Visa blok in fiat 500, geen massa op de bobine?

Alles over visa-conversies.
rikdekker500
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mar, 2007 20:52
Locatie: ruurlo

Visa blok in fiat 500, geen massa op de bobine?

Bericht door rikdekker500 » ma 26 mar, 2007 21:03

hallo Allemaal,

ik ben bezig met de inbouw van een Visa boxerblokje in mijn fiat 500. hij liep eerst goed, lopend weggezet en nu moet de APK er weer op, wil hij niet meer lopen.

hij krijgt goed brandstof, alleen vonkt ie niet! ik heb het volgende gemeten/waargenomen

als ik hem op contact heb staan, dan meet ik op beide punten op de bobine spanning als ik beide draden aan de bobine heb zitten. is ditgoed? terwijl als ik de auto van contact haal, op beide pootjes massa meet. haal ik de MINdraad van de bobine af, meet ik op de mindraad geen massa en geen spanning, met of zonder contact.ik heb gecontroleerd of er een draadbreuk in zit, en dat zit er tot en met de computer niet!( heel klein beetje weerstand gemeten)

het lijkt dus alsof de bobine geen massa krijgt, hoe krijgt deze masssa? is dat net als met contactpunten af ten toe , of werkt dit natuurlijk weer compleet anders met een electronische ontsteking...

wie helpt mij uit de brand met dit racemonstertje

Groeten, Rik Dekker

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Visa blok in fiat 500, geen massa op de bobine?

Bericht door Handjes » ma 26 mar, 2007 21:45

De bobine krijgt de massa van de vonk die door de bougies wordt overgedragen aan het motorblok (motorblok is dus massa).
Even de Visa handleiding erbij? Dit is wat complexer dan 2cv-techniek...
La vie est belle.

rikdekker500
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mar, 2007 20:52
Locatie: ruurlo

Re: Visa blok in fiat 500, geen massa op de bobine?

Bericht door rikdekker500 » ma 26 mar, 2007 21:48

waarvoor dient de minaansluiting op de bobine dan? en is het normaal dat ik daar nooit spanning of massa krijg, zonder dat de auto loopt..?

alvast bedankt voor de snelle reactie!

EDIT:

euh, en als ik geen massadraad aan mijn blokje heb, dan euh..maken mijn bougies geen massa...? pling!

haha, ik ga het eerst maar even met de massakkabel proberen!

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Visa blok in fiat 500, geen massa op de bobine?

Bericht door Handjes » ma 26 mar, 2007 21:51

De massaaansluiting van de bobine is van het secundaire circuit. Daar moet inderdaad ook massa op staan. Weet even niet of dat permanent is.
Maar een Visa handboek helpt je in 1 minuut uit de brand!
La vie est belle.

rikdekker500
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mar, 2007 20:52
Locatie: ruurlo

Bericht door rikdekker500 » di 27 mar, 2007 14:48

op de min van de bobine krijg ik dus never massa...moet ik het dan in de computer gaan zoeken? want tot aan de stekker heb ik geen breuken of storingen oid.

en, dat visa handboek, waar is dat te zien/kopen/lenen?

Rik

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 27 mar, 2007 15:55

Heb je alle kabels losgehad van de computer dan? Wel weer goed aangesloten? Massa's overal goed gecheckt (ook op de sensoren)?

De Haynes koop je via de gebruikelijke kanalen, zie deze site.
La vie est belle.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 27 mar, 2007 16:07

ik zou eerst ff de massa van de computer controleren, vervolgens ook de massa van de sensoren (2 of 3 draads???) en de massa van het blok verder natuurlijk alle verbindingen nog een keer controleren, stekkers schoonmaken (contactspray) zeker die van de sensoren die willen nog wel eens corroderen en dan hab je geen signaal en dus ook geen vonk!

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

rikdekker500
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mar, 2007 20:52
Locatie: ruurlo

Bericht door rikdekker500 » di 27 mar, 2007 21:04

heb massa aan mijn blok fatsoenlijk gemaakt, en hij vonkt weer! beetje dom om dat te vergeten. de vorige keer zal t blok wel perongeluk ergens anders massa gemaakt hebben, toen liep ie wel.

nu alleen nog de ontsteking op tijd gaan zetten. staat veeeeeeeelste vroeg.

ff kijken hoe ik dat op ga lossen..
bedankt voor alle info!!!!
Rik

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 27 mar, 2007 21:46

rikdekker500 schreef:de vorige keer zal t blok wel perongeluk ergens anders massa gemaakt hebben, toen liep ie wel.
Er lag ergens een schroevendraaier ;) ...

Fijn dat hij het doet!

Hoe wilde je trouwens de ontsteking gaan afstellen? Visa motor is elektronisch.
La vie est belle.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 27 mar, 2007 21:49

Door de sensoren te verzetten.

PS als ie ploft draai de connectoren voor de grap eens om ;)

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 27 mar, 2007 22:16

backfire schreef:Door de sensoren te verzetten.
?? Die zitten op een door de fabriek afgestelde plek. Hoe wilde je die verzetten?
La vie est belle.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 27 mar, 2007 23:59

de linker sensor verwisselen met de rechter (terweil je de kabels gewoon aan de sensor laat zitten)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 28 mar, 2007 00:04

Verzetten is wat anders dan verwisselen toch?
La vie est belle.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 mar, 2007 08:59

Handjes schreef:
backfire schreef:Door de sensoren te verzetten.
?? Die zitten op een door de fabriek afgestelde plek. Hoe wilde je die verzetten?
Ow?? bij een visa conversie? bij een orginele wel ja, maar bij een conversie heb je nog altijd een beugel nodig en die zijn er ook verkeerde van in omloop.

rikdekker500
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 mar, 2007 20:52
Locatie: ruurlo

Bericht door rikdekker500 » do 29 mar, 2007 09:09

jongens!

bij een visa motor zitten de sensoren in het koppelingshuis meen ik, nu zitten ze achter de ventilator, omdat ik de versnellingsbak/vliegwiel van een fiat 500 gebruik.

achter de koelfan zit een strookje metaal, die langs de sensoren gaat. deze staar waarschijnlijk gewoon veel te vroeg!

bougiekabels omdraaien heb ik al geprobeerd;)

nu eerst een lang weeekend naar italie, daarna ga ik weer verder.

bedankt voor de info!

Plaats reactie