Pagina 8 van 28

Geplaatst: ma 2 apr, 2007 21:31
door inmijneendje
Ik heb de 1k lak moeten verdunnen met thinner
Had je dan met Owatrol moeten doen, had het geen probleem geven.

Als heel de kap vol scheurtjes zit ben ik bang dat heel de lak dadelijk los ligt, kan je het beter weer een keer schuren en overnieuw spuiten.

Geplaatst: ma 2 apr, 2007 21:33
door Punky
Dan gaat die ribbel denk ik eerder een donkere schuur in, tot ik er weer zin in heb. :evil:

Ik vraag me af of de lak eraf zal komen. Ik vermoed namelijk dat de thinner de primer heeft doen scheuren, maar de lak zit verder wel goed op de primer. Als straks alles droog is vermoed ik dat het allemaal wel vast erop zit, maar dat je dus die scheurtjes in de primer ziet zitten, die inmiddels wel gevuld zijn met lak.

Geplaatst: ma 2 apr, 2007 21:57
door the Nosepicker
Punky schreef: Toen ik de primer laag afdeed met de verdunner begin deze ook al iets te barsten. Het is niet zo dat de lak reageert en echt omhoog komt, het zijn van die kleine scheurtjes over de hele kap, die je pas ziet als er licht opvalt.
1K primer lost op (wordt weer zacht) door thinner en geeft een mooi craquelé effect..
Hele kap aftoppen (dus alleen mat en glad maken) met 400 of 600 en als ie mooi glad/strak is opnieuw spuiten.

Geplaatst: ma 2 apr, 2007 22:48
door Erikjan
Punky schreef: @djjr: Hoe staat het met het laswerk van jouw kapje eigenlijk? :roll:
Ik heb de kap weggebracht om te laten lassen het materiaal was te dun om met mijn apparaat en las kennis te lassen. Hij is alleen nog niet klaar als hij weer terug is ga ik hier de draad weer op pakken als het goed is is dat begin volgendeweek.

Geplaatst: ma 2 apr, 2007 22:52
door bebe
Punky schreef:Ik heb de 1k lak moeten verdunnen met thinner

Ik verdun 1k (synthetische) lak als ik ga spuiten met wasbenzine, en als ik ga rollen met terpentine.
Dat advies kreeg ik altijd van de autolak zaak in Oss (helaas onlangs gesloten)


Nu toch maar de '87 er look? :lol:

Geplaatst: ma 2 apr, 2007 23:00
door the Nosepicker
1K lak kun je gewoon met thinner verdunnen. Maar wel altijd eerst een dun hechtlaagje over je primer nevelen en kort laten aandrogen. Dit voorkomt dat je lak met de primer reageert.

Geplaatst: ma 2 apr, 2007 23:35
door Punky
Toen ik de primerlaag afdeed met de verdunner/thinner. Toen begon de primerlaag al barsten te voorkomen. Dus ik vraag me af of inspuiten met thinner met verf een goed plan geweest was?
Ik zit er nu wel over te denken om de kap op te schuren en hem nogmaals te spuiten in de hoop dat hij nu niet meer zal reageren aangezien ik dan al op een laklaag aan het spuiten ben? Maar of dit ook voor de volle 100% opgaat vraag ik me af.
Misschien was aanlengen met wasbenzine misschien wel een beter advies geweest. Maar daar zal het nu ook te laat voor zijn vermoed ik, nu er al een laklaag met thinner opzit.
Morgen ook eens navraag doen bij het verkooppunt die mij de lak aangeraden heeft.

Maar er is nog hoop zo te lezen. :)

Geplaatst: za 14 apr, 2007 12:08
door Punky
Vandaag de tweede spuitpoging.

Na eerst alle lak opgeschuurd te hebben en de scheurtjes kwijt te zijn de lak vetvrij gemaakt met de verdunner. Deze keer gelukkig geen extra ellende, dus dat schiep hoop.
Vandaag op advies eerst 2 dunne lagen erop met tussenpozen van 30 minuten en vervolgens een dikkere toplaag.
Zoals het er naar uitziet, dieze keer geen scheuren of reacties met de oude laklaag.
Wel aan een kant een druiper over een lengte 10cm ofzo. Deze zo gelaten en proberen straks eruit te poetsen. Maar eerst moet de lak goed uitharden. Dus de komende dagen de kap maar buiten in de zon leggen om goed uit te harden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het verwijderen van druipers in de lak. Tips zijn altijd welkom namelijk. :roll:

Geplaatst: za 14 apr, 2007 12:27
door backfire
gewoon schuren met 2000 op een houten blokje met heel veel geduld, zie je na het oppoetsen niets meer van.

Je kunt hem ook wegbrengen, meeste reparatie bedrijven hebben daar speciaal tooltje voor van 3m.

1k lak met thinner? zou ik nooit doen is veel te aggressief, gewoon wasbenzine.

Geplaatst: za 14 apr, 2007 12:28
door the Nosepicker
Daar heb je antibioticakuurtjes voor...

Goed laten uitharden dan voorzichtig wegschuren met 1200 op een klein blokje (3m).
Dan polijsten met een goede polish en waxen.

Geplaatst: za 14 apr, 2007 12:42
door Punky
Aan zoiets zaten wij ook al te denken ja.
Dit lijkt me makkelijker om te verhelpen dan een kap vol barstjes. :)

De thinner/verdunner was op advies van dezelfde verfhandel als waar de verf vandaan komt. Deze blijkt dus nu toch goed te werken.

Misschien ook eens vragen bij een schadehersteller hoe duur het is om het hun te laten doen. Je weet maar nooit of ze een leuke prijs hebben. :roll:

Geplaatst: za 14 apr, 2007 13:00
door the Nosepicker
Toen ik bij een autoschadebedrijf werkte kostte ik de klant ik geloof iets van +/- 125,- gulden per uur. En dat is best al een tijdje terug..
Kun je niet een van je cliënten als bezigheidstherapie een blokje in zijn handen duwen? ;)

Geplaatst: za 14 apr, 2007 21:07
door P.Senior
@ Nosepicker: Pas op Je brengt hem nog op een idee. Straks moet ik het nog doen :D

Geplaatst: za 14 apr, 2007 21:19
door the Nosepicker
Of je pa inderdaad :)

Geplaatst: za 14 apr, 2007 23:44
door Punky
@Pa. Je had het zelf toch al aangeboden. :lol: