6 Volt dynamo probleem
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
6 Volt dynamo probleem
Mijn 1955 AZ wil niet meer bijladen en dat is erg lastig want op een volle accu kom je wel een eindje, maar niet naar Citromobile, dus wie kan mij helpen??
Doordat de ventilator een van de draden uit de dynamo (Ducellier 7060) heeft doorgesneden is er kortsluiting opgetreden. Hierdoor waren de aansluitingen van de veldspoel niet goed meer. Deze is inmiddels vervangen door een goede veldspoel.
Wanneer ik nu een voltmeter tussen de EXC (gekoppeld aan de massa) en de DYN aansluiting houdt dan is het voltage bij een stationair lopende motor ongeveer rond 0.1 volt en loopt op naar 0.2 volt bij gas geven. Dit lijkt mij de veldspanning tussen het magnetisch veld van de spoelen en het anker.
De koolborstels zien er goed uit, en de collector is schoon.
Welk probleem heb ik nu? De wikkelingen van het ronddraaiende anker?
(even wat plaatjes geleend van de website van Michel de Leeuw)
Doordat de ventilator een van de draden uit de dynamo (Ducellier 7060) heeft doorgesneden is er kortsluiting opgetreden. Hierdoor waren de aansluitingen van de veldspoel niet goed meer. Deze is inmiddels vervangen door een goede veldspoel.
Wanneer ik nu een voltmeter tussen de EXC (gekoppeld aan de massa) en de DYN aansluiting houdt dan is het voltage bij een stationair lopende motor ongeveer rond 0.1 volt en loopt op naar 0.2 volt bij gas geven. Dit lijkt mij de veldspanning tussen het magnetisch veld van de spoelen en het anker.
De koolborstels zien er goed uit, en de collector is schoon.
Welk probleem heb ik nu? De wikkelingen van het ronddraaiende anker?
(even wat plaatjes geleend van de website van Michel de Leeuw)
Laatst gewijzigd door Nicky op ma 22 mar, 2010 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Wat je kan proberen als alle bedrading nu goed is, is de met draaiende motor
een verbinding maken op de spannings regelaar tussen de ingaande en de uitgaande
aansluitingen.
Hierdoor zorg je dat het veld spanning krijgt en weer een magnetisch veld opbouwd.
De dynamo heeft altijd een restant magnetisme nodig om zelf op gang
te komen.
De veld spoelen verliezen dit magnetisme door de vaak lange opslag.
een verbinding maken op de spannings regelaar tussen de ingaande en de uitgaande
aansluitingen.
Hierdoor zorg je dat het veld spanning krijgt en weer een magnetisch veld opbouwd.
De dynamo heeft altijd een restant magnetisme nodig om zelf op gang
te komen.
De veld spoelen verliezen dit magnetisme door de vaak lange opslag.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Voor het magnetiseren van de veldspoelen heb ik de onderstaande procedure gevolgd:
Verbind de van de regelaar losgenomen DYN-draad via een 45/ 40 Watt lamp met de + van de accu. De losgenomen EXC-draad wordt met de - klem van de accu verbonden. Als de lamp enkele seconden gebrand heeft, zijn de veldspoelen gemagnetiseerd.
Moeten de veldspoelen nu zo magnetisch zijn dat er bijvoorbeeld een spijker aan vast blijft zitten, want dat doet ie namelijk niet.
Verbind de van de regelaar losgenomen DYN-draad via een 45/ 40 Watt lamp met de + van de accu. De losgenomen EXC-draad wordt met de - klem van de accu verbonden. Als de lamp enkele seconden gebrand heeft, zijn de veldspoelen gemagnetiseerd.
Moeten de veldspoelen nu zo magnetisch zijn dat er bijvoorbeeld een spijker aan vast blijft zitten, want dat doet ie namelijk niet.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 250
- Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Ik heb dit probleem 1,5 jaar geleden ook gehad! Tenminste het lijkt daar op, ik heb een andere dynamo gekocht met spanningsregelaar. Een kennis van me heeft ook het probleem dat de dynamo niets bijlaadt! Ik zal vanavond wel eens kijken of ik nog wat documentatie heb over dynamo's met spanningsregelaren. Het is namelijk een heel gekloot .
MvG Frank
MvG Frank
-
- Addicted user
- Berichten: 5835
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
ik zal het wel niet snappen hoor, maar praten we nu over een magneet of over een veldspoel? In mijn belevingswereld heeft een magneet een vaste sterkte en neemt in de loop van de jaren af en een veldspoel is niets meer dan een elektro magneet, en door meer of minder spanning er op te zetten krijg je een sterker of zwakker magnetisch veld.
Een veldspoel is in de basis dus nooit magnetisch, pas als er spanning op komt.
Een veldspoel is in de basis dus nooit magnetisch, pas als er spanning op komt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik weet het niet meer. Het anker en de veldspoelen zijn doorgemeten door de garage en deze waren helemaal goed. Maar als ik alles in de auto zet dan gebeurt er nog steeds erg weinig.
Iemand ideeën?
Iemand ideeën?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Je kan toch ook 6+ volt meten op de losse draden vanuit de dynamo?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Bij een gelijkstroom dynamo loopt de laadstroom door het anker en de
regelstroom door de veldwikkeling,waarvan de metalen kern enig magnetisme moet hebben.Nu kan het gebeuren dat door kortsluiting de
polen zich omdraaien.Door nu met een rechtstreekse draad van de accu op
de D+ te zetten kan je de zaak weer goed polen.Want bij een gelijkstroom-
dynamo kan je hem met een lege accu toch aanslepen en bij een wisselstroom niet.Die heeft stroom nodig om te laden.Vandaar dat het magnetisme aanwezig moet zijn
regelstroom door de veldwikkeling,waarvan de metalen kern enig magnetisme moet hebben.Nu kan het gebeuren dat door kortsluiting de
polen zich omdraaien.Door nu met een rechtstreekse draad van de accu op
de D+ te zetten kan je de zaak weer goed polen.Want bij een gelijkstroom-
dynamo kan je hem met een lege accu toch aanslepen en bij een wisselstroom niet.Die heeft stroom nodig om te laden.Vandaar dat het magnetisme aanwezig moet zijn
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Er is inderdaad kortsluiting geweest, heb de veldspoelen op de manier opnieuw gemagnetiseerd zoals ik eerder hierboven heb beschreven, maar er komt nog steeds niets uit.
Meet ik het misschien niet goed?
Als ik de EXC draad met de massa aan de ene kant van de voltmeter zet en de DYN draad aan de andere kant zou er toch ook zonder spanningsregelaar iets te meten moeten zijn?
Meet ik het misschien niet goed?
Als ik de EXC draad met de massa aan de ene kant van de voltmeter zet en de DYN draad aan de andere kant zou er toch ook zonder spanningsregelaar iets te meten moeten zijn?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Als ik dus 0 volt meet op de EXE en de DYN van de spanningsregelaar dan is dus waarschijnlijk de spanningsregelaar kapot.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Het volgende meet ik:
Niet-bekrachtigde dynamo
DYN / massa 0.01 tot 0.04 (resp. laag en hoog rpm)
Bekrachtigd dynamo
DYN / massa 0.01 tot 0.04 (resp. laag en hoog rpm)
EXC / massa idem
BAT / massa 5.8 volt
Ik heb net vier verschillende spanningregelaars geprobeerd.
BAT blauw
EXC geel
DYN rood
massa zwart
Niet-bekrachtigde dynamo
DYN / massa 0.01 tot 0.04 (resp. laag en hoog rpm)
Bekrachtigd dynamo
DYN / massa 0.01 tot 0.04 (resp. laag en hoog rpm)
EXC / massa idem
BAT / massa 5.8 volt
Ik heb net vier verschillende spanningregelaars geprobeerd.
BAT blauw
EXC geel
DYN rood
massa zwart
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl