aantal pk's

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker

aantal pk's

Bericht door hoiwessy » do 15 mar, 2007 23:46

Omdat ik een Acadiane erbij heb genomen waar een blauw walmende en olie druipende motor in zit ben ik eens gaan kijken welke motor ik aan moet schaffen. Het betreft een Acadiane uit 1980 (ingevoerd uit Fr) met een AK2 motor.

Nu zie ik dat de Acadiane met 2 verschillende motoren uitgerust is geweest.

De AK2 en de AM2A.

De 1e heeft 28.5 PK en de 2e 29 PK.

Hoewel geen besteleend is de Aca toch wel een windvanger dus had ik bedacht dat dit type de sterkste motor orrigineel zou hebben in vergelijking tot de andere A-types.

Zie ik tot mijn verbazing dat de AM2 motor die een tijdje in de Dyane6 en Ami8 is geleverd 32 PK heeft.

Klopt dit echt en als dat zo is hoe komt deze hoeveelheid PK er dan in ? Er zitten toch geen grotere zuigers in ofzo. En kan ik dus eigenlijk beter een AM2 motor erin zetten ? Of verdwijnt deze 32 PK op het moment dat deze AM2 motor in een Acadiane zit ? Zit 't in een koeltunnel ofzo of luchtinlaat wat het extra PK's levert ?

Mart

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Re: aantal pk's

Bericht door Punky » vr 16 mar, 2007 02:29

hoiwessy schreef:1. Klopt dit echt en als dat zo is hoe komt deze hoeveelheid PK er dan in ?
2. Er zitten toch geen grotere zuigers in ofzo. En kan ik dus eigenlijk beter een AM2 motor erin zetten ?
3. Of verdwijnt deze 32 PK op het moment dat deze AM2 motor in een Acadiane zit ?
4. Zit 't in een koeltunnel ofzo of luchtinlaat wat het extra PK's levert ?
1. Blok is in principe hetzelfde alleen zorgen de cilinderkoppen voor een andere compressie. Dit met een aangepaste carb en toevoer van koude lucht via een slang vanaf de ventilator zorgt voor iets meer pk's.
2. Zuigers zijn gelijk aan andere 2cv blokjes. Als je een AM2 kunt aankomen is het te overwegen, maar het is geen must. Als je echt meer pk's en koppel wilt kun je beter voor een Visa gaan. Is een heel ander verhaal, en als je daar interesse in hebt dan moet je het forum er maar eens op naslaan. Is veel over geschreven.
3. waarom zouden die pk's verdwijnen? Een blok levert ee bepaalde hoeveelheid pk's ongeacht in waar hij ingebouwd is. Of je er veel van zult merken is natuurlijk wel afhankelijk van het type auto denk hierbij oa aan luchtweerstand ed. Maar het PK verhaal zal niet veranderen.
4. Zoals ik al zei zit er een verbinding tussen je koeltunnel en je luchtfilterhuis. Hierdoor komt de lucht er onder hogere druk in en zal deze in de regel kouder zijn. Koudere lucht bevat meer zuurstof. Samen met een aangepaste carb en een andere compressie levert dit iets meer pk's op.

Hopende zo voldoende antwoorden op je vragen te hebben gegeven.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: aantal pk's

Bericht door Evan » vr 16 mar, 2007 08:48

Punky schreef: 1. Blok is in principe hetzelfde alleen zorgen de cilinderkoppen voor een andere compressie. Dit met een aangepaste carb en toevoer van koude lucht via een slang vanaf de ventilator zorgt voor iets meer pk's.
2. Zuigers zijn gelijk aan andere 2cv blokjes. Als je een AM2 kunt aankomen is het te overwegen, maar het is geen must. Als je echt meer pk's en koppel wilt kun je beter voor een Visa gaan. Is een heel ander verhaal, en als je daar interesse in hebt dan moet je het forum er maar eens op naslaan. Is veel over geschreven.
De koppen zijn zodanig anders in de zin dat er dubbele klepveren gemonteerd zijn. De verhoogde compressie is echter het gevolg van hogere zuigers.

Ten opzichte van het acadianeblok is de luchttoevoer uit je koeltunnel geen verandering aangezien een acadianeblok dit standaard ook al heeft.
Ami 8 break

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door hoiwessy » vr 16 mar, 2007 09:46

Evan,
De AK2 motor die nu in de Acadiane zit heeft geen verbinding tussen koeltunnel en luchtfilter (ingevoerde franse wagen ?), de AM2 in mijn Ami inderdaad wel. Misschien dat de Am2A dit weer wel heeft dat kan.

Mag ik zeggen dat de AM2 dus andere koppen heeft maar dan toch ook andere zuigers neem ik aan ? Dit zal dan vooral toch wel het grotere vermogen van 3 PK veroorzaken. Zijn deze koppen nog gewoon te koop zoals je een BigBore kit koopt.

Ik heb wat rondgelezen over de Visa motor maar allerlei problemen met wat electronica en aanpassingen weerhouden me daar van. Zo'n techneut ben ik niet.

Het meest simpel is een AM2 motor in de acadiane. Ik kan nooit nummers van versnellingsbakken ontdekken op de site en lijstjes. Wat voor een bak past bij de AM2 motor in de Acadiane ?

Mart

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 16 mar, 2007 10:22

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » vr 16 mar, 2007 11:19

hoiwessy schreef:De AK2 motor die nu in de Acadiane zit heeft geen verbinding tussen koeltunnel en luchtfilter
de am2a heeft wel een verbinding tussen luchtfilter en koeltunnel, een ak2 in acadiane heb ik nog nooit gezien.
hoiwessy schreef:Mag ik zeggen dat de AM2 dus andere koppen heeft maar dan toch ook andere zuigers neem ik aan ? Dit zal dan vooral toch wel het grotere vermogen van 3 PK veroorzaken. Zijn deze koppen nog gewoon te koop zoals je een BigBore kit koopt.
bigborekit is volgens mij weinig aan de kop veranderd, hoogstens hebben de de rand van de verbrandingskamer iets uitgeruimd, maar dat kan ik mis hebben.
De AM2 koppen hebben dubbele klepveren, zodat de kleppen minder snel gaan zweven bij hogere toerentallen. Verder zijn de koppen gelijk aan die van andere types blok.
hoiwessy schreef:Ik heb wat rondgelezen over de Visa motor maar allerlei problemen met wat electronica en aanpassingen weerhouden me daar van. Zo'n techneut ben ik niet.
een visa in acadiane is ook niet aan te raden, als je niet ook de bak wil aanpassen wegens grote krachten die op de bak komen. Dan kun je wel gaan stunten met dikkere bakolie enzo maar dat verlengt de levensduur van je bak ook niet eindeloos. zie verder de site van Jcats, of voor de situatie gespitst op de acadiane mijn site (link onderaan dit bericht)
hoiwessy schreef:Het meest simpel is een AM2 motor in de acadiane. Ik kan nooit nummers van versnellingsbakken ontdekken op de site en lijstjes. Wat voor een bak past bij de AM2 motor in de Acadiane ?
in principe gewoon de originele bak behouden in de acadiane. dezelfde overbrengingsverhoudingen zitten namelijk ook in de ami en dyane achter het am2 blok. De acabak heeft in originele opstelling eigenlijk iets te lange verhoudingen. Maar als je een am2 blok ervoor plaats moet het juist beter rijden.
Ami 8 break

Acadaantje
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Acadaantje » vr 16 mar, 2007 17:14

Ik heb vorig weekend een AM2 motor met een kapotte lager vervangen voor een AM2A motor zonder "turbotube". Eerlijk gezegd rijdt het knettergoed nu. 110 met tegenwind is geen probleem. Daarvoor haalde ik amper de 90 met tegenwind. Maargoed, de Visamotor staat al klaar in de woonkamer :)
Acadiane met Visa blok en 123/evo

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » vr 16 mar, 2007 18:30

Acadaantje schreef:Ik heb vorig weekend een AM2 motor met een kapotte lager vervangen voor een AM2A motor zonder "turbotube". Eerlijk gezegd rijdt het knettergoed nu. 110 met tegenwind is geen probleem. Daarvoor haalde ik amper de 90 met tegenwind. Maargoed, de Visamotor staat al klaar in de woonkamer :)
ja je zegt het zelf al, een am2 motor met kapot (krukas?) lager is natuurlijk niet veel waard meer ;)

ik begrijp tevens dat jij een gs-bak adept bent? :)

@Hoiwessy: let er bij aankoop van een AM2 blok op dat de krukaslagers nog goed zijn. Wegens de hogere compressie krijgt de krukas namelijk meer krachten te verwerken en slijten de krukaslagers harder. Zelf al meerdere gevallen meegemaakt. Als je op zeker wilt spelen, kun je natuurlijk ook gewoon je eigen AK2 blokje voorzien van de cilinders, zuigers, koppen en koeltunnel van een am2 blok, heb je iig goede krukaslagers. Dan ga ik ervan uit dat de jouwe goed zijn natuurlijk ;)
Ami 8 break

Acadaantje
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Acadaantje » vr 16 mar, 2007 19:43

Evan schreef:
Acadaantje schreef:Ik heb vorig weekend een AM2 motor met een kapotte lager vervangen voor een AM2A motor zonder "turbotube". Eerlijk gezegd rijdt het knettergoed nu. 110 met tegenwind is geen probleem. Daarvoor haalde ik amper de 90 met tegenwind. Maargoed, de Visamotor staat al klaar in de woonkamer :)
ja je zegt het zelf al, een am2 motor met kapot (krukas?) lager is natuurlijk niet veel waard meer ;)

ik begrijp tevens dat jij een gs-bak adept bent? :)
Ja hee... die krukas was mijn eigen schuld he... Vergeten olievuldop dicht te doen. Binnen 5 minuten was het klaar. Wat stinkt het toch ineens zeiden we nog... 5 seconden later wagen vol rook. Foutje bedankt. Maargoed, hij kraakte inderdaad wel al een beetje. Gelukkig had ik net nog een gare Aca erbij gekocht voor 150,-. Zat een perfecte am2a motor + bak in. Zit nu een sportluchtfilter op. Trekt als een tierelier maar maakt wel wat herrie... tot de Visamotor erin gaat natuurlijk :))) GS bak wil ik wel maar moet nog wat meer van weten hoe dat aan te passen. Jij ervaring mee?

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » vr 16 mar, 2007 21:34

ervaring, dels theorie, deels praktijk, bezig met 2 aca's te prepareren met LN en LNA bak, dit zijn dus versnellingsbakken die veel weg hebben van een GS bak. Mijn ene aca krijgt een geprepareerd blokje met snellere nokkenas en hoge compressie, en moet op LPG gaan lopen. Deze krijgt LN bak en GS wielen. De andere krijgt een visa blok voor euro 95. met LNA bak en gaat smart banden om de wielen krijgen.

LN bak heeft eigenlijk de ideale overbrenging voor een Acadiane, maar probeer die maar eens te vinden, zijn behoorlijk zeldzaam. De mijne komt uit Leuven.

je moet goed kijken naar de overbrenging, en niet zomaar op anderen afgaan, t is zonde van je werk als je een te lange bak inbouwt, en je niet lekker mee kan komen met het verkeer.
Ami 8 break

Acadaantje
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Acadaantje » za 17 mar, 2007 00:37

De theorie heb ik tot me genomen, voornamelijjk van cats. Ik zal eens een balletje opgooien in frankrijk (familie) of ze eens ergens tegenaan lopen. Tot die tijd: aca bak. Lijkt me leuk je aca's eens te zien, ik klus regelmatig in Alphen a/d Rijn aan mijn Aca. We hebben daar een klusplek met zo'n loopgraaf erin ;) Kom eens langs zou ik zeggen.

Duckbuilder
Beginner
Beginner

Bericht door Duckbuilder » zo 18 mar, 2007 13:01

let er bij aankoop van een AM2 blok op dat de krukaslagers nog goed zijn
Om welke lagers gaat het en hoe zie je dat? Gaat het om de lagers waarmee de drijfstangen op het bigend zitten of om de twee aluminium lagers waarmee de krukas tussen de motorhuishelften wordt bevestigd?
Be ducked

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » zo 18 mar, 2007 13:13

er wordt veel gepraat over verschillende motoren, ik denk zolang ze allemaal orgineel zijn, dat je er erg weinig van zult merken als het gaat over die verschillen in die paar pk! wel als het werkelijk zo is! maar in de praktijk zal je zien dat een goed afgesteld blokkie din in de boeken staat als 28,5 pk misschien wel beter trekt als een blok met 32 pk!

ik bedoel dus dat er onderling grote verschillen kunnen zijn in diverse blokken, en volgens mij het beste een blok kunt zoeken waarvan de slijtage gering is, en deze gewoon erg goed gaan afstellen

bij de test dag van BCC kon je goed zien wat een enorme verschillen er waren! bij sommige blokken was er 7 pk verschil!! eentje met 23 pk en de sterkste 30 pk (op de wielen!) dan praat ik over orginele blokken met hooguit een powertube en een paar andere sproeiers..

het ene blok is het ander niet :wink:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » zo 18 mar, 2007 20:58

sorry johannes, maar daar gaat het hier eigenlijk weer helemaal niet om. Dat soort dingen kun je pas zeggen als je redelijk wat verschillende motorblokken in dezelfde auto hebt gehad.

@duckbuilder, krukaslagers zijn de delager waar de krusas in gelagerd is, het andere zijn bigendlagers. Makkelijkste is horen lopen, je hoort dan vaak een tik of ratel, erg karakteristiek, soms kun je het ook voelen als je her blok met de hand ronddraait maar dan is het wel heel erg.

@acadaantje, mijn sleutelhok in in Roosendaal, tot de tijd dat de aca's af zijn, staan ze daar en rijd ik in mijn dagelijkse Ami8 (met AM2 koppen, cilinders en zuigers op een eenden carter, want ik heb dus ook ervarign met krukaslagers ;) )
Ami 8 break

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 19 mar, 2007 18:58

Evan schreef:sorry johannes, maar daar gaat het hier eigenlijk weer helemaal niet om. Dat soort dingen kun je pas zeggen als je redelijk wat verschillende motorblokken in dezelfde auto hebt gehad.

@duckbuilder, krukaslagers zijn de delager waar de krusas in gelagerd is, het andere zijn bigendlagers. Makkelijkste is horen lopen, je hoort dan vaak een tik of ratel, erg karakteristiek, soms kun je het ook voelen als je her blok met de hand ronddraait maar dan is het wel heel erg.

@acadaantje, mijn sleutelhok in in Roosendaal, tot de tijd dat de aca's af zijn, staan ze daar en rijd ik in mijn dagelijkse Ami8 (met AM2 koppen, cilinders en zuigers op een eenden carter, want ik heb dus ook ervarign met krukaslagers ;) )
heb ik dan iets verkeerd gelezen? :roll:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Plaats reactie