startprobleem

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
sjefsiero
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 dec, 2006 21:37
Locatie: oegstgeest

startprobleem

Bericht door sjefsiero » wo 20 dec, 2006 22:25

ben eend (2cv6) aan het opknappen. Heb contactslot vervangen (er was nooit een sleutel; starten mbv contactschakelaar en startknop) . Echter, het nieuwe slot wat op zich goed is, doet de startmotor niet aanslaan. Alleen een klik. Geen idee wat ik moet doen. Drie draden spelen een rol (naast een waarschuwingslampje dat aangaat bij contact en uitgaat bij aanslaan van de motor): een blauwe (voeding) een gele (naar startmotor) en nog een gele. Wat kan er gebeurd zijn dat hij nu niet aanslaat?
Wie heeft een advies?
Andere vraag: hoe moet ik het waarschuwingslampje aansluiten; en hoe kan het dat ie weer uitgaat bij aanslaan van de motor?
Dank voor jullie reactie.
(ps ik heb net ook dit bericht verzonden, maar zag die op de site niet terug; dus vandaar nog een keer, op gevaar af dat ie de twee keer op staat)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 20 dec, 2006 22:39

Hoe goed is je accu ?
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 21 dec, 2006 11:11

indien je startmotor meer dan een klik gaf bij de oude bedrading zou ik toch nog eens goed naar het electrisch schema (zie electrisch algemeen) kijken en controleren of je alles correct hebt aangesloten.
Verder kan de contactrol slecht zijn zodat er veel meer weerstand is dan in het geval van je oude schakelaartje. Bij meer weerstand kan het startrelais klikken, maar is er mogelijk niet genoeg spanning om de startmotor daadwerkelijk te laten draaien. Vooral wanneer de koolborstels van de startmotor al niet zo best zijn.

Het rode waarschuwingslampje waarschuwt voor een te lage oliedruk. Als je het contact aan zet, maar de motor draait nog niet brandt het altijd: er wordt immers geen oliedruk opgebouwd. Pas als het lampje met draaiende motor oplicht heb je een probleem: je hebt dan te weinig olie in het blokje of het blokje is versleten, of een olieleiding verstopt etc.

succes ermee, B.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 21 dec, 2006 11:29

Even correctie, maar startrol heeft niets te maken met het ronddraaien van de startmotor, het startrelais zorgt daar voor.

Dus inderdaad, koolborstels kunnen slecht zijn, echter als hij wel ronddraaide voor een bepaalde operatie dan volgende controlleren:

Aarde kabel naar de versnellingsbak, mag geen breuken vertonen.
Plus draad naar de startmotor, de dikke van je accu, deze moet ook goed zijn.
Accu zelf controlleren.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 21 dec, 2006 11:57

ah klopt natuurlijk, de startmotor krijgt zijn spanning direct van de accu :oops:

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 21 dec, 2006 14:27

klinkt echt als een lege/slappe of slechte accu. Dat is denk ik toch het eerste waar je na lang stilstaan(door reparatie/opknappen e.d.) naar moet kijken.
Was het de eerste keer sinds het opknappen dat je hem probeerde te starten?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 21 dec, 2006 15:03

Ja bij een klik is het vaak de accu die leeg of kapot is. Dus opladen en kijken wat ie doet. En als ie te lang leeg staat, dan vervangen want dan zal de accu de stroom niet meer vasthouden.

Ik heb juist bewust om de 2-3 maanden de accu van m'n eend tijdens de restauratie bijgeladen. Dan blijft ie aardig in conditie.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

sjefsiero
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 dec, 2006 21:37
Locatie: oegstgeest

Bericht door sjefsiero » za 23 dec, 2006 22:24

allemaal goed adviezen; zeer bedankt allemaal. Het bleek inderdaad de accu te zijn (terwijl die het een week geleden nog deed). Opgeladen dus en toen ging beter.

Wat ik niet weet en nergens kan vinden is hoe dat met dat oliedrukwaarsch zit. vlgs het schema moet die lamp rechtsreeks op de accu zijn aangesloten en met de andere pool naar de oliedruk meter. Waar zit die? Als iemand dat kan vertellen: fantastisch.

groet

Plaats reactie