Vervangen remcilinder achter
Vervangen remcilinder achter
Hallo,
Ik heb een lek aan een van de achterwielen, dus ik vermoed dat de remcilinder zijn beste tijd heeft gehad.
Weet er iemand hoe ik hier het beste aan begin ?
Moeten deze remmen achteraf ook afgesteld worden of gebeurd dit zoals bij de meeste andere auto's automatisch ?
Ik heb een lek aan een van de achterwielen, dus ik vermoed dat de remcilinder zijn beste tijd heeft gehad.
Weet er iemand hoe ik hier het beste aan begin ?
Moeten deze remmen achteraf ook afgesteld worden of gebeurd dit zoals bij de meeste andere auto's automatisch ?
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Je zult de trommel moeten demonteren, wat op zich een behoorlijke klus is. De remcilinder zelf zit aan de buitenzijde vast met 2 boutjes. Als dit allemaal gelukt is moet je de aanslag van de remschoenen nog afstellen met de 2 grote bouten aan de achterzijde. Zorg voor goed passend gereedschap, grote kans dat het een en ander anders beschadigd.
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
- Locatie: De kop van Groningen
En nog veel belangrijker:
1. Je zult de remschoenen moeten centreren. Hiervoor heb je een rempasser nodig. Doe je dit niet of niet goed dan ben je verzekerd van piepende remmen. Alhoewel; al schrijvende realiseer ik mij dat als je alleen de remcilinder vervangt er niets verandert aan de afstelling van de remschoenen en je dus ook niet hoeft te centreren.
2. De remleiding goed ontluchten.
Tip: Als je toch de trommel eraf hebt is het verstandig te overwegen of je ook de remvoeringen moet gaan vervangen. Is natuurlijk wel iets meer werk maar dan ben je er ook weer jaren vanaf. En dan geldt het centreerverhaal wel!
1. Je zult de remschoenen moeten centreren. Hiervoor heb je een rempasser nodig. Doe je dit niet of niet goed dan ben je verzekerd van piepende remmen. Alhoewel; al schrijvende realiseer ik mij dat als je alleen de remcilinder vervangt er niets verandert aan de afstelling van de remschoenen en je dus ook niet hoeft te centreren.
2. De remleiding goed ontluchten.
Tip: Als je toch de trommel eraf hebt is het verstandig te overwegen of je ook de remvoeringen moet gaan vervangen. Is natuurlijk wel iets meer werk maar dan ben je er ook weer jaren vanaf. En dan geldt het centreerverhaal wel!
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
koop een olyslager / werkplaatshandboek / kluwer / haynes en lees het betreffende hoofdstuk?
Als de remcylinder gelekt heeft is de voering drijfnat en voor 25 euro ga je niet op remvoeringen besparen, zijn wel je remmen! En dan moet je wel links EN rechts vervangen!!!
Als de remcylinder gelekt heeft is de voering drijfnat en voor 25 euro ga je niet op remvoeringen besparen, zijn wel je remmen! En dan moet je wel links EN rechts vervangen!!!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Ik denk eigenlijk dat het veel verstandiger is , gezien het ontbreken van enige ervaring van Guy , iets meer geld uit te geven , en het door iemand te laten doen die weet wat hij doet.
Het risico van afdraaien van de remleidingen is erg groot , en als dit gebeurd ben je nog veel meer geld kwijt !!
Komt nog bij dat je als volledige leek ( zoals ik Guy inschat gezien zijn vraag) , naar mijn meing NIET met remmen moet klooien.
Gegarandeerd dat een grote groep forumleden over mijn laatste opmerking vallen , maar die discussie is al geweest !!
Daffy
Het risico van afdraaien van de remleidingen is erg groot , en als dit gebeurd ben je nog veel meer geld kwijt !!
Komt nog bij dat je als volledige leek ( zoals ik Guy inschat gezien zijn vraag) , naar mijn meing NIET met remmen moet klooien.
Gegarandeerd dat een grote groep forumleden over mijn laatste opmerking vallen , maar die discussie is al geweest !!
Daffy
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Struikel hè rot opmerking, ruim s op.
Voor Niels:
Voor Niels:
Was meer om wat plezier er in te houdenGegarandeerd dat een grote groep forumleden over mijn laatste opmerking vallen
Laatst gewijzigd door backfire op di 8 mei, 2007 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
is het een rotopmerking dan? ik vind het eerder een verstandige...
of bedoel je de opmerking van Daffy over de ervaring van Guy? daar weet ik niet wat die 2 van elkaar weten dus kan ik daar moeilijk over oordelen, wat ik dus ook niet doe... maar even terugkomen op remsystemen:
Ik ben van plan alles aan mijn wagentje te doen wat nodig is om hem rijdend te houden. Echter de remmen doe ik zelf niks aan, althans niet zonder dat er iemand meekijkt/helpt die er verstand van heeft.... het stoppen met een auto is namelijk mijns insziens een stuk belangrijker dan het wegrijden ermee.
of bedoel je de opmerking van Daffy over de ervaring van Guy? daar weet ik niet wat die 2 van elkaar weten dus kan ik daar moeilijk over oordelen, wat ik dus ook niet doe... maar even terugkomen op remsystemen:
Ik ben van plan alles aan mijn wagentje te doen wat nodig is om hem rijdend te houden. Echter de remmen doe ik zelf niks aan, althans niet zonder dat er iemand meekijkt/helpt die er verstand van heeft.... het stoppen met een auto is namelijk mijns insziens een stuk belangrijker dan het wegrijden ermee.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
ik zou de opmerking hoogstens betuttelend noemen.is het een rotopmerking dan? ik vind het eerder een verstandige...
het voordeel van een eend is dat je er letterlijk alles zelf aan kunt doen.
Een remcylinder vervangen is niet bijzonder spannend, en je heb er geen speciaal gereedschap voor nodig (hoewel, een dop 44 is wel handig) en als je er een werkplaatshandboek bij pakt en je neemt de tijd kun je dat prima zelf.
Als je twijfelt kun je een ervaren sleutelaar vragen mee te kijken.
Het nadeel van nooit iets doen waar je geen ervaring mee hebt , is dat je ook geen steek verder komt!
huub
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
mee eens... alleen heb ik zoiets van, als ik aan de motor iets niet goed doe kom ik gewoon niet (goed) van m'n plaats..... als ik aan de remmen iets niet goed doe kan dat wel eens erger uitpakken, daarom wil ik de eerste keer ook iemand bij hebben die er meer verstand van heeft, dat lijkt mij dan verstandiger dan 'zelf maar wat aanklooien'
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
voor je begint, zorg dat je echte citroen remcylinders op de kop tikt (wij hebben ze bij de dealer vandaan) Zijn wel 2 keer zo duur, maar kan zoveeeeeeeeeel ergenis schelen.
Greatnix Spookeend
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Om op de opmerking van Backfire te reageren:
Als ik mijn garage zou opruimen, struikelt iedereen die me bezoekt zeker, en wel van verbazing !
Daffy
Als ik mijn garage zou opruimen, struikelt iedereen die me bezoekt zeker, en wel van verbazing !
Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op di 22 mei, 2007 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Op zich is het vervangen van de remcilinders niet zo veel werk. Met een dop 44 haal je de moer los. Beetje pielen met wat schroevendraaiers en de trommer is eraf. Enige probleem is dat de leiding niet uit de oude remcilinder wil. Dus eerst ff lekker schoonmaken allemaal. En dan goedpassend gereedschap erop doen.
Remvoeringen kun je ook schoonmaken als ze niet heel erg versleten zijn. Zijn ze over de helft: nieuwe erin doen. Kosten niet zo veel hoor. En dan uiteraard de andere kant ook doen.
Afstellen valt wel mee, mits de stelnokken niet vast zitten.
Busje remmenreiniger, staalborstel en misschien wat WD40 en je redt het wel.
Remvoeringen kun je ook schoonmaken als ze niet heel erg versleten zijn. Zijn ze over de helft: nieuwe erin doen. Kosten niet zo veel hoor. En dan uiteraard de andere kant ook doen.
Afstellen valt wel mee, mits de stelnokken niet vast zitten.
Busje remmenreiniger, staalborstel en misschien wat WD40 en je redt het wel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987