Twee soorten klepveren
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 2 jan, 2007 17:00
- Locatie: Enschede
Twee soorten klepveren
Ik ben de koppen van een tweede motor (AM2) aan het reviseren en omdat de klepzittingen van één van de koppen erg door roest is aangetast, heb ik van een derde motor (AK2) de koppen verwijderd. Toen ik daarvan de kleppen losmaakte ontdekte ik dat die motor slechts één klepveer per klep had (wel korter, dikker en stugger). Alle andere koppen die ik los heb gehad (A06/635 en AM2) hadden per klep dubbele klepveren (een kleinere binnen de grotere).
Kan ik de enkele en de dubbele klepveren onderling uitwisselen of horen klepveren en kop specifiek bij elkaar? Kan ik ook koppen van verschillende motoren onderling uitwisselen of is dat vragen om problemen?
Ik neem aan dat een motorrevisiebedrijf de aangetaste klepzittingen kan verwijderen en van nieuwe voorzien. Iemand ervaring mee?
Kan ik de enkele en de dubbele klepveren onderling uitwisselen of horen klepveren en kop specifiek bij elkaar? Kan ik ook koppen van verschillende motoren onderling uitwisselen of is dat vragen om problemen?
Ik neem aan dat een motorrevisiebedrijf de aangetaste klepzittingen kan verwijderen en van nieuwe voorzien. Iemand ervaring mee?
Be ducked
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
de klepveer constante is een functie van de maximale ramp angle (op z'n engels, ik weet even de nederlandse term niet, iets van nokhoek oid).
De klepveer hooert dus bij de nokkenas.
Andere nokkenas, andere klepveren.
Mix and match is GEEN goed idee!
Kan behoorlijk extra nokkenas en tuimelaar slijtage tot gevolg hebben.
De klepveer hooert dus bij de nokkenas.
Andere nokkenas, andere klepveren.
Mix and match is GEEN goed idee!
Kan behoorlijk extra nokkenas en tuimelaar slijtage tot gevolg hebben.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Mooie theorie , in dit geval niet van toepassing . De dubbele veren niet zijn gemonteerd omdat de nokkenas ingrijpend is veranderd, maar omdat het een modificatie is om een ( overig zeldzaam voorkomend) probleem met de oude constructie van één dikke klepveer te voorkomen.
Overigens komen de dubbele veren niet erg vaak voor .
Daffy
Overigens komen de dubbele veren niet erg vaak voor .
Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op vr 5 jan, 2007 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Alle 18pk koppen die ik heb gezien hebben dubbele veren,
van de 602 koppen die ik heb liggen heeft er 1 dubbele veren en 3 andere enkele.
Nu heb ik bij mijn 18pk al 2 keer gebroken klepveren gehad en dan blijft het
motortje in iedergeval lopen op de resterende veer.
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het doel van een dubbele
klepveer is het opheffen van een resonantie effect wat veroorzaakt wordt
doordat een veer een eigen resonantie heeft.
Het kan natuurlijk zijn dat uit bezuiniging de 2de veer vervallen is
nadat bleek dat de resonantie frequentie nooit gehaald wordt binnen het
toerenbereik van de 2cv motor.
Of juist andersom als alleen de nieuwer motoren dubbele veren hebben.
van de 602 koppen die ik heb liggen heeft er 1 dubbele veren en 3 andere enkele.
Nu heb ik bij mijn 18pk al 2 keer gebroken klepveren gehad en dan blijft het
motortje in iedergeval lopen op de resterende veer.
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het doel van een dubbele
klepveer is het opheffen van een resonantie effect wat veroorzaakt wordt
doordat een veer een eigen resonantie heeft.
Het kan natuurlijk zijn dat uit bezuiniging de 2de veer vervallen is
nadat bleek dat de resonantie frequentie nooit gehaald wordt binnen het
toerenbereik van de 2cv motor.
Of juist andersom als alleen de nieuwer motoren dubbele veren hebben.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
ik weet dat vroege am2 motoren dubbele klepveren hebben.
Hebben AK2 blokken die dan ook? Want die hebben een redline van boven de 7000tpm (en gaan dus ook altijd kapot).
Dan nog zou ik niet zomaar dubbele klepveren monteren in een blok wat ze normaal niet heeft. Ik de grap er niet van in en ik heb er nog nooit problemen mee gezien (en toch best getunde blokken gehad die flink toeren maakte)
Hebben AK2 blokken die dan ook? Want die hebben een redline van boven de 7000tpm (en gaan dus ook altijd kapot).
Dan nog zou ik niet zomaar dubbele klepveren monteren in een blok wat ze normaal niet heeft. Ik de grap er niet van in en ik heb er nog nooit problemen mee gezien (en toch best getunde blokken gehad die flink toeren maakte)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
dus Dubbel = beter gaat in iedergeval niet op.
Dan blijf ik bij mijn steling dat ik nooit zomaar dubbele klepveren zou monteren in een blok die die origineel niet had...
Dan blijf ik bij mijn steling dat ik nooit zomaar dubbele klepveren zou monteren in een blok die die origineel niet had...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net