Schommelen
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Schommelen
Je kent het wel, als je achter een vrachtwagen of flinke bus rijdt, dat je door de wervelwind heen en weer geschommeld wordt.
Dat heb ik ook bij lage snelheden, maar dan zonder dat er iets groots voor me uit gaat.
Vandaag werd ik zo ongerust dat ik onderweg de wielbouten voor heb gecontrolleerd, maar die zaten allemaal goed vast.
Waar kan het aan liggen? En kan het kwaad?
Dat heb ik ook bij lage snelheden, maar dan zonder dat er iets groots voor me uit gaat.
Vandaag werd ik zo ongerust dat ik onderweg de wielbouten voor heb gecontrolleerd, maar die zaten allemaal goed vast.
Waar kan het aan liggen? En kan het kwaad?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
De fusees lijkt me uitgesloten, een maand gelden APK gekeurd door eendenspecialist. Maar ik zal ze eens volspuiten, kijken of dat helpt. Speling op het sturen ook niet gemerkt. Stuurt prima.Lelijke Eend schreef:Kijk ook *waar* de speling (eventueel) zit. Speling op de draagarmen mag niet. Op de wiellagers ook niet. Fusees mag (een beetje). Speling op het sturen mag niet.
Blijft over de draagarmen en wiellagers. Euh, even een domme vraag, hoe zien die laatste er uit? Kan me er -nog- geen voorstelling van maken.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
- Locatie: De kop van Groningen
Als een eend bij lage snelheden zo erg heen er weer waggelt dat er gestopt wordt om te kijken of de wielbouten wel goed vastzitten maak ik me toch echt wel zorgen. Een eend hoort strak te rijden en niet te waggelen. Zeker niet bij lage snelheden. En dat waggelen kan ook niet veroorzaakt worden door een klein beetje speling.
Daarom:
1. Krik één voor één je wielen op en pak eerst boven en onder beet om te kijken of er (bovenmatige) speling op zit. Herhaal dit maar nu met je handen links en rechts op het wiel. Ook dan mag er maar weinig speling te voelen zijn.
2. Controleer de werking van de schokdempers. Als het waggelen plotseling is ontstaan kijk dan of de bevestigingbouten van de dempers niet afgebroken zijn en of de schokdemperrubbers nog in goede conditie zijn.
3. Controleer of je banden nog mooi rond zijn. Soms is het canvast gescheurd. Hierdoor kunnen er "bulten" in het loopvlak ontstaan.
4. Lijkt dit allemaal OK en de eend deint nog steeds, rijd er dan niet mee door maar ga ermee terug naar de eende garage of laat een kenner er naar kijken. Veiligheid staat bovenaan!!
Met 300.00 km eendenervaring durf ik rustig te stellen dat een eend goed koersvast is en niet uit zichzelf mag gaan hobbelen of deinen bij lage snelheden.
Het klapperen dat je ervaart als je achter een vrachtwagen rijdt heeft hier niets mee te maken. Dat wordt veroorzaakt door de rijwind.
Succes ermee.
Daarom:
1. Krik één voor één je wielen op en pak eerst boven en onder beet om te kijken of er (bovenmatige) speling op zit. Herhaal dit maar nu met je handen links en rechts op het wiel. Ook dan mag er maar weinig speling te voelen zijn.
2. Controleer de werking van de schokdempers. Als het waggelen plotseling is ontstaan kijk dan of de bevestigingbouten van de dempers niet afgebroken zijn en of de schokdemperrubbers nog in goede conditie zijn.
3. Controleer of je banden nog mooi rond zijn. Soms is het canvast gescheurd. Hierdoor kunnen er "bulten" in het loopvlak ontstaan.
4. Lijkt dit allemaal OK en de eend deint nog steeds, rijd er dan niet mee door maar ga ermee terug naar de eende garage of laat een kenner er naar kijken. Veiligheid staat bovenaan!!
Met 300.00 km eendenervaring durf ik rustig te stellen dat een eend goed koersvast is en niet uit zichzelf mag gaan hobbelen of deinen bij lage snelheden.
Het klapperen dat je ervaart als je achter een vrachtwagen rijdt heeft hier niets mee te maken. Dat wordt veroorzaakt door de rijwind.
Succes ermee.
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982