Olie

Gebruikersavatar
Bram_2
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 jan, 2007 20:39
Locatie: Nijmegen

Bericht door Bram_2 » di 27 mar, 2007 21:25

Robbert. schreef:Je MOET er minerale olie in doen danwel semisynthetisch. Met synthetische olie rijden is niet verstandig aangezien keerringen en pakkingen hier niet tegen kunnen en een soort van verstenen na een paar duizend km, is mij door een 2cv garage verteld. Desondanks kan de motor goed lopen omdat de olie het motortje wel goed smeert, beter zelfs dan mineraal--> toch wel vervangen!
Toch ga ik het verhaal nog iets gecompliceerder maken (ook al zijn er over dit onderwerp al heen wat woorden gewisseld).

De olie waarmee ik in totaal 2 liter heb bijgevuld is "Castol GTX Magnatec, 15W-40, Synthetic Engineering" (zie ook http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=6008753 en http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=331823).

Vandaag heb ik mijn 2cv-garage gebeld ergens in het midden van het land. Ik heb gezegd dat ik 2 liter synthetische 15W40 heb gebruikt en dat, vanwege wat ik op dit forum gelezen heb, graag wil weten wat hij er in heeft gedaan tijdens de grote beurt 2 maanden geleden. Hij was vervolgens heel duidelijk in zijn antwoord: hij vind het hele verhaal over wel of niet synthetisch een broodje-aap-verhaal. Hij rijdt al 20 jaar 2cv en is dagelijks met die auto's bezig en daarbij gebruikt hij altijd 15w40 synthetische olie (volgens mij van Kroon). Zowel zomers als 's winters....

Eerlijk gezegd zou het mij ook verbazen als er olie-fabrikanten zijn die olie's verkopen die je auto slopen zonder dat dit op de fles staat. Mijn inziens ben je dan als olie-fabrikant een beetje link bezig.

Goed, mijn angsten waren iig voorbij en ik ga lekker door met het vullen met mijn (volgens mij toch echt synthetische) 15w40....

Ik hoop niet het hele verhaal weer opnieuw aan te slingeren, maar was wel van mening dat ik deze informatie maar eens met de lezers op dit forum moest delen :)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 27 mar, 2007 21:45

Leuk verhaal, maar je hebt blijkbaar de tekst van Castrol niet goed gelezen:

Conventional engines (usually engines manufactured before 1990) may need a different type of oil from advanced or modern engines.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » di 27 mar, 2007 21:51

je moet hierbij onderscheid maken tussen 2 motoren. motoren die de gwn olie nodig hebben )meestal oudere motoren) en motoren die op synthetische olie kunnen draaien. Ik heb altijd gehoord dat men synthetische olie niet op motoren mag gieten als ze er niet op voorzien zijn. dit heeft te maken met het feit dat de synthetische olie de afdichtingen aantast. het kan dus zijn dat je een tijd niks merkt maar dat na na verloop van tijd de problemen pas komen en dan heb je wel een tamelijk groot probleem en moet je in het ergste geval gaan reviseren om die afdichtingen te vervangen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 27 mar, 2007 22:12

Overigens, als je op die castrol site kijkt welke olie aanbevolen wordt voor de
2CV, kom je op de 10w40 voor modern engines.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » di 27 mar, 2007 23:40

Het complete verhaal van m'n eendengarage was dat er wél synthetische olieën zijn die in een 2cv kunnen, de ene syntheet is de andere dus niet. Volgens de garage waren de eerste volsynthetische olieën die begin jaren 90 werden gebruikt schadelijker dan de huidige.
Desondanks gooit de garage er altijd minerale in of semisyntheet. (Misschien iemand die wil uitzoeken welke volsyntheten niet schadelijk zijn, zoals ook is gedaan bij de versnellingsbakolieën).

Ik rijd zelf inmiddels 2000 km op volsyntheet van Kroon (Helar 0w40), wilde ik wisselen bij 500 toen ik het verhaal te horen kreeg maar toen was de aftapplug te rond om er nog af te draaien en tot dusver uitgesteld(komt volgende week verandering in).

Er zijn overigens wel keerringen en pakkingen voor de 2cv leverbaar die wel tegen deze olie kunnen.

(zijn benzineleveranciers trouwens ook verkeerd bezig (net als de olieleveranciers uit je verhaal) omdat ze diesel leveren, en je dit ook maar zo eens per ongeluk in je eend kan gooien? :P)
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 mar, 2007 08:56

Ook dan is er niet veel aan dan hand als je er maar niet mee door blijft rijden ;)

:lol:

Gebruikersavatar
Bram_2
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 jan, 2007 20:39
Locatie: Nijmegen

Bericht door Bram_2 » wo 28 mar, 2007 10:31

backfire schreef:Leuk verhaal, maar je hebt blijkbaar de tekst van Castrol niet goed gelezen:

Conventional engines (usually engines manufactured before 1990) may need a different type of oil from advanced or modern engines.
Reactie op bovenstaande: lees ook de 2e zin. Hierin staat dat deze olie dus wel speciaal voor motoren van voor 1990 is (net als op de verpakking staat trouwens). 'conventional engines'.

Verder heeft mijn 2cv garage bij de eerste grote beurt die hij 2 maanden geleden kreeg, zonder overleg met mij de olie vervangen en er synthetische olie in gedaan. Het feit dat hij op die manier te werk gaat en dat al 20 jaar doet, lijkt mij voldoende bewijs dat het hele verhaal over uitgedroogde rubbers en loswekend vuil met een hele grote korrel zout genomen moet worden. Immers, alle 2cv's bij hem in onderhoud worden volgegooid met dat synthetische spul.

Ik blijf er lekker op doorrijden en zal jullie aangeven na hoeveel km er een revisie nodig is :)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 mar, 2007 11:29

Bram_2 schreef:
backfire schreef:Leuk verhaal, maar je hebt blijkbaar de tekst van Castrol niet goed gelezen:

Conventional engines (usually engines manufactured before 1990) may need a different type of oil from advanced or modern engines.
Reactie op bovenstaande: lees ook de 2e zin. Hierin staat dat deze olie dus wel speciaal voor motoren van voor 1990 is (net als op de verpakking staat trouwens). 'conventional engines'.
Ik wist dat je dat ging zeggen, maar daar doelde ik ook helemaal niet op. Castrol geeft zelf aan dat reguliere synthetische olie van diverse merken en hun eigen merk niet goed zijn voor oudere motoren. Daarom hebben ze dus een speciale synthetische olie ontwikkeld welke wel gebruikt kan worden.

Dus nogmaals eerst goed lezen.

En JA je hebt dus olie die geschikt behoort te zijn voor je motorke en NEE niet elke synthetische olie mag je dan gaan gebruiken. Je bent dus nu wel gebonden aan deze Castrol, hier moet je wel rekening mee houden als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Maar ik neem aan dat je dat ook doet.

Helaas kan ik mijn word document met een technische uitleg van diverse synthetische olien niet meer vinden. Ja er bestaan synthetische olien die je wel kunt gebruiken en er bestaan synthetische olien die je niet kunt gebruiken. Dit ligt aan de manier van porduceren. Echter kan ik je zo niet aangeven welke dit wel en niet zijn. Dus vermoedelijk heeft jouw 2cv dealer de juiste ;).

Wil je tijdens vakantie op zeker spelen, of je weet niet precies hoe of wat, gebruik dan gewoon semi syntheet, deze zijn ruim verkrijgbaar, ook bij benzinepompen.

Gebruikersavatar
Bram_2
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 jan, 2007 20:39
Locatie: Nijmegen

Bericht door Bram_2 » wo 28 mar, 2007 12:10

Beste Backfire,

Het is me absoluut duidelijk dat je weet waar je over praat. Je kennis van zaken in deze zal ook zeker beter zijn dan de mijne.

Ik weet echter alleen dat mijn 2cv-dealer letterlijk zei dat het allemaal niet veel uit maakte en dat ik gewoon een synthetische olie ergens kon kopen om bij te vullen. Hij zei dat de olie die hij gebruikte een gewone synthetische olie 10W40 was. Hij had ook al vaak de verhalen gelezen over synthetische olie, maar vond dat onzin. Dit staat dus best haaks op de verhalen op dit forum.

De Castrol die ik gebuikt heb, heb ik gebruikt om bij te vullen (dus gewoon bij die synthetische van Kroon gedaan). Uiteraard heeft het de voorkeur bij te vullen met dezelfde olie als erin zit, dus de volgende keer dat ik bij mijn dealer ben neem ik gewoon 5 liter van het spul mee dat hij erin gooit. Ik zal dan ook wel posten welke olie dat exact is.

Mocht je het documentje tegenkomen waarover je het hebt, dan ontvang ik dat graag. Ben erg geinteresseerd.

Groeten,

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » wo 28 mar, 2007 12:51

mijn ervaring is dat garage houders heel snel zeggen dat het niets uit maakt. dit is erg vervelend want op deze manier is het moeilijk uitvinden welke betrouwbaaris en welke niet. zo doet mijn garage gewoon motor olie in de veerpotten het werkt wel maar de beste oplossing is het niet (daarom heb ik hem dit dan ook verboden).
C'est une bonne voiture

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 28 mar, 2007 16:41

bij de garage zullen ze wel denken, het is toch niet mijn auto :lol:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » wo 28 mar, 2007 16:52

ik zou zeggen neem het zekere voor het onzekere en doe half of heel mineraal.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 28 mar, 2007 18:17

Er zijn toch echt goede redenen om in ieder geval halfsynthetische olie
in de eend te gebruiken.
Een daarvan is dat de synthetische toevoeging veel beter tegen hoge temperaturen kan
dan de minerale olie, zeker op de lange termijn.
Vergeet niet dat de olie in de eend motor een belangrijke koelfunctie heeft,
en door de luchtkoeling een veel grotere temperatuur variatie heeft dan een
vloeistof gekoelde motor
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 28 mar, 2007 19:14

wat gooi jij er in dan andre

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 28 mar, 2007 20:56

Verschillende merken 10W40 halfsynthetisch.
Gaat in de Mehari voorlopig al weer bijna 95000km goed, boven de km
die het blokje al had gereden voor ik het van de sloop haalde.
In zo'n oud blok als de 18pk doe ik het ook, maar dat zou een probleem
kunnen zijn, moderne olieën houden het vuil zwevend om er in het filter
uit gehaald te worden.
De 18pk heeft geen filter en pompt alle rotzooi weer door de lagers,
dan maar wat vaker wisselen, de moderne olie smeert wel veel beter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie