Panne met de koppeling! HELLUP! :-)

Bram_2
Beginner
Beginner

Panne met de koppeling! HELLUP! :-)

Bericht door Bram_2 » ma 12 feb, 2007 18:34

Dag allen,

Vandaag trapte ik tijdens het filerijden door NIjmegen voor de zoveelste keer mijn koppeling in. PATS! Een geluid dat ook mijn vriendin zelfs opmerkte met een 'hé, wat is dat?'. Goede vraag, wat was dat?

Schakelen gaat daarna voor geen meter meer. In z'n 1 naar huis gereden (wat een herrie, gelukkig maar een paar honderd meter). Het koppelingspedaal heeft het eerste stuk ineens een zeer lage weerstand. DE weerstand op het tweede gedeelte is zwaarder, maar ik twijfel of het veel zwaarder is dan normaal. Toch wordt er wel degelijk iets ontkoppeld, want in z'n eerste versnelling met koppeling in blijft hij wel gewoon stilstaan.

Mijn haynes verteld weinig over koppeling, behalve dat het moeilijk is speciaal gereedschap vereist. Zelf weet ik er ook niets van, geen idee waar dat ding uberhaubt precies zit.

Dus mijn vraag: wie heeft een idee?! Waar beginnen met zoeken? Is er iets met de koppeling, of moet ik het zoeken in het pedaal of 1 of andere overbrenging?

Graag reacties.

Groeten, Bram

flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door flashnr1 » ma 12 feb, 2007 19:13

wat ik er van begrijp is volgens mij of het druklager stuk of de kabel een stuk losgeschoten/gebroken ik denk het eerste .
hoor je rare geluiden bij het intrappen met draaiende motor?
in ieder geval even de kabel en het pedaal goed inspecteren.
probeer de kabel wat strakker te stellen en luister goed bij het bedienen van de koppeling en inschakelen als je wat hoor is het druklager stuk of de drukgroep

Bram_2
Beginner
Beginner

Bericht door Bram_2 » ma 12 feb, 2007 19:18

Bedankt voor de snelle reactie!!

Ik hoorde geen rare geluiden bij het intrappen met draaiende motor. Ik zal eerst eens kijken naar kabel en pedaal. Waar loopt die kabel precies? Heeft iemand er afbeeldingen van oid?

GRoeten,
Bram

flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door flashnr1 » ma 12 feb, 2007 19:25

http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/koppeling.html
mischien heb je hier wat aan anders moet je gewoon de kabel volgen vanaf het pedaal door het schutbord en dan loopt ie naar de versnellingbak

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 12 feb, 2007 20:03

Andere optie: verbogen koppelingshefboom.
Afblijven.

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Panne met de koppeling! HELLUP! :-)

Bericht door Handjes » di 13 feb, 2007 09:18

Niet meteen allemaal nare dingen gaan roepen weer, mensen.

Het klinkt gewoon alsof de kabel stuk is. Komt vaker voor. De kabel loopt vanaf je pedaal (...) naar de koppelingshefboom (onder de auto liggend zie/voel je het makkelijk).

Vervangen is een leuke klus. Bij de koppeling loshaken. Daarna onder de motor. Wel een beetje smerig onder je auto. En je moet de nieuwe even stellen natuurlijk met de moertjes tegen het schutbord (de auto mag pas gaan rijden als je de koppeling een paar cm laat opkomen).
La vie est belle.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 15:55

Hehe, t kan nog leuker hoor, had bijna net zoiets, klonk hetzelfde maar koppelde daarna NIET meer, was de drukgroep losgeslagen :D :D :D

Ziet r mooi uit, kappotte drukgroep :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Bram_2
Beginner
Beginner

Bericht door Bram_2 » di 13 feb, 2007 16:54

thomaaas schreef:Hehe, t kan nog leuker hoor, had bijna net zoiets, klonk hetzelfde maar koppelde daarna NIET meer, was de drukgroep losgeslagen :D :D :D

Ziet r mooi uit, kappotte drukgroep :lol:
Hmmm, nou maar hopen dat mijn drukgroep en koppeling nog in orde is... Ik ga er snel naar kijken en laat horen hoe het met mijn kabel is.

Niet verwacht dat ik nog eens zo zou verlangen naar een kapotte kabel :-)

Groeten,
Bram

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 16:55

Als de drukgroep kapot was had je het snel genoeg door gehad hoor ;)

Dan rijd je geen meter meer namelijk :P
MyAmi Spring Break

TB
Moderator

Bericht door TB » di 13 feb, 2007 17:54

Drukgroep zou kunnen. Kabel is waarschijnlijker omdat het ook te horen was. Kabel is op zich redelijk eenvoudig. Loshalen onder de versnellingsbak (kun je zo bij) en bij het pedaalgaffel hetzelfde. Daarna nieuwe plaatsen en btje afstellen. Kost hooguit 12 a 13 euro zo een kabel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » di 13 feb, 2007 18:18

thomaaas schreef:Als de drukgroep kapot was had je het snel genoeg door gehad hoor ;)

Dan rijd je geen meter meer namelijk :P
Dat overkomt mij dus zojuist.. 't Begint weer mooi weer te worden, dus lekker in 't zonnetje sleutelen. 8) :wink:
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 19:01

ohwja, lekker is dat he? k schrok me eerst dood, maar k vond 't daarna echt super grappig, eerste keer dat k wat aan de motor doe, gaat t helemaal mis! Maar 't is zo verholpen, had gelukkig nog een liggen. 't duurt langer om je spatborden enzo eraf te halen, dan je motor ff naar voren te schuiven ;)

Kabel valt idd wel mee ja, laatst ook nog gedaan. Ook leuk trouwens, je motor eens goed van onderen bekijken!!!
MyAmi Spring Break

Bram_2
Beginner
Beginner

Bericht door Bram_2 » wo 14 feb, 2007 08:50

TB schreef:Drukgroep zou kunnen. Kabel is waarschijnlijker omdat het ook te horen was. Kabel is op zich redelijk eenvoudig. Loshalen onder de versnellingsbak (kun je zo bij) en bij het pedaalgaffel hetzelfde. Daarna nieuwe plaatsen en btje afstellen. Kost hooguit 12 a 13 euro zo een kabel.
Kabel aan het pedaal lijkt nog prima vast te zitten. Kabel bij de versnellingsbak nog niet naar gekeken. Echter, de kabel kan mijn inziens niet gebroken zijn, want zoals ik schreef heeft hij bij het 'tweede gedeelte' van het intrappen nog gewoon weerstand en ontkoppelt hij dan ook in zoverre dat dat hij niet rijdt terwijl hij in z'n eerste versnelling staat. Dan kan de kabel toch niet kapot zijn?...

Kan er niet een vinger van een drukgroep afgebroken zijn oid?

Wordt vervolgt...

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 14 feb, 2007 09:48

Het kan natuurlijk ook maar zo zijn dat de kabel eerst niet goed in de uitsparingen zat, van de week is deze uiteindelijk er in geschoten, vandaar dat geluid. Het kan natuurlijk gewoon een kwestie van opnieuw afstellen zijn dan. TEnzij er iets niet helemaal lekker zit bij de hefboom / drukgroep.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 14 feb, 2007 16:31

Kan ook wat met de hefboom miszijn idd. Wat voor pats hoorde je? Snap of meer een kloenk, dat zegt ook al het een en ander over pat er mis kan zijn. Was het daarna direct stil of hoordje je nog iets slippen?

Misschien is er ook wel wat met je veer mis, die hebben natuurlijk ook niet het eeuwige leven.
MyAmi Spring Break

Plaats reactie