Pagina 8 van 24

Geplaatst: wo 6 nov, 2013 21:04
door martijntje
ik denk ik Engeland?

Geplaatst: do 7 nov, 2013 08:38
door voeteir
Inderdaad, deze binnenspatoborden komen uit Engeland.

Geplaatst: za 9 nov, 2013 21:33
door martijntje
en ben je tevreden over de pasvorm ed?

Geplaatst: zo 10 nov, 2013 09:51
door voeteir
De bovenste flens is veel te lang dus die heb ik moeten inkorten. Voor de rest heb ik de indruk dat het past ja.
De onderkant past niet 100% met mijn kofferbodem maar ik steek dit op het kofferstuk dat ik moest aanpassen.
Het is plaat van 1mm dus wel stevig.

Geplaatst: ma 11 nov, 2013 17:14
door voeteir
Ik had vandaag nog wel een paar uurtjes tijd om verder te werken.
De rechterkant is zo goed als gedaan.
Dat wil zeggen het binnenspotbord zit op zijn plaats. Er is nog wat werk aan de dorpel (afwerken krikpunt) en het hoekje in de kofferbodem. Er moeten ook nog wat extra lassen gelegd worden aan de binnenwielkuip. Sommige stukken zijn moeilijk bereikbaar dus dat doe ik als de kas terug van het chassis is.

Ik heb om alles te passen de deurrubbers, deuren, achterspatbord en kofferklep eens op zijn plaats gezet. Dit ziet er op het eerste zicht niet slecht uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De bouten van het spatbord zijn gewoon met de hand vatgezet, niet aangedraaid, vandaar dat alles nog wat open staat. In de C stijl zitten nog geen bouten.
Afbeelding

Nu kunnen we hetzelfde doen aan de andere kant.

Geplaatst: zo 17 nov, 2013 21:59
door voeteir
over naar de linkerkant...
de box onder de acherbank is terug gemaakt.

Afbeelding

Het oude binnenspatbord is eruit.
De C-stijl is zo ver als nodig weggeslepen.

Ik heb alles al eens vastgezet met de visegrip om te passen.

Morgen lassen...

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 09:31
door Michiel van G.
wat een -goed- werk!
Bravo dat je deze koets aan het restaureren bent, je bouwt hem zowat geheel nieuw op ;)

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 11:17
door marcopr
Ik volg je topic met veel belangstelling.
Op de eerste foto's zag de wagen er behoorlijk uit. Maar hij is echt heel rot. Top dat je dit zo voortvarend aanpakt.
Leerzaam voor mijzelf.

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 15:02
door voeteir
bedankt voor goede commentaar.
Mijn dyane tijd voor vandaag zit erop.
De dorpel volledig gelast, er is een nieuwe C-stijl en binnenwielkas zit op zijn plaats.
Als de kast nog eens naast het chassis staat kan ik de laatste lassen leggen. Er zijn nu stukken waar ik niet goed genoen aankan om goed te lassen. Maar alles zit voldoende vast.
binnendorpel
Afbeelding

C-stijl passen en vastpunten
Afbeelding

Eens kijken als het achterscherm nog past met de voorlopige C)stijl.
Afbeelding

buitendorpel
Afbeelding
Afbeelding

binnenscherm presenteren
Afbeelding
Afbeelding

en op zijn plaats
Afbeelding

fitting controleren
Afbeelding
Afbeelding

ik ben tevreden met het resultaat zover.
De kas kan nu terug af het chassis. Alles kan volledig afgelast worden en dan heb ik nog een werkje aan de voetenbak en het stuk onder de voorruit.

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 15:11
door Geert
Dat noem ik nou VAKWERK!
Ziet er erg professioneel uit , complimenten !

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 17:14
door Dabdriver
Knap werk zeg!
Even een vraag tussendoor.
Gebruik je een puntlasser voor metaal aan elkaar te lassen of een Mig lasser?

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 17:50
door voeteir
Dabdriver schreef:Knap werk zeg!
Even een vraag tussendoor.
Gebruik je een puntlasser voor metaal aan elkaar te lassen of een Mig lasser?
Ik heb helaas geen puntlasser ter beschikking en doe de lassen inderdaad met een half automaat.

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 17:52
door Dabdriver
Dan weet ik genoeg.
Bedankt voor je antwoord!

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 17:57
door voeteir
Geert schreef:Dat noem ik nou VAKWERK!
Ziet er erg professioneel uit , complimenten !
Bedankt.
Ik weet nu al dat hij zeker niet perfect zal zijn en dat ik de "foutjes" altijd zal zien. Maar structureel zal het zeker degelijk zijn.

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 18:10
door voeteir
Dabdriver schreef:Dan weet ik genoeg.
Bedankt voor je antwoord!
Er zijn heel wat voordelen aan een puntlastoestel. Helaas is dit ook een dure aankoop die beperkt inzetbaar is.
Je hebt in elk geval ook een nog een halfautomaat nodig omdat niet alle lassen bereikbaar zijn met een puntlastang. Zelfs aan nieuwe auto's zitten er nog lassen met de halfautomaat.
De halfautomaat is ook duur in aankoop maar die kan ik nog gebruiken om andere dingen te lassen.

1 van de belangrijkste dingen om goede proplassen te maken is ervoor zorgen dat de platen volledig tegen elkaar liggen. Met een puntlastang pers je de platen ook tegen elkaar voor je de lasstroom geeft.
Ik boots dit na door griptangen aan beide kanten van de las te zetten. Dan kan je een mooie proplas maken waar je , mits enige oefening en een goede afstelling van het toestel, amper aan moet slijpen achteraf.

Maar mocht budget geen probleem zijn dan zou ik graag een puntlastang ter beschikking hebben.