Horten, stoten, inhouden etc...

TB
Moderator

Horten, stoten, inhouden etc...

Bericht door TB » vr 16 feb, 2007 15:23

Gisteren met de 2cv naar het werk gegaan. Zo een 35 km heen... liep perfect! Mag ook wel nadat ik de olie, filters, bougies, kabels en contactpuntjes had vervangen. Eend geparkeerd in een parkeergarage.

's-middags start ik vol goede moed de eend om naar huis toe te gaan. Start in een keer, ik wil weg rijden... hik hik PLOF (uit de carburateur). Hmz... raar dus ik gelijk even de kabels gecontroleerd. Niet los ofzo dus ik rij verder en er was geen gang in te krijgen. Constant hikken, inhouden ploffen etc. Uiteindelijk heb ik dit zo een 10 km volgehouden en toen maar de snelweg op. Tot de 80 km per uur nog een beetje rommelen en vervolgens op z'n gemakkie over de 120 heen om vervolgens bij 130 km per uur de teller uit te lopen (goh leuk... nog nooit uitgeprobeerd omdat dit de eerste keer was met de eend op een lang stuk snelweg).

De afrit af, rotonde over en niks aan de hand. Weer op t gas... hik PLOF. En dat was de laatste keer. Daarna liep ie weer als het spreekwoordelijke zonnetje.

Maar zat me toch niet lekker dus ik heb zojuist de puntjes nog even nagesteld... was niet helemaal 0.4 precies en nu wel. En ik maar starten. Hmz PLOF PLOF PLOF. Stationair... PLOF EN UIT! Krijg nou wat zeg.... Weer opnieuw starten en er is in principe weinig aan de hand. Alleen loopt ie niet zo zuiver als eerst.

Ik heb het een en ander nagekeken en kan me haast niets anders bedenken dan dat er in de parkeergarage iets in de tank moet zijn gegooid (niet afsluitbaar...). Of vuil in de carburateur.

Bougies zijn van Eyquim, dus gewoon een goede kwaliteit. Kabels zijn splinternieuw en puntjes staan goed.

Condensator zou ook kunnen, die ga ik zoiezo nog maar een keer vervangen om helemaal uit te sluiten.

Maar vooralsnog begrijp ik er weinig van wat nou de oorzaak is...

Iemand dit al eens eerder meegemaakt en weet wat de oorzaak is???
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » vr 16 feb, 2007 16:08

Is de chokeklep misschien niet in orde ??
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » vr 16 feb, 2007 16:40

dat ene veertje waar Gerard het wel eens over gehad heeft? misschien dat daar het probleem zit (is dan idd iets met chokeklep)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 16 feb, 2007 18:08

Dat zou kunnen, dan moet ik dat eens gaan uitzoeken.

Ik heb het volgende geconstateerd: wanneer de eend een tijdje stil staat en net is gestart ploft ie het ergst. Als ie warm is dan is het vrijwel weg.

Ik zag dat er een wolk rook uit de carb kwam zetten en tevens uit de buurt van het inlaatspruitstuk rechts. Mogelijk zuigt ie daar valse lucht aan. Anders kan er ook geen rook uit komen lijkt me. Dan kan ie ook ploffen volgens mij.

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » vr 16 feb, 2007 20:52

tja, en als alles warm is dan sluit ook alles weer mooi aan. Pakkingen anders als het niet aan het veertje van de chokeklep ligt?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » vr 16 feb, 2007 21:08

Ik zou eerst ff naar het chokeklepveertje kijken. Dat heeft bij mij ook een stuk verbetering gebracht toen die er weer opzat.
problemen toen: slecht starten en moeilijk aan de praat te houden inclusief het door jou beschreven puffen en ploffen. Als de boel weer warm was was er weer weinig aan de hand
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » vr 16 feb, 2007 22:12

Als het alleen bij gasgeven is: check je accpomp/sproeier
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » za 17 feb, 2007 09:06

Ik denk valse lucht van carb of spruitstuk, net wat je zegt als er rook vandaan komt lekt ie daar vast.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

TB
Moderator

Bericht door TB » za 17 feb, 2007 19:14

Nu snap ik er niet veel meer van. Maar het probleem is (vooralsnog) opgelost.

Wat heb ik gedaan. Ik heb bij de eend van m'n zwager vandaag ook even de contactpuntjes vervangen en condensator (ja die loopt ook weer mooi...). Toen hield ik een gebruikte condensator over. Ik denk even proberen uit te wisselen met mijn eend. Dus ik gedaan.... helemaal niet aan willen slaan. Nou ja dan maar weer het eigen condensatortje erin. Vreemd want een uur ervoor had de andere eend nog prima gereden ermee. Dus eigen condensator er weer in... puntjes weer even nagesteld... als een zonnetje! Geen enkel probleem meer. Start nog steeds goed en ploft helemaal niet meer, houdt niet meer in.

Waar het nu aan gelegen heeft weet ik nog steeds niet. Ik vertrouw het nog steeds niet helemaal, dus morgen maar even starten als ie helemaal koud is en kijken wat ie dan doet. Wat ik me kan bedenken is dat de puntjes niet goed hebben gestaan. Maar die stonden precies op 0.4mm... En de eend heeft na het vervangen ervan 200 km prima gereden en inene begon ie te ploffen en inhouden. En voor het vervangen van de puntjes was er ook niets aan de hand.

Of er heeft toch vuil in gezeten dat er nu ook toevallig uit gekomen is. Mogelijk toch iets in de tank gegooid op t werk?? Kan wel namelijk want 's morgens was er niets aan de hand en 's middags ellende.

Wie het weet mag t zeggen...???

En ja ik zag een keer wat rook bij de inlaat vandaan komen. Maar wat dat nou te betekenen had weet ik ook niet. Misschien door het erg rotte lopen ofzo. Heb er net een stuk mee gereden en ik zou haast zeggen dat het blokje nieuw is, zo lekker loopt het.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » zo 18 feb, 2007 10:41

Misschien vuil tussen de puntjes?

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 18 feb, 2007 10:45

ik heb zelf wel eens meegemaakt dat de puntjes een beetje kleefden, waardoor ze niet op tijd open gingen en dan ineens l0sschoten... dat resulteerde ook in dat horten en stoten. Het kan komen door een kleine hoeveelheid vocht in de ontsteking. Starten wordt dan ook lastig
Verbruik: Afbeelding

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 18 feb, 2007 13:06

Vanmorgen niets aan de hand. Startte in 1 keer en bleef gelijk goed draaien. Ook met rijden niets aan de hand, trekt goed en gelijkmatig door. Dus kan wel concluderen dat het probleem opgelost is. Misschien toch wel vuil tussen de puntjes of in de carb geweest.

Alhoewel ik alles had schoongemaakt met wasbenzine voordat ik de puntjes monteerde. Dus waar dat vuil/vet dan vandaan kwam...

Soms weet je het toch nooit, misschien is het een toevalligheid geweest. Ben in ieder geval blij dat het nu opgelost is. Net weer even lekker wezen toeren richting t strand en terug :)

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » di 20 feb, 2007 00:17

hoi allen
ik heb zelf een soort gelijk iets
starten met koude moter doet hij slecht.
als hij warm is en ik moet afremen stil staan en weer op treken.
dan ploft hij in de carb, en lijkt het net of hij of er 1 cilder het moeilijk heeft.
ik heb al van 2 mensen gehoord dat het de condensator kan zijn
en een ader dat het mijn carb, is

groet björn

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » di 20 feb, 2007 17:30

Nou ja daar komen de standaard vragen... hoe is het met de kleppen, puntjes en hoe schoon is de carb? Heeft ie het afgelopen jaar nog iets van een beurt gehad?

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » wo 21 feb, 2007 12:42

hoi
dit was ik vergeten er bij tezeten.
dat de puntjes en bobine in sept, zijn vervangen.
ik heb pas bougies en de kabbels vervangen.
en de carb is schoon gemaakt en toen een branstofvilter er tussen gehangen.
dus voor mij is het nu abra kadabra
p.s.
heb ook de kleppen gestelt

Plaats reactie