Rol kooi in eend.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 29 mar, 2007 20:12

Hangt af van hoe groot (dik) die 2 hoekprofielen zijn en hoe groot (dik) dat T profiel is ;) Zowieso is lassen een verzwakking, dus als je 2 hoekprofielen aan elkaar last is dat niet gelijk 2 keer zo sterk.

Heb je de afmetingen van de hoekprofielen die je wilt gebruiken ? Dan kan ik voor je nakijken hoe sterk die zijn en welk T-profiel even sterk (of sterker!) is als 1 hoekprofiel.
Afblijven.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » do 29 mar, 2007 21:59

Ik heb nog geen hoekprofiel gekocht, maar zat aan een hoekprofiel van 4cm te denken en de dikte....... uhmmm...... uhm.... geen idee. Ben nog niet bij de ijzerboer geweest.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 29 mar, 2007 22:36

Bij gelijkzijdig hoekprofiel met een flensbreedte van 40 mm heb je 3 soorten: die met een flensdikte van 3, 4 en 5 mm.

Het weerstandsmoment van de versie met een flensdikte van 3 mm is 1180 mm3

Het weerstandsmoment van de versie met een flensdikte van 4 mm is 1550 mm3

Het weerstandsmoment van de versie met een flensdikte van 5 mm is 1910 mm3

De genoemde waardes zijn voor een enkel hoekprofiel, dus voor dubbele hoekprofielen moet je de waarde verdubbelen en er rekening mee houden dat door het lassen het materiaal verzwakt (hoeveel weet ik niet) en kan vervormen.

Bij gelijkzijdige T-staven (T-profiel) 40x40 (40 mm breed en 40 mm hoog) is het weerstandsmoment 1790 mm4 wanneer je het ding zo buigt dat de bovenkant van de T (het horizontale gedeelte) over de gehele breedte in elkaar gedrukt wordt (of uit elkaar getrokken wordt)

Bij gelijkzijdige T-staven (T-profiel) 45x45 (45 mm breed en 45 mm hoog) is het weerstandsmoment 2470 mm4 wanneer je het ding zo buigt dat de bovenkant van de T (het horizontale gedeelte) over de gehele breedte in elkaar gedrukt wordt (of uit elkaar getrokken wordt)

Bij gelijkzijdige T-staven (T-profiel) 50x50 (50 mm breed en 50 mm hoog) is het weerstandsmoment 3340 mm4 wanneer je het ding zo buigt dat de bovenkant van de T (het horizontale gedeelte) over de gehele breedte in elkaar gedrukt wordt (of uit elkaar getrokken wordt)

Bij gelijkzijdige T-staven (T-profiel) 60x60 (60 mm breed en 60 mm hoog) is het weerstandsmoment 5590 mm4 wanneer je het ding zo buigt dat de bovenkant van de T (het horizontale gedeelte) over de gehele breedte in elkaar gedrukt wordt (of uit elkaar getrokken wordt)

Bij gelijkzijdige T-staven (T-profiel) 70x70 (70 mm breed en 70 mm hoog) is het weerstandsmoment 8730 mm4 wanneer je het ding zo buigt dat de bovenkant van de T (het horizontale gedeelte) over de gehele breedte in elkaar gedrukt wordt (of uit elkaar getrokken wordt)

Bij gelijkzijdige T-staven (T-profiel) 80x80 (80 mm breed en 80 mm hoog) is het weerstandsmoment 12900 mm4 wanneer je het ding zo buigt dat de bovenkant van de T (het horizontale gedeelte) over de gehele breedte in elkaar gedrukt wordt (of uit elkaar getrokken wordt)

Overigens, hoe hoger het weerstandsmoment, hoe zwaarder je het spul kan belasten voor het verbuigt. Met dat weerstandsmoment kan je ook berekenen hoeveel kracht er precies op kan staan voor het verbuigt. Maar dat is een ingewikkelde berekening en dan heb ik ook de breedte van het chassis nodig en hoe lang de profielen uiteindelijk worden. Als je nu gewoon kiest voor het hoogste (opgetelde) weerstandsmoment zit je wel aardig goed.
Afblijven.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » ma 30 apr, 2007 12:52

Dit weekeind heb ik de rolkooi afgemaakt. Hij moet er alleen nog ingelast worden. Hieronder wat foto's de rest is op www.jacob-marieke.nl te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 30 apr, 2007 13:15

Klasse, ziet er netjes uit!

Groetjes Bart

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 30 apr, 2007 23:14

Heb je nog iets gehad an mijn gegevens ? Want ik kan me voorstellen dat je die brij aan getallen wel wat onduidelijk en onoverzichtelijk vond en er dus niets mee gedaan hebt.
Afblijven.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » di 1 mei, 2007 07:34

Lelijke Eend schreef:Heb je nog iets gehad an mijn gegevens ? Want ik kan me voorstellen dat je die brij aan getallen wel wat onduidelijk en onoverzichtelijk vond en er dus niets mee gedaan hebt.
Met de getallen kan ik wel wat. Ik heb er alleen niks mee gedaan. Wel denk ik dat ik een T balk ga gebruiken ipv 2x een L. Maar ik heb nog niet echt de tijd gehad goed naar de cijfers te kijken.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 1 mei, 2007 13:36

ziet r netjes uit.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 1 mei, 2007 20:56

Jacobus_XIII schreef:
Lelijke Eend schreef:Heb je nog iets gehad an mijn gegevens ? Want ik kan me voorstellen dat je die brij aan getallen wel wat onduidelijk en onoverzichtelijk vond en er dus niets mee gedaan hebt.
Met de getallen kan ik wel wat. Ik heb er alleen niks mee gedaan. Wel denk ik dat ik een T balk ga gebruiken ipv 2x een L. Maar ik heb nog niet echt de tijd gehad goed naar de cijfers te kijken.
Okee, succes er mee in ieder geval !
Afblijven.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » wo 2 mei, 2007 20:28

Op welk stuk is de achterkant van de kooi gelast? Niet terhoogte van de ophanging?

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » do 3 mei, 2007 07:35

Pelt schreef:Op welk stuk is de achterkant van de kooi gelast? Niet terhoogte van de ophanging?
Er is nog niks gelast maar er komt een L profielk ten hoogte van de beugel over mijn benzine tank.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 3 mei, 2007 08:38

Ander puntje, hoeveel KG wordt ie nu zwaarder?

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » do 3 mei, 2007 09:27

backfire schreef:Ander puntje, hoeveel KG wordt ie nu zwaarder?
Geen idee, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Gelukkig komt er een 1300cc motor in te liggen :lol: :lol: Ik zal de weegschaal eens meenemen.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » do 3 mei, 2007 21:25

Jacobus_XIII schreef: Er is nog niks gelast maar er komt een L profielk ten hoogte van de beugel over mijn benzine tank.
Want zo is de rolkooi niet in orde voor de FIA-keuring.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » do 3 mei, 2007 22:19

Pelt schreef:
Jacobus_XIII schreef: Er is nog niks gelast maar er komt een L profielk ten hoogte van de beugel over mijn benzine tank.
Want zo is de rolkooi niet in orde voor de FIA-keuring.
Bedoel je met of zonder L profiel?

Plaats reactie