1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.
Lees ik het nou goed dat 123 in trapjes vervroegd, dan is het wel erg slecht geprogrammeerd en kun je dus echt nooit het maximale uit je motor halen......
Inderdaad mijn ontsteking werkt traploos zowel op toerental versus vervroeging en inlaatspruitstuk-druk versus toerental, hierdoor krijg je dus 1 grote vloeiende vervroeging en niet in trapjes..........
Dit valt me dus echt tegen van 123....... had ik niet verwacht. Vind het wel leuk dat je er zo'n studie van maakt en dat 1-2- Spark goed uit de bus komt.....
Nu ik dit weet, weet ik 1 ding zeker, tussen 800 en 4000 toeren heb je zeker meer vermogen met 1-2-Spark, dit moet je echt zaterdag kunnen zien in de grafiek.... Let wel op dat ze de bank hetzelfde instellen op beide runs (123/1-2-Spark).......
(p.s. Ik heb Burton meerdere keren over mijn ontsteking verteld en ook aangeboden voor hun Turbo-Burton) echter zij hebben (Commercieel) belang bij 123 en staan dus niet te wachten op mijn ontsteking....... dus je moet niet raar opkijken als ze je proberen tegen te werken zaterdag........)
Succes zaterdag.......
Mocht het echt fout gaan, dan ga ik echt een eigen 1-2-Spark vermogens-bank dag organiseren, waar we ongestoord het maximale uit onze motoren kunnen halen.......
@erikjan
Bluetooth ben ik mee bezig, module heb ik hier liggen maar krijg de baudrate niet goed ingesteld.... waardoor het (nog) niet werkt...
Android wordt moeilijker, ik ben blij dat ik zover ben gekomen onder Windows, Android kan ik helaas (nog) niet programmeren, kijken wat de toekomst brengt.
Inderdaad mijn ontsteking werkt traploos zowel op toerental versus vervroeging en inlaatspruitstuk-druk versus toerental, hierdoor krijg je dus 1 grote vloeiende vervroeging en niet in trapjes..........
Dit valt me dus echt tegen van 123....... had ik niet verwacht. Vind het wel leuk dat je er zo'n studie van maakt en dat 1-2- Spark goed uit de bus komt.....
Nu ik dit weet, weet ik 1 ding zeker, tussen 800 en 4000 toeren heb je zeker meer vermogen met 1-2-Spark, dit moet je echt zaterdag kunnen zien in de grafiek.... Let wel op dat ze de bank hetzelfde instellen op beide runs (123/1-2-Spark).......
(p.s. Ik heb Burton meerdere keren over mijn ontsteking verteld en ook aangeboden voor hun Turbo-Burton) echter zij hebben (Commercieel) belang bij 123 en staan dus niet te wachten op mijn ontsteking....... dus je moet niet raar opkijken als ze je proberen tegen te werken zaterdag........)
Succes zaterdag.......
Mocht het echt fout gaan, dan ga ik echt een eigen 1-2-Spark vermogens-bank dag organiseren, waar we ongestoord het maximale uit onze motoren kunnen halen.......
@erikjan
Bluetooth ben ik mee bezig, module heb ik hier liggen maar krijg de baudrate niet goed ingesteld.... waardoor het (nog) niet werkt...
Android wordt moeilijker, ik ben blij dat ik zover ben gekomen onder Windows, Android kan ik helaas (nog) niet programmeren, kijken wat de toekomst brengt.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Hij gaat inderdaad in stapjes. Ik met er wel bij zeggen dat mijn 123 een van de aller eerste is. Ik hou van elektronische snufjes dus toen die 123 op de markt kwam heb ik er gelijk 1 gekocht, hij heeft het ruim 60.000 km zonder problemen gedaan. Mogelijk is de software inmiddels aangepast inde nieuwere.LPGo schreef:Lees ik het nou goed dat 123 in trapjes vervroegd, dan is het wel erg slecht geprogrammeerd en kun je dus echt nooit het maximale uit je motor halen......
Inderdaad mijn ontsteking werkt traploos zowel op toerental versus vervroeging en inlaatspruitstuk-druk versus toerental, hierdoor krijg je dus 1 grote vloeiende vervroeging en niet in trapjes..........
Dit valt me dus echt tegen van 123....... had ik niet verwacht. Vind het wel leuk dat je er zo'n studie van maakt en dat 1-2- Spark goed uit de bus komt.....
Nu ik dit weet, weet ik 1 ding zeker, tussen 800 en 4000 toeren heb je zeker meer vermogen met 1-2-Spark, dit moet je echt zaterdag kunnen zien in de grafiek.... Let wel op dat ze de bank hetzelfde instellen op beide runs (123/1-2-Spark).......
(p.s. Ik heb Burton meerdere keren over mijn ontsteking verteld en ook aangeboden voor hun Turbo-Burton) echter zij hebben (Commercieel) belang bij 123 en staan dus niet te wachten op mijn ontsteking....... dus je moet niet raar opkijken als ze je proberen tegen te werken zaterdag........)
Succes zaterdag.......
Mocht het echt fout gaan, dan ga ik echt een eigen 1-2-Spark vermogens-bank dag organiseren, waar we ongestoord het maximale uit onze motoren kunnen halen.......
@erikjan
Bluetooth ben ik mee bezig, module heb ik hier liggen maar krijg de baudrate niet goed ingesteld.... waardoor het (nog) niet werkt...
Android wordt moeilijker, ik ben blij dat ik zover ben gekomen onder Windows, Android kan ik helaas (nog) niet programmeren, kijken wat de toekomst brengt.
Misschien heeft het ook wel een reden ik weet niet welke microcontroller 123 gebruikt. Maar in die kleine behuizing is niet veel ruime voor microcontroller. Mogelijk hebben ze minder dan 32kb ruimte voor het programma en is er bewust gekozen voor stapjes om de code minder groot te maken.
Er is ook een 123 met vacuüm aansluiting die zal waarschijnlijk ook anders werken.
Het is toch niet zn gek idee om een keer zelf een vermogensbank af te huren met een paar mensen. Zaterdag zal er geen tijd zijn om te experimenteren met de laptop.
Ik gok op sproeiers afstellen op de 1-2 spark en dan een run met de 123 ter vergelijking.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
@ LGPo
Hoeveel bar is een map waarde van 130?
Ik heb nu een powertube gemaakt en ben wel benieuwd of ik dan boven de 100 ga komen met de mapwaarde. Volgens Burton moet hun powertube 0,6 bar overdruk genereren daar geloof ik niet zo veel van maar ik heb niet de apparatuur om dit na te meten.
Mijn powertube heeft een grotere doorlaat de Burton tube is 50mm inwendig die van mij 70.
Als hij af is zal ik ff een foto maken.
Of het wat doet voor het vermogen gaan we zaterdag zien.
De Burton van pa had 2 jaar terug op testbank met en zonder powertube precies hetzelfde vermogen. Haalde precies niets uit. De powertube zit er nog wel op maar dan om koelere lucht in de Burton te blazen in de zomer.
Maar het ziet er in elk geval wel vet uit z'n glimmende 70mm aluminium buis onder de kap.
Hoeveel bar is een map waarde van 130?
Ik heb nu een powertube gemaakt en ben wel benieuwd of ik dan boven de 100 ga komen met de mapwaarde. Volgens Burton moet hun powertube 0,6 bar overdruk genereren daar geloof ik niet zo veel van maar ik heb niet de apparatuur om dit na te meten.
Mijn powertube heeft een grotere doorlaat de Burton tube is 50mm inwendig die van mij 70.
Als hij af is zal ik ff een foto maken.
Of het wat doet voor het vermogen gaan we zaterdag zien.
De Burton van pa had 2 jaar terug op testbank met en zonder powertube precies hetzelfde vermogen. Haalde precies niets uit. De powertube zit er nog wel op maar dan om koelere lucht in de Burton te blazen in de zomer.
Maar het ziet er in elk geval wel vet uit z'n glimmende 70mm aluminium buis onder de kap.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Dat er andere sproeiers in moeten weet ik inderdaad.
Ik sluit hem zaterdag pas aan op het luchtfilter, dan kan hij op de rollenbank gelijk goed
worden afgesteld op de powertube.
Bij de meeste eenden die op de testbank gingen gaf de powertube een paar pk extra.
Alleen op onze auto maakte het op een of andere manier geen verschil.
Het gat in de koeltunnel was wel groot genoeg dat is het niet, luchtfilter was nieuw niet vervuild.
Ik sluit hem zaterdag pas aan op het luchtfilter, dan kan hij op de rollenbank gelijk goed
worden afgesteld op de powertube.
Bij de meeste eenden die op de testbank gingen gaf de powertube een paar pk extra.
Alleen op onze auto maakte het op een of andere manier geen verschil.
Het gat in de koeltunnel was wel groot genoeg dat is het niet, luchtfilter was nieuw niet vervuild.
Tja powertube, wat moet ik ervan zeggen..... Het houdt kostbare koellucht weg van je cilinders.... (net zoals de koellucht naar je remschijven.... Ik dop dit altijd allemaal af.....
Heb nog nooit warme remschijven gehad (wel trommels) zelfs niet in Griekenland 42 graden buitenlucht met mijn Ami 4x4 850 kg leeg; over de ton met uitrusting!!!!
Ik weet niet of je dit kunt meten op de rollenbank, misschien rijdend op de autosnelweg wel.... Powertube zal je 0,0..... overdruk geven.
0,06 bar overdruk; met de 1-2-Spark software is dit dus 106, maar ik geloof nooit dat je dit haalt.....
Zoals je wellicht gezien hebt op hogere toerentallen haal je door de interne weerstand van het luchtfilter en de carburateur nog maar zo'n 96 (op de meter) dus ik denk dat je blij kunt zijn als je de 100 haalt, dan is dit altijd nog een toename van 4% dus iets meer als 1 pk...
Kun je gelijk een test doen, ik denk dat je blij kunt zijn als je 100 op de meter haalt,
Met een turbo (de Franse testrijder gaat tot 0.6 en zelfs 0,8 bar overdruk) wijzer dus op 160/180 met carburateur.
Met mijn lpg-injectie en Smart-turbo, ben ik al gegaan tot over 1.5 bar (maximaal leesbare met deze sensor ontsteking gaat dan terug naar 18 graden)
geschat vermogen 75 pk, geschatte levensduur standard 2cv motor 5 minuten.
Om normaal te toeren rijdt ik met 0,8 tot 1 bar overdruk rond......
Video's op youtube kennen jullie ondertussen wel.....
Heb nog nooit warme remschijven gehad (wel trommels) zelfs niet in Griekenland 42 graden buitenlucht met mijn Ami 4x4 850 kg leeg; over de ton met uitrusting!!!!
Ik weet niet of je dit kunt meten op de rollenbank, misschien rijdend op de autosnelweg wel.... Powertube zal je 0,0..... overdruk geven.
0,06 bar overdruk; met de 1-2-Spark software is dit dus 106, maar ik geloof nooit dat je dit haalt.....
Zoals je wellicht gezien hebt op hogere toerentallen haal je door de interne weerstand van het luchtfilter en de carburateur nog maar zo'n 96 (op de meter) dus ik denk dat je blij kunt zijn als je de 100 haalt, dan is dit altijd nog een toename van 4% dus iets meer als 1 pk...
Kun je gelijk een test doen, ik denk dat je blij kunt zijn als je 100 op de meter haalt,
Met een turbo (de Franse testrijder gaat tot 0.6 en zelfs 0,8 bar overdruk) wijzer dus op 160/180 met carburateur.
Met mijn lpg-injectie en Smart-turbo, ben ik al gegaan tot over 1.5 bar (maximaal leesbare met deze sensor ontsteking gaat dan terug naar 18 graden)
geschat vermogen 75 pk, geschatte levensduur standard 2cv motor 5 minuten.
Om normaal te toeren rijdt ik met 0,8 tot 1 bar overdruk rond......
Video's op youtube kennen jullie ondertussen wel.....
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Off topic.. Rij zonder die rammebakjes en slangen naar mijn remschijven en nooit warme remmen gehad, zelfs niet in tsjechie, bergaf, met een kar van 400kg aan de haak + 2 man + bagage voor 3 weken..LPGo schreef:Tja powertube, wat moet ik ervan zeggen..... Het houdt kostbare koellucht weg van je cilinders.... (net zoals de koellucht naar je remschijven.... Ik dop dit altijd allemaal af.....
Heb nog nooit warme remschijven gehad (wel trommels) zelfs niet in Griekenland 42 graden buitenlucht met mijn Ami 4x4 850 kg leeg; over de ton met uitrusting!!!!
geschat vermogen telt in de grote mensen wereld niet echt.. Meten is weten, zonder meting kan elke persoon wat roepen...:LPGo schreef: geschat vermogen 75 pk, geschatte levensduur standard 2cv motor 5 minuten.
Om normaal te toeren rijdt ik met 0,8 tot 1 bar overdruk rond......
geschat vermogen van mn ami 50pk, voorzien van een 123, verder standaard
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Gelukkig ben ik altijd kind gebleven, heb alleen mijn dokter bibber voor 1-2-spark ingeruild... en mijn lego technics voor turbo's.....Tom Duckpower schreef: geschat vermogen telt in de grote mensen wereld niet echt
en als je het wilt weten dan mag je mij gerust een dynorun sponsoren.....helaas ik heb die behoefte niet echt, ik laat dit aan mijn testrijders en klanten over.... je ziet het nu al weer je geloofd me toch niet....
Ik kan je nu wel e.e.a technisch gaan beargumenteren (had het zojuist ook al helemaal hier geschreven maar het is me de moeite niet waard, sorry.)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Die koelgaten naar de rem maak ik ook altijd dicht. Je wil inderdaad zo veel mogelijk lucht langs de cilinders hebben. Maar gezien het feit dat citroen zelf ook deze constructie heeft toegepast denk ik dat er wel voldoende koeling overblijft. Ik zorg er ook altijd voor dat de oliekoeler mooi schoon blijft. Je ziet wel eens exemplaren waar geen lucht meer door kan. En uiteraard de doorvoering door de spatborden altijd monteren.
Om niet nog verder offtopic te gaan heb ik een nieuw topic geopend voor de powertube discussie compleet met foto's:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12535
Om niet nog verder offtopic te gaan heb ik een nieuw topic geopend voor de powertube discussie compleet met foto's:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12535
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Het zat vandaag niet mee. Ik heb de ontsteking niet kunnen testen.
Gisteravond de hele avond aan het fine tunen geweest hij liep lekker.
Vanmorgen opweg naar de rollenbank. Eerst met de 123 en zonder powertube. 27pk hm dat valt tegen...
Dan met powertube 29pk hmm nog niet alles.
Van de bank moet een grotere sproeier in 120 vervangen door 128 en weer er op. 30pk had iets meer verwacht.
Nu ontsteking gewisseld starten starten niets. geen plofje niets.
Shit hoe kan dat nou. 123 er weer aan tik en lopen. Valt het me op dat het gele ledje niet knippert maar continu brand. hmmm. dat is raar.
Wat blijkt de complete pickup is verdwenen. Dat plaatje zit er bijna 1000km op en net voor het moet gebeuren is het afgebroken. #$%$@#$%$
Het vliegwiel is van broos materiaal ik denk gietijzer ofzo. het lasje is afgebroken met een stukje van het materiaal van het vliegwiel.
Waarom heb ik dat soort dingen nou altijd...
Gisteravond de hele avond aan het fine tunen geweest hij liep lekker.
Vanmorgen opweg naar de rollenbank. Eerst met de 123 en zonder powertube. 27pk hm dat valt tegen...
Dan met powertube 29pk hmm nog niet alles.
Van de bank moet een grotere sproeier in 120 vervangen door 128 en weer er op. 30pk had iets meer verwacht.
Nu ontsteking gewisseld starten starten niets. geen plofje niets.
Shit hoe kan dat nou. 123 er weer aan tik en lopen. Valt het me op dat het gele ledje niet knippert maar continu brand. hmmm. dat is raar.
Wat blijkt de complete pickup is verdwenen. Dat plaatje zit er bijna 1000km op en net voor het moet gebeuren is het afgebroken. #$%$@#$%$
Het vliegwiel is van broos materiaal ik denk gietijzer ofzo. het lasje is afgebroken met een stukje van het materiaal van het vliegwiel.
Waarom heb ik dat soort dingen nou altijd...
Ik zeg sabotage , jammer ik had het verschil wel eens willen zien tussen 123 en 1-2-spark, op dit moment rijden er meerdere eenden rond met een gelaste pick-up. nog geen één afgebroken; schijnbaar moet je weer de eerste zijn. Wordt dus nu wel huiverig voor het lassen aan het vliegwiel, zal eens gaan experimenteren met een oud vliegwiel.Erikjan schreef:Het zat vandaag niet mee.
Het vliegwiel is van broos materiaal ik denk gietijzer ofzo. het lasje is afgebroken met een stukje van het materiaal van het vliegwiel.
Waarom heb ik dat soort dingen nou altijd...
Voor mij is dit de beste methode, pickup aan het vliegwiel, maar hoe kunnen we het oplossen dat je niet hoeft te lassen, ik heb er geen kant en klare oplossing voor.
Sensor aan de nokkenas wil ik dus echt niet, dan kan er verschil ontstaan tussen beide cilinders door een kromme nokkenas tip enz.
Is het een optie om het plaatje met 2 kleine boutjes vast te zetten??? (voor boutjes draad tappen in vliegwiel)