motor '85 toch ongelood?

Gesloten
Erwin en fire
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 8 mei, 2007 13:54

motor '85 toch ongelood?

Bericht door Erwin en fire » di 8 mei, 2007 14:25

Hallo mede eende liefhebbers!

Ik zal me even voorstellen als nieweling. Ik ben Erwin (19) uit drenthe en ik heb een rode 2cv6 club (waar ik helemaal gek van ben) :wink: En ik hoop veel van andere liefhebbers te kunnen leren. Ik heb alvast een vraag over de motor. De auto is van 1985 dus géén S6 maar volgens de vorige eigenaar heeft de wagen vanaf nieuw op 95 ongelood gereden en dit is wat ik er ook ingooi en ik heb tot nu toe nooit problemen. Ik lees regelmatig dat in een blok wat niet ongelood is 98 moet en/of loodvervanger. Kan iemand het even ophelderen voor mij? b.v.d
2cv SPOT 1976

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » di 8 mei, 2007 15:09

Hallo,
ik zelf rij met mijn 86 er steeds op 98.
maar kijk huer eens http://alledag.2cv.nl/ en dan vraagbaak

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 8 mei, 2007 15:25

Welkom hier op het forum.

Wat betreft je vraag, gebruik even de zoek functie van het forum. Er zijn al vele verhitte discussies over geweest :wink:

Edit: Ik heb ff voor je gezocht lees dit topic maar eens.

Groet, Jeroen.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » di 8 mei, 2007 15:30

HOI,
en dit is het antwoord van eendmeel
Octaan
Alle A-type motoren moeten 98 octaan tanken behalve motortype A06/664, A06/644 en A06/642. Deze laatste 3 typen kunnen ook op 95 octaan rijden. Het gebruiken van 95 octaan in motoren die hier niet voor gebouwd zijn zal de kans op pingelen vergroten. Dat betekent dat je vroeg of laat je motor in puin rijdt. Bij Ami's, Dyanes en Acadianes met hoge compressie motoren zal dit effect vrijwel onmiddelijk optreden en deze motoren overleven dit dan ook echt niet.volgens mij hangt het ook n beetje af van je rijstijl :lol:

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 8 mei, 2007 16:13

Ondanks alle toelichten blijf ik er geen snars van snappen. Dit omdat volgens mij de benzine namen die hier genoemd worden niet overeen komen met wat ik meestal bij de pomp zie.

Daar zie ik namelijk
-Gas
-Diesel
-Iets met 95
-Super 98
-Superplus

De eerste 3 sla ik altijd maar over :roll: Tank zelf altijd superplus en als het even niet anders kan 98. Maar 't zou maar zo kunnen dat ik gewoon 98 kan tanken. Wie het weet mag het zeggen.


kHeb een 2cv6 Club uit '87 die gewoon toen in Nederland is ingevoerd. Gezien de reactie van eendmeel maar eens even op het schutbord naar de motorcode kijken.

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » di 8 mei, 2007 16:27

hoi,
nou dit is poepsimpel hoor
95 is de 95 octaan en super98 is98 octaan

en superplus is ook 98 octaan http://www.amt.nl/web/show/id=47538/con ... 2-11).html

Edit Tom: gaarne de EDIT-knop gebruiken om bericht aan te passen in plaats van een nieuw bericht plaatsen

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » di 8 mei, 2007 18:17

super 98 is hetzelfde als super plus 98

super plus 98 wil dus niet zeggen dat er een loodvervanger in zit; dan staat er wel bij met loodvervanger of kortweg MLV. Maar je 2cv heeft geen loodvervanger nodig.

En Tweceve: je moet even op de motor kijken naar het plaatje. Op het schutbord wil niet zeggen dat die motor er perse in zit.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Erwin en fire
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 8 mei, 2007 13:54

Bericht door Erwin en fire » di 8 mei, 2007 19:22

bedankt alvast voor de reacties, toch blijf ik het vreemd vinden dat mijn eend altijd goed heeft gelopen op 95 maar dan word het dus 98 tanken, is wel duurder :( nou ja ls het beter is maak dat niet uit
2cv SPOT 1976

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 9 mei, 2007 00:05

Erwin en fire schreef:bedankt alvast voor de reacties, toch blijf ik het vreemd vinden dat mijn eend altijd goed heeft gelopen op 95 maar dan word het dus 98 tanken, is wel duurder :( nou ja ls het beter is maak dat niet uit
lees de vorige topics eens door die hierboven genoemd worden, wordt niet voor niks gedaan. Ten eerste gaat het om motortype en de discussie "op 95 loopt mijne prima" is ook al tig keer geweest.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gesloten