Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, en heb een vraag over wiellagers. Ik heb samen met een vriend een originele 2CV Dolly opgeknapt, en volledig gerestaureerd.
Bij de restauratie hebben we ook rondom alle wiellagers vervangen, lagers van het merk Timken geplaatst.
Vorig jaar Juli was de auto klaar, en APK gekeurd.
Mijn vriendin en ik zijn kort daarna naar Zuid Frankrijk gereden, en enige maanden later toen ik mijn wiellagers controleerde, bleken de lagers aan de rechterijde al herrie te maken!
Nieuwe SKF lagers geplaatst, met origineel Citroen dealer gereedschap, lagers erin geperst (niet geslagen) en in SKF lagervet gezet.
Nu keurde ik vandaag de Dolly weer voor de APK keuring, en het is weer prijs. Nu is het Linksvoor lager (is nog een Timken) ook kapot. En Rechtsvoor, waar al een SKF in zit, gaat zich ook al laten horen.
Dit moet niet normaal zijn, zeker voorwiellagers van een eend horen jaren mee te gaan, ook mede omdat ze door hun oversized maat de geringe krachten die erop komen makkelijk aan kunnen.
Ik vroeg me af of hier geen sprake is van statische energie die wordt opgewekt in de lagers, zodat door de wrijving en energie opwekking er stukje uit het lager inwendig wordt gevreten.
Hebben jullie hier ervaring mee? En wat is er eventueel aan te doen? Massa draad plaatsen aan het Fuseestuk?
Ben benieuwd...
Nieuwe wiellagers snel kapot
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Voorzover ik weet zijn de SKF lagers van goed kwaliteit.
Mijn ervaring is dat de lagers lang meegaan, mijn Mehari heeft met geschat
ruim 300.000km nog 3 originele lagers.
De eend heeft kort na de raestauratie nieuwe voorwiellagers gekregen, en
zijn voorzover ik weet na 50.000km nog steeds goed.
Lagers moeten periodiek ingevet worden.
Ik vind wel dat lagers snel afgekeurd worden.
Een lager wat niet stil meer loopt kan nog erg lang mee.
Mijn ervaring is dat de lagers lang meegaan, mijn Mehari heeft met geschat
ruim 300.000km nog 3 originele lagers.
De eend heeft kort na de raestauratie nieuwe voorwiellagers gekregen, en
zijn voorzover ik weet na 50.000km nog steeds goed.
Lagers moeten periodiek ingevet worden.
Ik vind wel dat lagers snel afgekeurd worden.
Een lager wat niet stil meer loopt kan nog erg lang mee.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Stof keringen nog heel?
Heb ook eens een kapotte gehad .
Komt dan toch te veel stof en andere zooi bij het lager dat ook een SKF lager na 2 jaar zegt: doe het zelf maar. Ik ga niet verder.
Heb ook eens een kapotte gehad .
Komt dan toch te veel stof en andere zooi bij het lager dat ook een SKF lager na 2 jaar zegt: doe het zelf maar. Ik ga niet verder.
VENI-VIDI-VICI of foetsie!!!
NR-79-TX 2cv 1983 in construction. Turbo!!!
RJ-26-HN 2cv 1986 ready!!!
GD-BT-22 2cv 1993 spaireparts
HV-PL-49 Xantia
NR-79-TX 2cv 1983 in construction. Turbo!!!
RJ-26-HN 2cv 1986 ready!!!
GD-BT-22 2cv 1993 spaireparts
HV-PL-49 Xantia
- speedcowboy
- Gebruiker
- Berichten: 82
- Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
- Locatie: apeldoorn