olie- en benzinelek

Plaats reactie
swinbox
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 16 mar, 2007 10:33

olie- en benzinelek

Bericht door swinbox » vr 16 mar, 2007 10:59

Goeiedag allemaal, ik heb een blauwe dyane 6 van 1981 hier staan. Ik ben van zin ze rijdbaar(der) te krijgen tegen dat ik eindelek mijn autorijbewijs eens heb maar nu moet ik zeggen dat ik een totale 2cv-newbie ben en momenteel ook niet veel ken van autotechniek in het algemeen (wel bereid om te leren).

Het probleem is, ze start normaalgezien onmiddellijk en ze heeft tot voor kort nog normaal gereden, even stilgestaan in de garagebox tot gisteren. Laatst was er al een benzinelek maar dat was gewoon het aanspan ringetje rond de leiding dat wat los zat. Nu is er terug een lek, niks mis met de leiding deze keer, ik denk dat het vanonder ergens uit de carburator komt maar ik kan er niet bij. Ik heb ervoor wel een paar keer gestart voordat ik het lek opmerkte (en dus ook wel wat gas en choke gegeven), misschien is dat relevant. Het lekt alleen als ik gas geef. Daarjuist zag ik ook nog een klein beetje olie op de grond gesijpeld, geen idee waar dat van komt.

Wat denken jullie ervan, enig idee?

En nog een vraagje, hoe krijg ik die luchtfilter eraf? Ik zie nergens iets om los te vijzen, en hij zit serieus in de weg om overal bij te kunnen.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: olie- en benzinelek

Bericht door Handjes » vr 16 mar, 2007 11:12

Vanonder uit de carburateur is normaal: dan is je motor verzopen. Er zit een klein gaatje om de overtollige benzine te loodsen.

Oftewel: hij startte zeker niet?

Ik denk dat je eerst maar eens een uitgebreide 10.000-km beurt moet uitvoeren. Nieuwe ontsteking, etc.

Luchtfilter krijg je open door het deksel linksom te draaien.

Heb je al een Haynes of Eendelogie handboek eigenlijk? Sleutelen zonder kennis lijkt me niet handig.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » za 17 mar, 2007 09:59

inderdaad, verzopen...

vraagbaak kopen, lenen, online opspeuren lijkt me goed plan. Misschien dat die 10.000 km-beurt dan zelf wel lukt?

succes
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 17 mar, 2007 11:55

Er zit inderdaad een klein gaatje onderin het spruitstuk om te voorkomen dat je de motor verzuipt.

Het kan ook dat de benzine de oude vuile olie op het blok oplost waardoor het lijkt of je een olielek hebt.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

swinbox
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 16 mar, 2007 10:33

Bericht door swinbox » ma 19 mar, 2007 00:27

Jaja verzopen. Ik ben een paar uur erna terug gaan proberen en ze startte direkt. En dat van die vuile olie kan ook heel goed zijn. Ik ga eens zoeken achter zo'n handboek, ik sleutel ook zelf aan mijn moto's dus dat onderhoud zal ongeveer wel lukken (en anders kom ik hier nog wel eens terug). Bedankt voor de hulp.

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » vr 23 mar, 2007 12:11

hoi Swinbox

surf even naar de site van de Plattinnekes-meeting (users.telenet.be/plattinnekes-meeting), je kan daar online de vraagbaak van een eend bekijken resp. downloaden op je harde schijf.

Greetz
Pistachke
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Plaats reactie