afslaan koude motor
afslaan koude motor
Ik rij nu een paar dagen in mijn eerste eend, een 2cv6 uit 1980 met 123 ignition. Bij een koude start heb ik tot er een beetje warmte in de motor zit het volgende probleem:
Starten doet ie feilloos maar stationair blijft ie niet lopen, ook niet met choke. Nou is dat bij het wegrijden geen probleem maar wel bij stoplichten, hij slaat tijdens het laatste stukje remmen af en start dan ook weer moeilijk. De eerste tien minuten heel and toe'end afremmen is niet echt ideaal. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Doe ik misschien gewoon iets verkeerd met de choke? (te veel?) Als ik hem weer start na het afslaan moet dat met volgas dus ik dacht dat ie misschien een beetje aan het verzuipen was.
groeten,
Gijs
Starten doet ie feilloos maar stationair blijft ie niet lopen, ook niet met choke. Nou is dat bij het wegrijden geen probleem maar wel bij stoplichten, hij slaat tijdens het laatste stukje remmen af en start dan ook weer moeilijk. De eerste tien minuten heel and toe'end afremmen is niet echt ideaal. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Doe ik misschien gewoon iets verkeerd met de choke? (te veel?) Als ik hem weer start na het afslaan moet dat met volgas dus ik dacht dat ie misschien een beetje aan het verzuipen was.
groeten,
Gijs
Dat meer toeren maken doet ie perfect als de motor warm is maar koud niet. Ik moet m met het gas op toeren houden om 'm aan de praat te houden. Ik choke tot ik het gevoel heb dat het niet meer nodig is, ik denk een minuutje of 5. op een gegeven moment blijft ie juist beter lopen met bijna geen choke, daarna functioneert de choke gewoon normaal.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
zoals punky al zegt, met meer choke krijg je meer toeren, de choke trekt namelijk ook de gasklep een beetje open (en zet een andere klep een beetje dicht).
Meer als 1 vingerkootje hoef ik normaal niet te choken.
Wat wel kan is dat ze voor de apk met het CO hebben lopen kloten, de stationaire afstelling is dan om zeep. Warm merk je daar weinig van, koud wordt dan best spannend. Staat op mijn site hoe dat af te stellen, hier vast ook ergens.
Meer als 1 vingerkootje hoef ik normaal niet te choken.
Wat wel kan is dat ze voor de apk met het CO hebben lopen kloten, de stationaire afstelling is dan om zeep. Warm merk je daar weinig van, koud wordt dan best spannend. Staat op mijn site hoe dat af te stellen, hier vast ook ergens.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
jawel. Het is dan OF de mengselsetelschroef of de stationairstelschroef die eigenlijk de afstand tussen gas en chokehandel bepaald. probeer die laatste een wat verder in te draaien( dan geeft ie iets meer gas bij het choken) Dit werkte bij mij wel goed. Ik had min of meer hetzelfde probleem.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
als ie warm wel goed loopt zou ik de "stationair" schroef met rust laten, anders loopt ie veel te hard stationair als ie warm is.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
tja wat is goed; bij mij bleef ie net lopen en schudde nogal. Nu loopt ie wat hoger maar wel heel rustig en lijkt kwa toerental ook meer op normale auto. Nadruk op lijkt, want ik heb geen toerenteller. Het is ook meer een tijdelijke oplossing.
Beter is het om je carb goed schoon te maken en de boel opnieuw af te (laten) stellen. (Bij mij igg wel)
Beter is het om je carb goed schoon te maken en de boel opnieuw af te (laten) stellen. (Bij mij igg wel)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
een eend heeft zelfs een iets hoger stationair toerental als de meeste normale autos alleen lijkt het lager vanwege de ontbrekende 2 cylinders.
Maar je hebt gelijk, best is de standaard dingen na te lopen (onsteking afstellen, kleppen stellen) en dan de carbu af te stellen.
Maar je hebt gelijk, best is de standaard dingen na te lopen (onsteking afstellen, kleppen stellen) en dan de carbu af te stellen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Bedankt voor de tips mensen,
Carb helemaal afstellen zal even moeten wachten maar ik zal de boel in ieder geval eens goed schoonmaken en het stationair toerentallen kan, ook warm en zonder choke, wel een tikkie hoger dus dat zal ik ook eens instellen. Als schoonmaken niet al helpt. De ontsteking is elektronisch en prima afgesteld.
nogmaals bedankt, ik zal ff laten weten hoe het afloopt, maar dat kan ff duren. Heb mezelf inmiddels geleerd met links te remmen met de bak in vrij. Best ff wennen om die ontkoppel reflex uit dat been te krijgen. Het gezeur is overigens al na 5 minuten over dus een ramp is het niet, alleen kan het beter.
Gijs
Carb helemaal afstellen zal even moeten wachten maar ik zal de boel in ieder geval eens goed schoonmaken en het stationair toerentallen kan, ook warm en zonder choke, wel een tikkie hoger dus dat zal ik ook eens instellen. Als schoonmaken niet al helpt. De ontsteking is elektronisch en prima afgesteld.
nogmaals bedankt, ik zal ff laten weten hoe het afloopt, maar dat kan ff duren. Heb mezelf inmiddels geleerd met links te remmen met de bak in vrij. Best ff wennen om die ontkoppel reflex uit dat been te krijgen. Het gezeur is overigens al na 5 minuten over dus een ramp is het niet, alleen kan het beter.
Gijs
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
als het toerental toch een tikkie hoger kan, zou ik voor de nood gewoon de stelschroef op de gashendel een klein beetje indraaien/bijstellen. is zo gepiept. Afstellen met warme motor en dan kijken hoe ie zich de volgende keer koud gedraagd. is veiliger dan met links remmen.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)