Noodkreet....Problemen aan acadionderweg in Marokko..Help...

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
cavemouse
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 12:22
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door cavemouse » zo 18 feb, 2007 20:40

OkeWe zijn vanmorgen eerst maar doorgereden naar eren grotere stad zodat we hopelijk ook wat onderdelen kunen vinden als de boel open ligt.

De moer op de primaire as zat inderdaad los. Het lager bleek ook kapot te zijn. De plastic ring die de kogels gepositioneerd houdt was uit het lager gefloept. we hebben hem er met moeite weer in kunnen krijgen maar echt oke is het niet. Op zondag is het ook in marokko niet de juiste dag voor inkopen te doen dus morgen gaan we op zoek naar een nieuw lager.

Alles zit nu weer in elkaar (oude lager) En het klinkt beter! Of dit het enigste probleem is zullen we maar afwachten met het nieuwe lager en de nodige test kilometers, en dan naar het zuiden.

Dus voor nu allemaal heel erg bedankt voor de tips en ik laat horen hoe het afloopt!

Groetjes Obed en het paint the eend team......

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 feb, 2007 11:03

Suc6 en sterkte

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 19 feb, 2007 12:58

painttheeend schreef:De plastic ring die de kogels gepositioneerd houdt was uit het lager gefloept. we hebben hem er met moeite weer in kunnen krijgen maar echt oke is het niet.
De plastic ring in de zijkant van het lager is niet om de kogels op zijn plek te houden, maar dient meestal als afdichting bij een vetgesmeerd lager.
of om te voorkomen dat er vuil van buiten af in het lager kan komen. (Bij dit lager zal het zijn om te voorkomen dat slijtagedeeltjes/vuil v/d kilometerteller aandrijving in het lager kunnen komen)
De kogels worden gepositioneerd door de (metalen) Kooi zoals op onderstaande afbeelding te zien is.
Afbeelding
Aan gezien de moer is losgelopen en er metaaldeeltjes in de bak kunnen zitten heb je grote kans dat de kogels beschadigd zijn of de kooi versplinterd is.

Voordat je het lager vernieuwt tap dan de versnellingsbakolie (warm) af en controleer de magneet van de aftapplug op metaaldeeltjes.

Succes met de zoektocht naar een vervangend lager
Laatst gewijzigd door AK350 op ma 19 feb, 2007 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 feb, 2007 14:04

Volgens mij is het lager van de 2cv bak inderdaad met kunstof ring en niet met de hierboven beschreven stalen ring.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 19 feb, 2007 15:28

Of juist beide:
Afbeelding

Zie ook "Boite de Vitesses":
http://piecesdetachees2cv.free.fr/050n.pdf
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 feb, 2007 15:58

Nee waar jij het over hebt is vet afdichtingslip, wat ik bedoel is dat de ijzeren kooi van kunstof is.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 19 feb, 2007 20:52

Er worden ook lagers met kunststof kooi gemaakt, dus dit zou kunnen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

cavemouse
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 12:22
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door cavemouse » di 20 feb, 2007 11:53

Hallo,

Het is gelukt!!!!! tot nu toe loopt het super!

Het betreffende lager was hier nergens te vinden, zelfs op de enorme bergen sloopautos konden we geen 2cv vinden of dat lager.
Het probleem zat hem in de rand die op het lager zit. Een lager met dezelfde maten maar zonder rand hebben we gevonden en een bankwerker heeft een ring gedraaid en deze op het lager geperst. Werkt perfect!

Allemaal superbedankt en tot ziens...

Groetjes Obed
www.painttheeend.org

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » di 20 feb, 2007 12:35

Mooi dat je het zo hebt kunnen oplossen.
Veel succes onderweg.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 20 feb, 2007 14:07

Daar moet je in Holland eens voor komen om een ring om een kogellager
te laten zetten.Dat zijn nog heerlijk de oude soort werkers.

cavemouse
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 12:22
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door cavemouse » ma 26 feb, 2007 23:45

Beste mensen,

We zijn nu weer een 200 km verder en ik heb het idee dat er toch weer iets niet klopt in de versnellingsbak.

Ten eerste hoor ik in de vierde versnelling een licht schurend geluid. Dat je vooral hoort wanneer de moter moet trekken en het geluid verdwijnt ook bij een bepaalde snelheid en komt bij een iets grotere snelheid weer terug. Het geluid is niet echt hard maar toch duidelijk aanwezig....

Tweede: Wanneer ik in de tweede versnelling het gas ineens los laat dan hoor ik een tik. De versnellingspook beweegt dan ook een beetje. iets krijgt er dan een klap. Dit is pas sinds we het lager vervangen hebben. Hij blijft wel in zijn twee zitten. In het begin was dit heel zacht maar het is nu harder geworden. In zijn drie is dit ook maar stukken minder.

Moet ik mij zorgen maken? of zijn dit meer schoonheidsfoutjes waarmee we gewoon kunnen doorrijden?

Alvast bedankt!!!

Groetjes, Obed Verbeek

PS: de plastic ring uit hetlager had 6 uitsparingen voor dekogels en was er daarom volgens mij echt om d kogels op zijn plek te houden. Behalve veel alminium slijpsel heb ik geen stukjes ijzer in de olie gevonden.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 27 feb, 2007 08:57

Mijn gedachte hier gaan uit dat als na 200km de bak warm wordt,de ring
op het lager uiteraard wat uitzet en dt geluid veroorzaakt,Volgens mij hoef
je je daar niet zo druk over te maken, omdat de ring toch nergens heen kan
en het lager maar iets, vandaar het geluid.

cavemouse
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 12:22
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door cavemouse » di 27 feb, 2007 12:41

Die ring zit geklemt tussen het deksel en kan toch helemaal niet bewegen. Ook als hij uitzet raakt hij toch helemaal geen bewegend onderdeel lijkt me??
Het geluid is er trouwens ook meteen bij het rijden en niet pas na een langere rid. We hadden 200 km doorgereden en gehoopt dat het vanzelf zou stoppen.

Groetjes Obed

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » di 27 feb, 2007 22:44

Heel veel succes met alles!!!
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 28 feb, 2007 07:43

Nee,mijn gedachte waren dat het buitenlager misschien in de ring kon meedraaien en daarmee de as iets in de lengte kan bewegen

Plaats reactie