Wat maakt een velg een tubeless?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
Wat maakt een velg een tubeless?
Hoe kun je aan een velg zien of deze geschikt is voor een tubeless band of niet?
Ik heb 4 peugeot 404 velgen waarbij bij alle 4 de velgen gebruik is gemaakt van een binnenband. De velgen zijn superstrak dus ik snap eerlijk gezegt niet waarom er een binnenband gebruikt werd. Zal de velg niet tubeless-ready zijn?
Ik heb 4 peugeot 404 velgen waarbij bij alle 4 de velgen gebruik is gemaakt van een binnenband. De velgen zijn superstrak dus ik snap eerlijk gezegt niet waarom er een binnenband gebruikt werd. Zal de velg niet tubeless-ready zijn?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
Dus als ik de rand van de peugeot-velg vergelijk met de rand van een 2cv-velg en deze zijn gelijk, dan is de velg tubeless-ready? Hoe ziet het extra randje aan de binnenrand er uit?backfire schreef:bij een tubeless velg zit er een extra randje aan de binnenrand. Zonder die rand kun je ook tubeless monteren alleen loop je het risico dat je bij een hard genomen bocht de band te ver naar binnen gedrukt kan worden en dan in 1 keer leeg loopt. De gevolgen kun je je wel inbeelden.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
Kijk! Een Plaatje!!abr2cv schreef:Beetje laat maar toch, zo ziet het randje eruit. Het randje wordt hump genoemd. Kijk maar hier:![]()
De humps worden aangegeven met pijltjes. De band zit klem tussen hump en velgrand waardoor er geen lucht uit kan.

Ik moet nog steeds m'n velgen laten verbreden dus ik zal eens kijken of ze tubeless-ready zijn. Bedankt!!
Het kan zijn dat een eendenvelg maar 1 hump heeft (aan de buitenkant), dat weet ik niet meer precies. Ff een plaatje zoeken straks.
Als je een binnenband in een tubelessband doet dan krijg je extra wrijving waardoor de binnenband snel stuk gaat, dus heb je eerder een lekke band..
Als je een binnenband in een tubelessband doet dan krijg je extra wrijving waardoor de binnenband snel stuk gaat, dus heb je eerder een lekke band..
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
-
- Addicted user
- Berichten: 5839
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ja maar dat heb ik ook al eens voorgelegd bij Pirelli en die konden mij vertellen dat als je onder de 180 KM per uur blijft dit absoluut geen bezwaar is.
Mijn motoren hebben allemaal tubeless banden met binnenband omdat het spaakvelgen zijn.
Oude eendvelgen hebben 1 rand, de jongere hebben er 2, althans bij mijn velgen is dat zo.
Mijn motoren hebben allemaal tubeless banden met binnenband omdat het spaakvelgen zijn.
Oude eendvelgen hebben 1 rand, de jongere hebben er 2, althans bij mijn velgen is dat zo.
Ik denk dat eendenvelgen maar 1 hump hebben, maar heb niet echt duidelijke foto's gemaakt bij mn vorige project dus weet het niet 100% zeker.
De leverancier van binnenbanden (rema tiptop) adviseert nooit binnenbanden te plaatsen in tubeless banden. Als je een binnenband monteert moet je er 100% zeker van zijn dat er geen vuil tussen de binnen- en tubelessband zit. Maar waarom monteer je binnenbanden als t niet nodig is? Bij een lek zijn binnenbanden veel sneller leeg dan tubelessbanden... Binnenbanden lopen altijd leeg, waardoor je lucht krijgt tussen binnen- en tubelessband. Dit zorgt voor extra wrijving en verkort de levensduur van de binnenband.
Ik weet geen voordeel van binnenbanden.
Bij motoren is het anders, de spaakgaten in de velg zijn niet luchtdicht. Hierlangs kan lucht ontsnappen en das niet de bedoeling. Maar moderne motoren rijden ook op tubeless. Zelfs racefietsen rijden tegenwoordig op tubeless.
De leverancier van binnenbanden (rema tiptop) adviseert nooit binnenbanden te plaatsen in tubeless banden. Als je een binnenband monteert moet je er 100% zeker van zijn dat er geen vuil tussen de binnen- en tubelessband zit. Maar waarom monteer je binnenbanden als t niet nodig is? Bij een lek zijn binnenbanden veel sneller leeg dan tubelessbanden... Binnenbanden lopen altijd leeg, waardoor je lucht krijgt tussen binnen- en tubelessband. Dit zorgt voor extra wrijving en verkort de levensduur van de binnenband.
Ik weet geen voordeel van binnenbanden.
Bij motoren is het anders, de spaakgaten in de velg zijn niet luchtdicht. Hierlangs kan lucht ontsnappen en das niet de bedoeling. Maar moderne motoren rijden ook op tubeless. Zelfs racefietsen rijden tegenwoordig op tubeless.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
-
- Addicted user
- Berichten: 5839
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Bij mij is het wel nodig, bandenboer van mij vertelde mij dat mijn huidige velgen niet geschikt zijn voor tubeless.
PS de producent van binnenbanden en buitenbanden (Pirelli) vertelde mij toch echt dat dit absoluut niets uitmaakt, mits de snelheid niet te hoog is. Daar dit bij een eend niet snel het geval is zie ik daar geen probleem in.
Als binnenbanden leeglopen ontsnapt de lucht altijd bij het ventiel daar bij een binnenband het ventiel niet luchtdicht zit aangesloten met je velg.
Het gross van renault, volvo etc rijdt met binnenbanden, daar ook deze geen tubeless velgen hebben. De bandeboer waar ik was heeft binnenbanden op voorraad liggen speciaal voor deze oudere auto's
Maar andersom kan ook gevaarlijk zijn, monteer een tubeless band op een niet geschikte velg en de band kan ook in 1 keer leeglopen.
Conclusie, Als je velg geschikt is voor tubeless dan geen binnenband, is de velg niet geschikt voor tubeless dan wel een binnenband.
PS de producent van binnenbanden en buitenbanden (Pirelli) vertelde mij toch echt dat dit absoluut niets uitmaakt, mits de snelheid niet te hoog is. Daar dit bij een eend niet snel het geval is zie ik daar geen probleem in.
Als binnenbanden leeglopen ontsnapt de lucht altijd bij het ventiel daar bij een binnenband het ventiel niet luchtdicht zit aangesloten met je velg.
Het gross van renault, volvo etc rijdt met binnenbanden, daar ook deze geen tubeless velgen hebben. De bandeboer waar ik was heeft binnenbanden op voorraad liggen speciaal voor deze oudere auto's
Maar andersom kan ook gevaarlijk zijn, monteer een tubeless band op een niet geschikte velg en de band kan ook in 1 keer leeglopen.
Conclusie, Als je velg geschikt is voor tubeless dan geen binnenband, is de velg niet geschikt voor tubeless dan wel een binnenband.
-
- Addicted user
- Berichten: 5839
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
De velgen die ik heb hebben 1 hump. En nu weet ik het niet meer zeker, maar volgens mij de geklonken versie zelfs geen. ik ga ff foto's zoekenabr2cv schreef:Beetje laat maar toch, zo ziet het randje eruit. Het randje wordt hump genoemd. Kijk maar hier:![]()
De humps worden aangegeven met pijltjes. De band zit klem tussen hump en velgrand waardoor er geen lucht uit kan.

Velgen zonder hump zijn idd niet geschikt voor tubeless, dan kan de band in een bocht in 1x leeg lopen.backfire schreef:Bij mij is het wel nodig, bandenboer van mij vertelde mij dat mijn huidige velgen niet geschikt zijn voor tubeless.
Als binnenbanden leeglopen ontsnapt de lucht altijd bij het ventiel daar bij een binnenband het ventiel niet luchtdicht zit aangesloten met je velg.
Het gross van renault, volvo etc rijdt met binnenbanden, daar ook deze geen tubeless velgen hebben. De bandeboer waar ik was heeft binnenbanden op voorraad liggen speciaal voor deze oudere auto's
Maar andersom kan ook gevaarlijk zijn, monteer een tubeless band op een niet geschikte velg en de band kan ook in 1 keer leeglopen.
Conclusie, Als je velg geschikt is voor tubeless dan geen binnenband, is de velg niet geschikt voor tubeless dan wel een binnenband.
Dat een binnenband alleen bij het ventiel leeg loopt is een fabeltje, ook een binnenband is niet 100% luchtdicht. Het ventiel meestal wel, tenzij verkeerd gemonteerd. Ook een fietsband loopt langzaam leeg. Er is nog geen band met lucht uitgevonden die niet leeg loopt, Michelin is nu bezig met een band zonder lucht

Alle moderne auto's vanaf ong 1970 hebben tubeless velgen.
Je conclusie is helemaal correct

AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
-
- Addicted user
- Berichten: 5839
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik bedoel met bij het ventiel leeglopen dat je normaal gesproken geen lucht tussen binnenband en tubelessband hebt (niet noemenswaardig) omdat dit ontsnapt bij het ventielgat, daar een binnenband geen afsluitend ventiel heeft met de velg.abr2cv schreef:I Binnenbanden lopen altijd leeg, waardoor je lucht krijgt tussen binnen- en tubelessband.


Nog helemaal vergeten te vermelden voor de Topic Starter, je wilt je velgen verbreden, heb ik ook laten doen. Bij de velgendokter werd wel vermeld dat bij de eend velg ze geen garantie geven op een luchtdichte las. Hoewel de hele handel afgekit wordt blijft het grote probleem dat het materiaal erg dun is om te lassen.
Laatst gewijzigd door backfire op di 22 mei, 2007 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam