Gerammel en gebonk
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Gerammel en gebonk
Daarnet erachter gekomen dat de eend behoorlijk bonkend geluid maakt bij het remmen. De auto trilt er zelfs van!!
KAn het zijn dat de aandrijfassen niet meer helemaal in orde zijn, gisteren hoorde ik nl. bij een bocht naar links (volle gewicht op rechterkant) een bonk bij het insturen en bij het terugstruren. Vanochtend nergens last van, vanmiddag was het linksvoor (heel lichtjes). Het is ook te horen bij het nemen van een drempel.
Hoe kan ik zien of het mijn aandrijfassen zijn die de herrie veroorzaken, oftewel: is er te zien of de assen zijn versleten? Of is er iets mis met mijn remmen (verglazing??)?
Hoor het wel!
KAn het zijn dat de aandrijfassen niet meer helemaal in orde zijn, gisteren hoorde ik nl. bij een bocht naar links (volle gewicht op rechterkant) een bonk bij het insturen en bij het terugstruren. Vanochtend nergens last van, vanmiddag was het linksvoor (heel lichtjes). Het is ook te horen bij het nemen van een drempel.
Hoe kan ik zien of het mijn aandrijfassen zijn die de herrie veroorzaken, oftewel: is er te zien of de assen zijn versleten? Of is er iets mis met mijn remmen (verglazing??)?
Hoor het wel!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
2003 Audi A2 1.4i
Ik wil je niet ongerustmaken... Hopelijk is het niet hetzelfde als ik ooit es had..
Ben op mijn 18e met een toenmalige vriendin naar Frankrijk geweest in haar eend. De eend begon in de bochten naar links te bonken en zwaar te sturen.
Bij thuiskomst (na twee weken) heeft haar broer (toen ciroënmonteur en eendecrosser) een geknakte linker voor balk geconstateerd.
Hopelijk is dit het niet voor jou, maar kijk es goed of het dat kan zijn.
Dirk.
Ben op mijn 18e met een toenmalige vriendin naar Frankrijk geweest in haar eend. De eend begon in de bochten naar links te bonken en zwaar te sturen.
Bij thuiskomst (na twee weken) heeft haar broer (toen ciroënmonteur en eendecrosser) een geknakte linker voor balk geconstateerd.
Hopelijk is dit het niet voor jou, maar kijk es goed of het dat kan zijn.
Dirk.
Ik vind jou ook lelijk!
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
ben gisteren naar de garage geweest, onderweg natuurlijk nergens last van gehad! Waren waarschijnlijk de remschijven: of een beetje uit balans of ergens een knikje
Ben vandaag weer met de eend naar stage geweest en de hele weg nergens last van gehad!
En Pelgrim, de eend stuurt nog normaal!!
Ben vandaag weer met de eend naar stage geweest en de hele weg nergens last van gehad!
En Pelgrim, de eend stuurt nog normaal!!
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
-
- Heavy user
baksteun?
controleer ook even de achterste versnellingsbak steun. als het rubber hiervan gaar is (even een garagekrik onder de bak zetten (een stukje hout er tussen!) een dan een stukje omhoog krikken terwijl je naar het rubber kijkt en je ziet het snel genoeg) kan ie ook gaan horten en bonken. had ik ook. deze is relatief makkelijk en goedkoop te vervangen (zit een beetje op een shitplaats, maar met een steeksleuteltje en een garagekrik is het uit te voerren.)
succes
douwe
succes
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Het gebonk in bochten wordt vaak veroorzaakt door roest aan de binnenkant van de velg, waardoor deze dikker wordt en tegen de fusees aan komt. Als je de auto opkrikt en aan het wiel draait, merk je niks. In een bocht wordt alles iets verwrongen, waardoor de velg net tegen de fusee komt.
C'est la crème de la crème...
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
ben er weer (tijdje geen internet)
Het gerammnel en gebonk is over, nu zit ik ergens anders mee: als ik een bocht maak of een drempel over rijd dan zit er een bonk in de auto die voilgens mij tewr hoogte van de veerpotten zit, moet ik deze nu smeren?
Of is er iets ergeners aan de hand??
Het gerammnel en gebonk is over, nu zit ik ergens anders mee: als ik een bocht maak of een drempel over rijd dan zit er een bonk in de auto die voilgens mij tewr hoogte van de veerpotten zit, moet ik deze nu smeren?
Of is er iets ergeners aan de hand??
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
traversebouten?
Bonken , met name in bochten wil ook wel eens komen omdat de as iets verschiet op het chassis. De bouten waarmee de as op het chassis zit (traversebouten) zitten om één of andere reden niet (meer) goed vast.
Een verrot chassis kan de oorzaak zijn.
Een verrot chassis kan de oorzaak zijn.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
dat heb ik ook al gehad, binnenstuk een beetje verbogen en het geluid kan daar al niet meer vandaan komen!Gerard Maas schreef:Kijk ook eens of het binnenscherm niet op de draagagm aanloopt.idg.de lip met een stuk
ijzer naar boven buigen.zodat het weer vrij komt.
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i