Cilinderkop 602cc

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » zo 11 jan, 2004 20:43

Compressie is idd een verhouding, deze hangt in dit geval af van twee volumes. Vandaar het gebruik van het woord verschil.

Volume = lengte x PIr^2. Boring is 2 x r.

Volgens de tabel van cats heeft de motor met de lagere compressieverhouding dezelfde inhoud, namelijk ook 602 cc

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 11 jan, 2004 20:58

Omdat ik ziekies ben en dingen daarom momenteel wat minder goed begrijp vat ik het even samen.
Cylinderinhoud van 1 cylinder = 0.25 x PI x boring x boring x slag
Klopt dat?
Dus als ik een zuiger heb die een slag maakt van 100mm en de diameter ervan is 300mm dan is de inhoud 0.25 x PI x 300 x 300 x 100 is de cylinderinhoud 7065000 kubieke mm (PI = 3,14 niet meer en niet minder i.v.m. oude rekenmachine)
Klopt dat ook?
En als die zuiger in het bovenste dode punt staat en de verbrandingskamer heeft een exacte cylindervorm (dus geen geklooi met hemisferische vormen, kleppen, randjes, bollingen of wat dan ook) en is 250mm hoog dan is de compressie hoger dan wanneer de hoogte van de verbrandingskamer 700mm is, maar de cylinderinhoud is en blijft 7065000 kubieke mm.
En klopt dat ook?

Indien idereen alle vragen met 'ja' beantwoordt ga ik er van uit dat ik het snap :lol:
Laatst gewijzigd door Lelijke Eend op zo 11 jan, 2004 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afblijven.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 jan, 2004 21:03

volgens mij zit je helemaal juist, ik heb het niet nagerekend maar als je het met een reken machine doet moet het kloppen!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 11 jan, 2004 21:14

ik snap het ook, krijg ik dan ook een sticker?
als het kan liever op mn eend... daar hangt het langer dan op mn voorhoofd :)

ik heb het zelfs samengevat! :D

Afbeelding
1977 Mehari

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » zo 11 jan, 2004 22:06

Een mooi avondje theorie. Wat een auto toch niet allemaal te weeg kan brengen

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Compressieverhouding

Bericht door Gerard2cv » ma 12 jan, 2004 10:19

Als je nu simpel de plaats van de zuigerpen verplaatst dan blijft de slag en de boring
toch hetzelfde maar de eind druk niet.Nu weten we dus waar het verschil zit.Moet
dit nu 3 bldz.Forum kosten.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » ma 12 jan, 2004 16:09

dit is volgens mij het omgekeerde van een munt op je cilinder solderen,
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 26 jan, 2004 23:26

Vandaag heeft het opgebouwde donorblokje waar ik al eerder over vertelt heb gelopen. De eerste slagen ff op 1 cilinder, maar daarna gewoon op 2. Daarna starten hij als vanouds. Het gaat dus goed met de opbouw van Punky.

Peter, bedankt nog voor het blokske he. Scheelde me een hoop werk. :wink:

Moet zeggen op alleen de eerste demper, maakt zo'n eend wel een takkuhhh herrie. :lol:

Zijn al die andere eigenlijk wel nodig. Hoeft er ook geen sportdemper meer op. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gesloten