Bougie er uitgeknald
-
- Regelmatige poster
Bougie er uitgeknald
Ik reed net met mijn 2cv op de snelweg, en plotseling hoorde ik een plof en daarna wat gesis. He balen, bougie gesprongen (al eerder gehad, maar dan in een woonwijk:S). Volgens mij is dat niet zo'n probleem, had ik m de vorige keer niet goed vastgedraaid. Maar nu is mijn vraag: normaal gesproken zit er tussen de bougie en de kop een soort busje geklemd, maar die ben ik nu verloren. Is dit iets wat er weer op MOET voordat ik weer ga rijden, of kan dit 2 á 3 dagen wachten?
(ik heb trouwens daarna het laatste stukje van mijn weg rustig aan vervolgd)
Met vr. groeten,
Tim Rozendaal
(ik heb trouwens daarna het laatste stukje van mijn weg rustig aan vervolgd)
Met vr. groeten,
Tim Rozendaal
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Als hij er uit knalt zou ik zeggen dat de schroefdraad kapot is. Ik ben bang dat het nog een 3e keer gaat gebeuren. Heb je de schroefdraad al bekeken en kan je de bougie nog vast draaien? Heb het met mn brommer gehad, na de 3e keer er uit geploft te zijn had hij geen grip meer. Is toen een bus in gezet door een garagebedrijf.
-
- Beginner
als je draad kapot is:
kan je ook een setje kopen voor minder en dan kan je het zelf...
het setje bestaat uit een soort grote tap met bijbehorend een bus met aan twee kanten schroefdraad..
je tapt de draad op in je cylinderkop, blaas vervolgens met een compressor de cylinderkamer leeg, draai de bus erin en vervolgens je bougie en klaar!
hoeft het blok er niet uit en geen braswerk van de garage die er een helicoil in draaien die er iedere keer als je een bougie wilt vervangen mee uit komt
het setje bestaat uit een soort grote tap met bijbehorend een bus met aan twee kanten schroefdraad..
je tapt de draad op in je cylinderkop, blaas vervolgens met een compressor de cylinderkamer leeg, draai de bus erin en vervolgens je bougie en klaar!
hoeft het blok er niet uit en geen braswerk van de garage die er een helicoil in draaien die er iedere keer als je een bougie wilt vervangen mee uit komt
-
- Regelmatige poster
Ik heb m er allebei de keren nog in kunnen draaien, maar nu (onderweg) had ik een beetje een gare bougiedop bij me, waarmee ie niet al te strak kon.
Heb net trouwens m'n pa aan de telefoon gehad, sprak bij de garage iemand die wel verstand had van 2cv's maar zei dat hij nog nooit zo'n ring gezien had, en dat het ook overbodig zou zijn.
(ik heb het nu trouwens niet over het ringetje dat aan de bougie vast zit)
Dus de afdichtring zit er nog aan, maar die is versleten (al helemaal plat).
Maar moet ik nu op zoek naar zo'n nieuw busje of is alleen de afdichtring vervangen voldoende ?
met vr. groeten,
Tim Rozendaal
Heb net trouwens m'n pa aan de telefoon gehad, sprak bij de garage iemand die wel verstand had van 2cv's maar zei dat hij nog nooit zo'n ring gezien had, en dat het ook overbodig zou zijn.
(ik heb het nu trouwens niet over het ringetje dat aan de bougie vast zit)
Dus de afdichtring zit er nog aan, maar die is versleten (al helemaal plat).
Maar moet ik nu op zoek naar zo'n nieuw busje of is alleen de afdichtring vervangen voldoende ?
met vr. groeten,
Tim Rozendaal
-
- Regelmatige poster
Zal ik onthouden, maar ik ga er nu nog niet vanuit dat mn schroefdraad naar de kl@te isjan-bart picavet schreef:als je draad kapot is:

-
- Beginner
het lijkt me sterk maar het zou ook kunnen dat iemand er een te lange bougie in heeft willen stoppen en daarvoor een busje gebruikt om dit te corrigeren..? (=braswerk)
je zou dan het beste er gewoon een nieuwe bougie in stoppen zonder deze bus, mocht je geen verschil in lengte van de bougiedraad zien dan is de bus zeker overbodig geweest
suc6
je zou dan het beste er gewoon een nieuwe bougie in stoppen zonder deze bus, mocht je geen verschil in lengte van de bougiedraad zien dan is de bus zeker overbodig geweest
suc6
-
- Regelmatige poster
Nee dat is het niet, de bougie is normaal, ik heb het ook op onze burton zitten.
Misschien dat mijn onschrijving een beetje vaag is.. ik heb ook al naar afbeeldingen gezocht maar kon niets vinden, dus heb even lekker goedkoop met paint een tekeningetje gemaakt:

Het is niet van rubber ofzo, en de bougie valt er van de bovenkant in. (en dan zit er nog een afdichtring tussen de bougie en het busje)
Hoop dat de tekening helpt
Misschien dat mijn onschrijving een beetje vaag is.. ik heb ook al naar afbeeldingen gezocht maar kon niets vinden, dus heb even lekker goedkoop met paint een tekeningetje gemaakt:
Het is niet van rubber ofzo, en de bougie valt er van de bovenkant in. (en dan zit er nog een afdichtring tussen de bougie en het busje)
Hoop dat de tekening helpt

- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Z'n extrabus is niet standaard. Er zit op een bougie altijd maar 1 afdichtring die druk je iets plat met monteren. Daarom vervang ik bougies ook meestal als ik ze er om een of andere reden uit moet halen. Het probleem van er uit knallen kan wel eens komen door die extra bus. Als het de goede maat bougie was komt hij door deze extra bus niet diep genoeg en maakt dus niet van het volledige schroefdraad gebruik om zich vast te zetten.
Succes
Succes
-
- Regelmatige poster
Dat vind ik wel apart, in de burton is het er nog nooit uitgeknald en zit het al 2 jaar zo (met dit busje). Maar dan laat ik m gewoon weg en dan zet ik er nieuwe bougies(+ring in).
Bedankt allemaal en wat mij betreft mag hier een slotje op.
met vr. groeten,
Tim Rozendaal
Bedankt allemaal en wat mij betreft mag hier een slotje op.
met vr. groeten,
Tim Rozendaal