Nieuwe wiellagers snel kapot

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Willem L
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 jun, 2007 16:29

Nieuwe wiellagers snel kapot

Bericht door Willem L » za 9 jun, 2007 16:38

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb een vraag over wiellagers. Ik heb samen met een vriend een originele 2CV Dolly opgeknapt, en volledig gerestaureerd.
Bij de restauratie hebben we ook rondom alle wiellagers vervangen, lagers van het merk Timken geplaatst.
Vorig jaar Juli was de auto klaar, en APK gekeurd.
Mijn vriendin en ik zijn kort daarna naar Zuid Frankrijk gereden, en enige maanden later toen ik mijn wiellagers controleerde, bleken de lagers aan de rechterijde al herrie te maken!
Nieuwe SKF lagers geplaatst, met origineel Citroen dealer gereedschap, lagers erin geperst (niet geslagen) en in SKF lagervet gezet.
Nu keurde ik vandaag de Dolly weer voor de APK keuring, en het is weer prijs. Nu is het Linksvoor lager (is nog een Timken) ook kapot. En Rechtsvoor, waar al een SKF in zit, gaat zich ook al laten horen.

Dit moet niet normaal zijn, zeker voorwiellagers van een eend horen jaren mee te gaan, ook mede omdat ze door hun oversized maat de geringe krachten die erop komen makkelijk aan kunnen.

Ik vroeg me af of hier geen sprake is van statische energie die wordt opgewekt in de lagers, zodat door de wrijving en energie opwekking er stukje uit het lager inwendig wordt gevreten.

Hebben jullie hier ervaring mee? En wat is er eventueel aan te doen? Massa draad plaatsen aan het Fuseestuk?

Ben benieuwd...

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 9 jun, 2007 19:52

Voorzover ik weet zijn de SKF lagers van goed kwaliteit.
Mijn ervaring is dat de lagers lang meegaan, mijn Mehari heeft met geschat
ruim 300.000km nog 3 originele lagers.
De eend heeft kort na de raestauratie nieuwe voorwiellagers gekregen, en
zijn voorzover ik weet na 50.000km nog steeds goed.
Lagers moeten periodiek ingevet worden.
Ik vind wel dat lagers snel afgekeurd worden.
Een lager wat niet stil meer loopt kan nog erg lang mee.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 9 jun, 2007 20:40

Een eendenwiellager is overbemeten en maakt wel vaker geluid. De een keurt m af en de ander keurt m goed. Goedkope meuk is bekend met een kortere levensduur. SKF is over het algemeen het beste merk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

andre2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 21 okt, 2007 14:02
Locatie: Rockanje

Bericht door andre2cv » zo 21 okt, 2007 16:40

Stof keringen nog heel?
Heb ook eens een kapotte gehad .
Komt dan toch te veel stof en andere zooi bij het lager dat ook een SKF lager na 2 jaar zegt: doe het zelf maar. Ik ga niet verder.
VENI-VIDI-VICI of foetsie!!!
NR-79-TX 2cv 1983 in construction. Turbo!!!
RJ-26-HN 2cv 1986 ready!!!
GD-BT-22 2cv 1993 spaireparts
HV-PL-49 Xantia

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Bericht door speedcowboy » do 6 dec, 2007 10:18

inderdaad hoe zagen ze eruit toen je ze eruit haalde? vies of een beetje zand? en het is trouwens toegestaan om de lagers een klein beetje te horen ook met APK en SKF is tochwel 1 van de betere merken!
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

Plaats reactie