ook het chassis zijn geweest dus???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 jan, 2004 11:18

Teun Stam schreef:Okay niet zo uitgebreid als ik dacht....sorry maar iig.
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopic.php?t=268 en ja ook niet hiero maargoed..
Dank je Teun, ben er toch weer eens stuk wijzer van geworden.

Nog een vraag een van jouw vervangen buisjes lekte alsnog, is dit niet op te lossen met wat vloeibare pakking. Dit dan alleen in de eerste opening vanaf de cilinder, of haalt dit niks uit vanwege de hitte die daar ontstaat???

Ik ga dit ook eens proberen, dan heb ik 2 paarden waar ik op kan wedden. Het andere blokje en mijn originele kop. Ik heb toch nog 2 rotte koppen liggen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 6 jan, 2004 11:37

Dat buisje is alsnog vervangen... heb er wel wat vloeibare pakking opgesmeerd voordat ie in de kop ging..

Maar in mijn geval was de kop gereviseerd dus dat was voor mij wel belangrijk.. als het bij mijn andere blokje gebeurde zou ik gewoon een 2e hands erop zetten...

Succes..
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 jan, 2004 12:23

Ik probeer het gewoon. Wordt het teveel werk, dan haak ik af.

We gaan donderdagavond kijken wat we nu allemaal hebben liggen en wat de beste en makkelijkste optie is. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

cylinderkoppen

Bericht door catscit » do 8 jan, 2004 09:58

Er bestaat voor de 602cc M28 en M28/1 maar 1 cylinderkop.
De hardheid van de klepzetels is niet significant veranderd sinds 1970 dus loodvrij kunnen ze allemaal.

De compressie verschillen zit hem niet in de cylinderkop, enkel in de zuiger.
Je kunt dus elke cylinder kop gebruiken

Er is 1 andere 602, de M4 gemonteerd in de ami 6, ak350 en dyane D6, die koppen passen niet, daar dat ziet je onmiddelijk dus maak je daar geen zorgen over.

De buisjes zijn inderdaad vervangbaar.
De buisjes beschadigen door verkeerde montage.
Voor je de kop aandraait EERST kijke dat je ene volle cm schroefdraad van de tapeinden ziet! Zo niet dan zitten de buisjes OP het carter ipv ERIN.
Na een beetje friemelen gaan de buisjes IN het carter en heb je ineens VEEL meer draad zichtbaar op de kopbouten.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » zo 11 jan, 2004 17:03

Volgens mij zit het verschil in compressie in het verschil in cilinderkop. Immer, een nieuwer blok kan op loodvrij rijden, dus heeft geen extra klepsmering nodig.

Compressie is het verschil in volume, en ik denk niet dat citroen de cilinders heeft veranderd. Dit kost namelijk best veel pieken om een productielijn aan te passen. Heb zelf trouwens eens twee cilinders vergeleken, eentje van een loodvrije motor en eentje van een ouder blok. Geen verschil in afmeting. Dus als je een boksermotor met twee verschillende compressies instaleerd, gaat er natuurlijk iets mis.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 11 jan, 2004 18:01

ik ken er niet veel van, maar het verschil in compressie ligt volgens mij aan het feit dat bij hoge compressie de zuiger 'verder' komt,
de cilinderkoppen zijn dus hetzelfde dacht ik.

Afbeelding
1977 Mehari

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » zo 11 jan, 2004 18:25

Compressie is de verhouding tussen de compressievolume en de slagvolume+compressievolume. De compressie is dus afhankelijk van de slag en de compressievolume. Slag is de diameter van de cirkel die de krukas maakt. Dit kan alleen veranderen als je een andere krukas gebruikt. Lijkt me niet het geval.
Je kan wel het compressievolume veranderen door er een andere cilinderkop op te zetten.

Compressievolume is de volume die je overhoud in het bdp.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 jan, 2004 18:41

Robert schreef:Compressie is de verhouding tussen de compressievolume en de slagvolume+compressievolume. De compressie is dus afhankelijk van de slag en de compressievolume. Slag is de diameter van de cirkel die de krukas maakt. Dit kan alleen veranderen als je een andere krukas gebruikt. Lijkt me niet het geval.
Je kan wel het compressievolume veranderen door er een andere cilinderkop op te zetten.

Compressievolume is de volume die je overhoud in het bdp.
Dit klopt niet
Compressie is het verschil in volume tussen zuiger op het laagste en hoogste punt. die 2 volumes bestaan uit een vast deel (ruimte tussen zuiger en kop op hoogste punt) en een variabel deel (boringxslag).

Da's theoretisch fantastisch doet er helemaal niet toe bij een eend.
Er bestaan 3 compressie verhoudingen voor de moderne 602cc: 9:1, 8.7:1 en 8.5:1
9 is dyane en ami, 8.7 is 2cv6 (ao6/635), 8.5 is 95 octaan motor (duitsland voornamelijk)
Op mijn site kun je het precies vinden met motortype en verdere gegevens.
Het verschil zit hem enkel en alleen in de zuiger, er bestaan gewoon 3 verschillende sets zuigers. Compressie verhouding staat ook altijd op de zuiger aangegeven.
De cylinderkop is NIET anders.

Ik heb ooit een motor gehad waar de citroen garage een 8.5 zuiger in had gezet, de andere kant was nog origineel 8.7. reed ook prima.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 jan, 2004 20:03

Even een korte update:

We hebben van het nieuw aangeschafte blok de compressie proberen te meten, maar hadden niet het goede aparaat hiervoor. We hebben echter wel het verschil tussen de linker en de rechter kunnen meten. Aangezien deze hetzelfde was en de cilinders nogal wat lucht pompte en er een hoop troep uit bliezen. Alles zonder problemen. Daarom hebben we besloten toch voor dit blok te gaan.
Donderdagavond hebben we alles van het originele blok overgebouwd op dit blok en as dinsdag gaan we hem inbouwen in de eend, zodat we hem ook kunnen starten. We hopen dus dat het werkt.

Dinsdag kan ik meer vertellen...
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » zo 11 jan, 2004 20:08

"Compressie is het verschil in volume tussen zuiger op het laagste en hoogste punt"

Dit is dus precies hetzelfde wat ik net zei. Compressievolume is volume boven de zuiger bij bdp en compressievolume + slag is de volume boven de zuiger in het laagste dode punt. Wel goed lezen. Dit heb ik van een van m'n studieboeken, studeer namelijk werktuigbouwkunde. Dat de zuiger anders is zoals je zegt, kan en zal dan wel zo zijn.

Hard roepen dat iets niet klopt kunnen we natuurlijk allemaal. Lezen is erg belangrijk

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 11 jan, 2004 20:27

Even een kleine zijstraat: men zegt dat boring x slag de cylinderinhoud is. Maar... de boring is toch de diameter van de zuiger? En de slag toch het aantal mm dat de zuiger heen en weer gaat? Boring x slag = dus een oppervlak en niet een inhoud!!! Hoe kan je dan bijn een perfect ronde zuiger waarvan je de slag en de diameter van de zuiger weet (de boring???) de cylinderinhoud bepalen?

En als bepaalde Eendndenmotoren een lagere compressie hebben, hebben ze dan ook een (iets) grotere motorinhoud?
Afblijven.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 jan, 2004 20:36

Lelijke Eend schreef:Even een kleine zijstraat: men zegt dat boring x slag de cylinderinhoud is.
De cylinderinhoud is er van af te leiden:
inhoud = PI*(boring/2)*slag
Lelijke Eend schreef: Maar... de boring is toch de diameter van de zuiger? En de slag toch het aantal mm dat de zuiger heen en weer gaat? Boring x slag = dus een oppervlak en niet een inhoud!!! Hoe kan je dan bijn een perfect ronde zuiger waarvan je de slag en de diameter van de zuiger weet (de boring???) de cylinderinhoud bepalen?

En als bepaalde Eendndenmotoren een lagere compressie hebben, hebben ze dan ook een (iets) grotere motorinhoud?
Nee, want als je net leest zie je dat dat inhoud enkel bepaald wordt door boring van de zuiger (diameter) en slag van de krukas.
Aangezien bij een compressie verandering geen van beide veranderd blijft inhoud gelijk

Als je vroeg ooit brommer gereden heb weet je dat daar de compressie verhoogt werd door een stuiver op de zuiger te hardsolderen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 11 jan, 2004 20:38

Lelijke Eend schreef: En als bepaalde Eendenmotoren een lagere compressie hebben, hebben ze dan ook een (iets) grotere motorinhoud?
in verhouding wel, maar de cilinderinhoud gaat niet veranderen, de compressie eerder wel (slijtage aan kleppen ofzo?) dus word eigenlijk de compressie te laag. (of zit ik er nu helemaal naast?)
1977 Mehari

Gesloten