Zink lassen: metaalkoorts
Zink lassen: metaalkoorts
Hoi,
Ik word zo ziek als een hond van zink lassen. Koorts, niet slapen en de volgende dag is er niets aan de hand, alleen heb ik dan geen oog dicht gedaan.
Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik gebruik mondkapjes, is dat goed genoeg?
Ik word zo ziek als een hond van zink lassen. Koorts, niet slapen en de volgende dag is er niets aan de hand, alleen heb ik dan geen oog dicht gedaan.
Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik gebruik mondkapjes, is dat goed genoeg?
-
- Addicted user
- Contacteer:
Hoi Neus, ik heb gewone bodemplaten.
Maar ik heb het er ook niet over dat je niet moet lassen, maar zink lassen is gewoon chemische troep. Wat je eigenlijk dan moet doen is een spuitmasker opzetten met ipv een koolstoffilter een lasfilter. Alleen lijkt mij dat je laskap dan niet lekker valt.
Overigens een goed spuitmasker is niet zo duur, die van 3M zijn zeer goed en je leeft er ook nog langer door.
Als ik zink las haal ik zo wie zo de zink plaatselijk weg, ja je verliest de beschermende werking, maar dan kun je het tenminste gewoon lassen zonder die heerlijke witte dampen. Om je las te beschermen kun je ook spuitbus RVS spray halen, dit is lasbaar en beschermt goed.
Maar ik heb het er ook niet over dat je niet moet lassen, maar zink lassen is gewoon chemische troep. Wat je eigenlijk dan moet doen is een spuitmasker opzetten met ipv een koolstoffilter een lasfilter. Alleen lijkt mij dat je laskap dan niet lekker valt.
Overigens een goed spuitmasker is niet zo duur, die van 3M zijn zeer goed en je leeft er ook nog langer door.
Als ik zink las haal ik zo wie zo de zink plaatselijk weg, ja je verliest de beschermende werking, maar dan kun je het tenminste gewoon lassen zonder die heerlijke witte dampen. Om je las te beschermen kun je ook spuitbus RVS spray halen, dit is lasbaar en beschermt goed.
ook RVS spray is helaas meer ilusie dan echte bescherming, toegegeven t roestproces wordt wat vertraagd, maar echt indruk maakt het niet. Beter, maar ook niet perfect, is zinkspray op een hete las spuiten, dan brand het wat in en beschermt aardig. (stinkt wel lekker en is vast ook niet erg gezond;))backfire schreef:Om je las te beschermen kun je ook spuitbus RVS spray halen, dit is lasbaar en beschermt goed.
Ami 8 break
-
- Heavy user
Het randje zink er af schuren zodat er geen zink smelt. Zinkdampen zijn enorm ongezond. Daarbij wordt de las ook nog eens minder sterk als er zink doorheen zit ! Het kan best zijn dat de lassen nu op de zinklaag zitten en dat de lassen geen noemenswaardige sterkte hebben. Dan kan je beter je bodemplaten er in plakken met ducktape.
Overigens, ik ben uitzendkracht en werk momenteel als lasser. Even voor je referentie.
Overigens, ik ben uitzendkracht en werk momenteel als lasser. Even voor je referentie.
Afblijven.
ik weet niet hoe dik de zinklaag is die op de bodemplaten zit, maar als het gewoon zincor-plaat is dan heb je er niet veel last van bij het lassen.
lassen van (thermisch) verzinkt steigermateriaal of (galvanisch)verzinkt dunwandig plaat is natuurlijk een heel andere orde van grootte.
Goede ventilatie is wel vereist en met een masker is het ook redelijk op te vangen. Maar als je niet-verzinkte bodemplaten neemt en die er netjes inlast, de transportlak verwijdert en vervolgens GOED behandelt, heb je al die zinkspullen niet nodig.
lekker je eend regendicht maken en niet meer de rubbermatten terugplaatsen helpt wel ernstig bij het behoud van je eend.
lassen van (thermisch) verzinkt steigermateriaal of (galvanisch)verzinkt dunwandig plaat is natuurlijk een heel andere orde van grootte.
Goede ventilatie is wel vereist en met een masker is het ook redelijk op te vangen. Maar als je niet-verzinkte bodemplaten neemt en die er netjes inlast, de transportlak verwijdert en vervolgens GOED behandelt, heb je al die zinkspullen niet nodig.
lekker je eend regendicht maken en niet meer de rubbermatten terugplaatsen helpt wel ernstig bij het behoud van je eend.
gelukkig is er ook geen sprake van diffusie in een ruimte en zul je die zinkdeeltjes niet inademen.siemen schreef:gewoon je kop naast de lasrook houden en niet inademen gelukkig is dit zink je wilt niet weten hoe koperkoorts voelt
Ami 8 break
-
- Heavy user
Nog even uitgevogeld wat zink doet bij een buurman met medische know-how: de zinktroep die je inademt komt uiteindelijk in je vet terecht en wordt daar opgeslagen. Als je af gaat vallen komt de zinkzooi vrij en heb je een probleem. Wat voor probleem of hoe groot weet ik niet, maar ga er maar van uit dat je er niet blij van wordt. Tevens snap je nu waarom de gevolgen niet direct zijn en het een enorme valkuil is om te denken dat het allemaal wel mee valt ...
Afblijven.
-
- Heavy user
-
- Regelmatige poster