schokdemping voorwielen 2cv4 bj 1971

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Robin
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 8 mei, 2007 19:08
Locatie: Heemskerk

schokdemping voorwielen 2cv4 bj 1971

Bericht door Robin » di 8 mei, 2007 19:28

Ik heb een 2cv4 uit bj 1971 gekocht, mijn eerste auto was een 2cv6 uit 1983 en deze had schokdempers voor en achter, de eend die ik nu heb heeft alleen schokdempers achter en ik kan voor niks vinden, wie kan mij vertellen hoe de demping voor werkt? Ik kan geen mechanisme vinden!
Als je de voorkant induwt, veert hij netjes 2x. :?:
2cv4, bj 1971, niet meer origineel,600 cc en in zwart/rood charleston gespoten.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 8 mei, 2007 19:48

Hoi,

Dan heb je batteurs en frotteurs, de batteurs zijn traagheidsschokbrekers, een gewicht zit in olie in een ronde "koker" aan het eind van je draagarm.
De frotteur is een wrijvingsschokdemper, en deze zit waar de draagarm draait aan de vooras.

Pas rond 1975 kreeg de Eend ook voor hydraulische dempers!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » di 8 mei, 2007 19:48

Allereerst welkom!
Leuk een 4'tje !

Kijk eens op www.2cv.nl/historie , daar staat te lezen: 1971
Mei: Vering: schokbrekers vervangen de frotteurs aan de achterkant en de batteurs op de 2cv6.

Kennelijk geldt dit ook voor de 2cv4.

De demping bij de voorwielen werkt door middel van een frotteur en batteur.
Laatst gewijzigd door Robbert. op di 8 mei, 2007 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » di 8 mei, 2007 19:51

Hi, welkom!

ga opzoek naar je batteurs
http://www.eendeei.nl/oud/eendologie/25003.htm
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Robin
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 8 mei, 2007 19:08
Locatie: Heemskerk

Bericht door Robin » di 8 mei, 2007 20:50

He, bedankt voor de snelle reacties!
Groetjes, Robin.
2cv4, bj 1971, niet meer origineel,600 cc en in zwart/rood charleston gespoten.

jan-bart picavet
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 22:19
Locatie: eindhoven

Bericht door jan-bart picavet » di 8 mei, 2007 21:30

heb ook 2cv4 uit '71!

heb begrepen dat er ook in de vooras schokdemping zou moeten zitten?
alleen zou dit lastig zijn om bij te stellen

Njoy

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 9 mei, 2007 07:59

Hallo Jan Bart.
Bedenk wel dat die wrijvingsschokbrekers wel bij te stellen zijn en hydraulische niet.En zo moeilijk is het niet hoor.Je moet het gewoon een keer gezien hebben

jan-bart picavet
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 22:19
Locatie: eindhoven

Bericht door jan-bart picavet » wo 9 mei, 2007 08:57

ik denk dat het voor mijn 2cv sowieso moeilijk is....
ik heb nl een stabilisatorstang gemonteerd van een ami en omdat hier geen standaard beugels voor waren (of omdat ik het gewoon goed wilde maken) heb ik deze met eigen beugels erop gelast.
om er dus geheel "vrij" bij te kunnen zou ik deze stang moeten verwijderen.. beugels zitten goed vastgelast op de vooras en de stabi is weer vast gehecht aan de beugel

verder is mij verteld dat je daar speciaal gereedschap voor nodig hebt?
ik wist destijds niet dat deze frotteurs er zaten? achteraf was die stabi misschien niet zo nodig geweest.. echter mijn 2cv staat erg hoog (achterwiel komt er bijna onderuit) en bij het bochtwerk is het wel handig dat dit er zit (zou hier eigenlijk nog eens een fototje / filmpje van moeten maken)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 9 mei, 2007 10:34

Ik neem aan dat die stabilisatorstang op de frotteurdeksels zit.Dat kan aan
het deksel blijven zitten,als je het deksel maar los kan schroeven en opzij
kan halen.Dan kan je met een schroevendraaier de frotteur naar buiten
drukken en los schroeven en de middenplaat netjes op een glasplaat schoon schuren en de metalen platen ook netjes schoon schuren.Let er goed op hoe die binnenveer ligt,zodat hij er ook weer goed tussen komt.
De moer aan de achterkant draai je er op zodat je 4 draadgangen aan de buitenkant overhoud Dan maak je van plat staal 25cm lang 1cm breed en 5mm dik en leg die op de losse frotteur.merk waar het midden een bout voor het middengat moet komen en op het eind in de ronde gleuf ook een boutje.aan het andere eind maak je er ook een voor het middengat en op het eind voor het bevestigingsgaatje van 7mm.hiermee kan je de frotteur monteren door de binnenste plaat erop te zetten en met je gereedschap de buitenste plaat rechtsom te draaien en onder die spanning erop te slaan.Daarna kan je met de andere kant de driehoekplaat voor het bevestigingsgat draaien en met het deksel weer vastzetten

jan-bart picavet
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 22:19
Locatie: eindhoven

Bericht door jan-bart picavet » wo 9 mei, 2007 12:44

bedankt voor de info!!
ik heb echter de beugels van de stabi op de as zelf vast gelast en niet op de deksels, er komen flinke krachten op en dat deksel zag er niet zo stevig uit (als bij de 2cv zonder frotteurs) maar zo te horen zal het verwijderen van de stabi het minste werk zijn..
ga ik zeker aan beginnen maar het zal een winterklusje worden (altijd leuk om weer aan iets nieuws te beginnen)

eerst moet ze nog even op de weg blijven voor mn trouwerij volgende week... (met 2vc rally :lol: )

Groeten JB

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 9 mei, 2007 14:07

Als je de deksels kan verwijderen,hoeft de stabilisatorstang er niet voor af

Plaats reactie