synthetische olie
synthetische olie
Hallo,
ik heb zaterdag geleerd dat je geen synthetische olie in je eend moet gooien omdat dan het brons oplost, nou heb ik vorige week van een citroen garage semi-syntetische olie meegekregen.
Mag dat er nou wel in?
groetjes Anneke
ik heb zaterdag geleerd dat je geen synthetische olie in je eend moet gooien omdat dan het brons oplost, nou heb ik vorige week van een citroen garage semi-syntetische olie meegekregen.
Mag dat er nou wel in?
groetjes Anneke
toet toet
-
- Heavy user
Is het niet een idee om je olie af te tappen, er in plaats van olie wasbenzine of een andere vetoplosser in te gieten, de motor een een paar te slagen draaien met de slinger, alles een nachtje te laten staan, de motor weer een paar slagen te draaien en daarna de rommel af te tappen? Dan moet alles brandschoon zijn lijkt me. Daarna hetzelfde procedé een paar keer herhalen met gewone, syntetische olie om de laatste resten vetoplosser er uit te 'spoelen.
Of verniel je dan je motor?
Of verniel je dan je motor?
Afblijven.
-
- Heavy user
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
hoi ik snap niet waarom mensen hier met alle geweld synthetische olie in hun motor willen, semi-synthetische olie werkt prima dus waarom al die moeite? Trouwens de meeste volledig synthetische olie is weer dunner dan semi wat dan weer een hoger olieverbruik oplevert.............Plus alle ellende van loswekend vuil wat je oliekanaal gaat verstoppen of wasbenzine in je blok gooien
. Denk toch niet dat je motortje daar beter van wordt dus waarom niet gewoon elke 10.000 even nieuwe semi-synthetische olie filtertje klaar........ 

2cv az 1968
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Het is prima om op synthetische olie over te stappen.maar waarom?Het kost 2X zo duur
en gaat 2X zo lang mee.en om over te schakelen moet je omdat je nooit het hele oliesysteem kan aftappen,er blijft altijd een halve liter achter en dat mengt met de nieuwe
olie,dus moet je na 500km weer veversen om alle olie synthetisch te laten zijn en je vuil
kwijt.Vroeger reden alle eendjes op olie 20w en haalde ze ruim 3 ton.Dus waarom die
dure olie?Om je aandelen in de olieindustrie op te peppen?
en gaat 2X zo lang mee.en om over te schakelen moet je omdat je nooit het hele oliesysteem kan aftappen,er blijft altijd een halve liter achter en dat mengt met de nieuwe
olie,dus moet je na 500km weer veversen om alle olie synthetisch te laten zijn en je vuil
kwijt.Vroeger reden alle eendjes op olie 20w en haalde ze ruim 3 ton.Dus waarom die
dure olie?Om je aandelen in de olieindustrie op te peppen?
* schopt lelijke eend onder z'n eendengat *Lelijke Eend schreef:Okee, maar waarom? Lost het je pakkingen op ofzo?
Nee! Je blok loopt muurvast! En als je nog op tijd bent en het blok draait nog dan kun je erop rekenen dat veel lagers en cilinderwanden al behoorlijke schade opgelopen hebben.
Wasbezine ontvet! Je motor dient gesmeerd te worden. Ik schat in dat 30 seconden genoeg is om je blok weg te kunnen gooien.
Flush olie is een heel dunne olie die gemaakt is om alle vastgekoekte zooi los te weken. Aggressief spul dus. De olie is zo dun (viscositeit van5 meen ik) dat je blok er maar enkele minuten op mag en kan draaien. Daarna moet je alles aftappen en je filter vervangen.
Ik heb verhalen gehoord van geflushte motoren (geen eendenmotoren) die al 3 ton gereden hadden op 15W40 waarna hun baasje ze wilde verwennen met synthetische olie.... na 10.000 km was het afgelopen omdat een kanaaltje verstopt was met losgeweekte troep.
Bullit
-
- Heavy user
Nouja, ik was dus zowieso niet van plan wasbenzine in mijn Eend te flikkeren (tenzij hier gezegd zou worden dat het kan) en als ik dat gedaan zou hebben zou ik daar de motor nooit op laten lopen, alleen een paar slagen ronddraaien met de slinger en lang laten weken (stilstaand he). Ik was dus gewoon nieuwschierig hoe stom (of heel misschien zelfs wel slim) mijn idee was.
Schop geaccepteerd
Schop geaccepteerd
Afblijven.