Al een paar dagen hoorde ik een maf getik bij de rechter cylinder van mijn Eend. De motor klonk een beetje als een tweetaktmotor, de motor van een oud trekkertje en een Eendenmotor door elkaar. Het begon na dat ik m'n Eend een uur of 2 geparkeerd had na een rit van +/- 25-35 kilometer. Aangezien alles nog naar behoren werkt, mijn Eend nog goed optrekt, goede snelheden haalt kar ik er gewoon mee door en ga naar huis (+/- 15-20 km). Ik zeg het tegen pa en die zegt dat de Eend altijd al tikte, dus ik trek mer er niets van aan. Vanmorgen rij ik met m'n Eend naar school (+/- 10-15 km) en het getik is er nog steeds, maar alles doet het nog etc.. Na schooltijd rijd ik nog even richting het centrum van de stad waar m'n school staat (ergens tussen de 0 en de 5 km) en nog steeds is het getik er, maar verder geen eigenaardigheden. Een uurtje of 1,5 ga ik weer naar huis maar m'n Eend vertikt het om de 50 km/u te overschrijden, zowel in z'n 2e als in z'n 3e versnelling. Ik probeer terug te rijden naar school maar omdat de rest van de wereld een plaat voor z'n egoïstische kop heeft kan ik niet voorsorteren om zo het parkeerterrein van mijn school te bereiken, dus ik kar maar door met ca. 40/50 km/u (waar de rest van het verkeer minstens 80 rijdt, dus alarmlichtjes aan) richting de eerste de beste vluchthaven. Daar heb ik m'n pa gebeld en die heeft me naar huis gesleept (had niet zoveel zin om m'n Eend in de regen op 2 meter afstand van een racebaan te repareren). Thuis geprobeerd te starten en dat lukt uiteindelijk, maar nadat ik een andere bobine had aangesloten. De Eend loopt op 1 cylinder dus maar eens kijken wat er met die tikkende cylinder aan de hand is. Vleugeltje er af, spatbordje er af, kleppendekseltje er af, etc. Al snel lijkt het alsof het achterste klepje geen speling meer heeft en het vooste klepje 5 mm (jawel, vijf hele millimeters, maar het kan ook vier-en-een-halve hele millimneters zijn, want dit is op het oog geschat). Op 5 december jongstleden heeft Ron van der Berg bij circa 78500 km m'n kleppen nog gesteld (huidige kilometerstand80551 dus dat was ca. 2051 km terug, reken maar uit wat voor enorme afstanden ik jaarlijks afleg

) dus het is niet een achterstallig kleppenstel-klusje. Na zorgvuldig observeren blijkt dat de voorste tuimelaar helemaal scheef op de cylinderkop zit (de onderkant staat naar buiten) omdat het onderste boutje (met dat lipje) los zit! Tuimelaar er dus uit plukken en het asje wat er in zit blijkt een beetje krom gebogen te zijn. Oplossing: in de bankschroef, tik met een kunststof hamer er op en die is ook weer recht en het hele spul kan weer in elkaar. Even kleppen stellen (dakanniknuzelf, goeihe?

), kleppendeksels er op spatborden er op en de hele rimram en karen maar weer.
Maarruh, ik heb er niet zoveel zin in dat zoiets weer gebeurt. Kan ik de boutjes etc. waar de tuimelaars mee vast zitten ook borgen? Of kan het zijn dat er een borging o.i.d. ontbreekt? En gebeurt dit nou vaker? En kan er meer beschadigd zijn door het lostrillen van dat boutje?
Ennuh, als ik wer een tik hoor, stop ik meteen. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
En ja, ik ga zo ook ff mijn oliepeil checkken.
Afblijven.