Lecwec, Leaklock
Lecwec, Leaklock
Het lijkt erop dat de twee motorhelften van m'n eend niet meer goed afluiten. Ik gebruik een dikke minerale olie (Millers classic), maar toch zie ik steeds vaker een druppel olie ergens aan de naad die midden over het carter loopt hangen. (Komt niet van de carterplug!)
Vervangen van deze pakking zou het openbreken van het blok betekenen, niet echt een optie.
Een andere mogelijkheid zou het gebruiken van een olie toevoeging als Lec-Wec of Leaklock zijn. Hierin zitten weekmakers die ervoor moeten zorgen dat oude "kunstof" pakkingen net een paar procenten opzwellen, wat de lekkage dan moet verhelpen.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke toevoeging? Welke is goed?
Bullit
Vervangen van deze pakking zou het openbreken van het blok betekenen, niet echt een optie.
Een andere mogelijkheid zou het gebruiken van een olie toevoeging als Lec-Wec of Leaklock zijn. Hierin zitten weekmakers die ervoor moeten zorgen dat oude "kunstof" pakkingen net een paar procenten opzwellen, wat de lekkage dan moet verhelpen.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke toevoeging? Welke is goed?
Bullit
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Doe jezelf een plezier , en laat je niet gek maken met wat die zogenaamde lekstoppers beloven. Het is namelijk komplete larie !!!!!!!!!!!!.
Je motorhelft pakking vervangen is ook niet echt eenvoudig , want de helften zijn koud tegen elkaar gemonteerd.
Ik heb trouwens nog niet meegemaakt dat er op de naad lekkage is , maar alles is natuurlijk mogelijk.
Meestal druppelt het daar , als de krukas keerring dreint , of (vaker) de aftapplug.
Daffy
Je motorhelft pakking vervangen is ook niet echt eenvoudig , want de helften zijn koud tegen elkaar gemonteerd.
Ik heb trouwens nog niet meegemaakt dat er op de naad lekkage is , maar alles is natuurlijk mogelijk.
Meestal druppelt het daar , als de krukas keerring dreint , of (vaker) de aftapplug.
Daffy
leolock.lesdlock
Ik zou het zeker proberen want het kan voor de moto zeker geen kwaad en aange-
zien de rubbers in je motor toch gezien de leeftijd steeds stugger worden helpt dit spul
om de keerringen en het rubber in de olievulpijp weer soepel maken.Mijn ervaring is dat
na gebruik van dit soort spul de onderdruk in het carter flink omhoog was gegaan en
dus minder lekkage.Alleen als er tussen de carterhelften de vloeibare pakking niet goed
meer is zal dit product niet helpen.Maar bedenkt wel dat warme gelekte olie altijd naar
het laagste punt zal stromen.Dus het is goed mogelijk dat de onderdruk niet goed meer is.
zien de rubbers in je motor toch gezien de leeftijd steeds stugger worden helpt dit spul
om de keerringen en het rubber in de olievulpijp weer soepel maken.Mijn ervaring is dat
na gebruik van dit soort spul de onderdruk in het carter flink omhoog was gegaan en
dus minder lekkage.Alleen als er tussen de carterhelften de vloeibare pakking niet goed
meer is zal dit product niet helpen.Maar bedenkt wel dat warme gelekte olie altijd naar
het laagste punt zal stromen.Dus het is goed mogelijk dat de onderdruk niet goed meer is.
Zie link http://www.dsv.nl/~einet/hoekie/hoekieberichten/71.html voor een beschrijving.
(zie nu dat dat stukje trouwens geschreven is door gerard maas, zie hierboven )
(zie nu dat dat stukje trouwens geschreven is door gerard maas, zie hierboven )
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Daffy schreef:.
Je motorhelft pakking vervangen is ook niet echt eenvoudig , want de helften zijn koud tegen elkaar gemonteerd.
Sorry Daffy maar tussen de 2 carterhelften zit wel degelijk vloeibare
pakking.Maar ook hier weer voor de zoveelste keer bij olielekkage eerst de onderduk
in het carter laten opmeten. Want bv de voorste nokkenaskeerring is een labirintkeerring
dit is tegengestelde schroefdraad die als het carter zuigt de olie in die schroefdraad
naar binnen zuigt.maar door de ouderdom (jammer daar hebben we allemaal mee te
maken )wordt het rubber klepje in de vulpijp steeds stugger en zal dus gaan lekken
waardoor er geen onderdruk meer is.Dus meten is weten.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Nog ff over het 'meten' van de onderdruk: Ik heb het zelf gedaan met mijn duim op het buisje voor de oliepeilstok. Een paar mm voor dat buisje merk ik dat er zowel lucht door dat buisje aangezogen wordt als weggeblazen wordt (ik denk dat dat komt doordat dan de weerstand nog niet hoog genoeg is om de rubber flap in de olievulpijp z'n werk te laten doen). Wanneer ik mijn duim op het buisje van de oliepeilstok houd dan merk ik dat er een zekere onderdruk in dat buisje heerst. Niet een constante onderdruk, maar in ieder geval geen overdruk. Ik heb het ook geprobeerd met een slangetje water (zoals elders op het forum uitgelegd is) maar dat water werd vrolijk naar binnen gezogen (zit dus nu in het carter o.i.d.). Het was gelukkig niet veel water
Afblijven.
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Uiteraard moet er bij montage van de twee motorhelften VLOEIBARE pakking tussen. Maar de eerste vraag was , of hij de pakking moest vervangen en een echte pakking zit er niet tussen,en is het koud op koud montage. Zonder vloeibare pakking is het moeilijk vloeistofdicht maken.(al is het niet onmogelijk)Gerard Maas schreef:Sorry Daffy maar tussen de 2 carterhelften zit wel degelijk vloeibare
pakking.
Daffy