1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.
Visa pickup moet werken alleen de sensor is te kort, volgens mij is een sensor van een Ford Mustang lang genoeg maar deze is 50 euro duurder......
Ik denk niet dat je de sensor die ik nu gebruik ergens binnen het huis kunt plaatsen zodat hij wel werkt.....
Zal binnenkort de sensor eens langs de pickup houden, maar volgens mij moet dat gewoon werken
Ik denk niet dat je de sensor die ik nu gebruik ergens binnen het huis kunt plaatsen zodat hij wel werkt.....
Zal binnenkort de sensor eens langs de pickup houden, maar volgens mij moet dat gewoon werken
Twinspark werkt.
Voor een Duitse en een Australische "klant" heb ik twinspark geïmplementeerd.
Twinspark betekend 2 bougies per cilinder.... waardoor er nog meer vermogen ontwikkeld wordt en de vervroeging later gezet kan worden (ontsteking van het mengsel gaat sneller)
afbeelding van de koppen met 2 bougies per cilinder... (van Harley uit Australië)
Heb vanavond e.e.a. getest en het werkt.
1 bobine bedient de linker cilinder en 1 bobine bedient de rechter cilinder. de 2 aansluitingen die overblijven gaan naar 2 losse bougies op een aluminium plaat...
Zie hier mijn video.
https://www.youtube.com/watch?v=914TS6Wy2EA
Het is dus nu ook mogelijk om 2 enkele bobines aan te sluiten; 1 op elke bougie.....
Twinspark betekend 2 bougies per cilinder.... waardoor er nog meer vermogen ontwikkeld wordt en de vervroeging later gezet kan worden (ontsteking van het mengsel gaat sneller)
afbeelding van de koppen met 2 bougies per cilinder... (van Harley uit Australië)
Heb vanavond e.e.a. getest en het werkt.
1 bobine bedient de linker cilinder en 1 bobine bedient de rechter cilinder. de 2 aansluitingen die overblijven gaan naar 2 losse bougies op een aluminium plaat...
Zie hier mijn video.
https://www.youtube.com/watch?v=914TS6Wy2EA
Het is dus nu ook mogelijk om 2 enkele bobines aan te sluiten; 1 op elke bougie.....
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik las ergens dat je er over dacht om een extra drukmeter toe te passen om de buitenluchtdruk te compenseren als je de bergen in gaat.
Ik kwam deze tegen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1838 ... 00-kPa-5-V
Die meet druk verschil, aansluiting lijkt het zelfde als die je nu gebruikt dan hoef je de print niet aan te passen.
Als je 1 aansluiting open laat en 1 aansluit op de vacuümslang compenseert heb je het drukverschil tussen buiten en onder de gasklep hoef je ook de code minder aan te passen als met een extra sensor. Of zie ik wat over het hoofd?
Ik kwam deze tegen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1838 ... 00-kPa-5-V
Die meet druk verschil, aansluiting lijkt het zelfde als die je nu gebruikt dan hoef je de print niet aan te passen.
Als je 1 aansluiting open laat en 1 aansluit op de vacuümslang compenseert heb je het drukverschil tussen buiten en onder de gasklep hoef je ook de code minder aan te passen als met een extra sensor. Of zie ik wat over het hoofd?
Hiervan heb ik er dus 10 thuis liggen..... en krijg ze niet aan de gang, printplaat heb ik inderdaad al hierop uitgerust, maar op de een of andere manier wil hij niet doen wat ik wil. Achteraf gezien, gebruiken ze bij Megasquirt ook 2 enkele sensoren als ze de barometer ook nog willen inlezen....
Dus er zit een addertje onder het gras alleen weet ik even nog niet waar.
Zal er nog eens naar gaan kijken als ik tijd (en zin) heb....
Trouwens over 1 of 2 dagen gaat een unit naar Duitsland ben aan het wachten tot het geld binnen is, het zou overgemaakt zijn, deze man gebruikt dus Twinspark, zoals je in de video gezien hebt werkt het bij mijn auto 1 bobine naar de linker cilinder en 1 bobine naar de rechter cilinder
2 overige bougiekables op een bougie aangesloten.... Nu kun je dus ook 2 losse bobines gebruiken voor diegene die dat wil. Er komt dan alleen een extra bobinedrijver in de unit erbij......
Voor diegene die het filmpje willen zien.....
http://youtu.be/914TS6Wy2EA
Ik ga ervan uit dat je hierdoor nog meer vermogen krijgt bij minder vervroeging omdat de verbranding sneller is. Zit er zelf ook over te denken om dit bij mijn 2cv's te doen..
Volgens mij wordt de auto hierdoor ook nog iets zuiniger......
Dus er zit een addertje onder het gras alleen weet ik even nog niet waar.
Zal er nog eens naar gaan kijken als ik tijd (en zin) heb....
Trouwens over 1 of 2 dagen gaat een unit naar Duitsland ben aan het wachten tot het geld binnen is, het zou overgemaakt zijn, deze man gebruikt dus Twinspark, zoals je in de video gezien hebt werkt het bij mijn auto 1 bobine naar de linker cilinder en 1 bobine naar de rechter cilinder
2 overige bougiekables op een bougie aangesloten.... Nu kun je dus ook 2 losse bobines gebruiken voor diegene die dat wil. Er komt dan alleen een extra bobinedrijver in de unit erbij......
Voor diegene die het filmpje willen zien.....
http://youtu.be/914TS6Wy2EA
Ik ga ervan uit dat je hierdoor nog meer vermogen krijgt bij minder vervroeging omdat de verbranding sneller is. Zit er zelf ook over te denken om dit bij mijn 2cv's te doen..
Volgens mij wordt de auto hierdoor ook nog iets zuiniger......
Sorry heb je melding niet gezien, heb hiervan geen email gekregen...Ramon schreef:hi mag ik er 1 bestellen?
ramon
Ik wil graag een setje voor je maken, maar volgende week ga ik naar Spanje en evalueer daar de setjes die al verkocht zijn, ikzelf vind dat er toch nog wat (teveel) probleempjes zijn, zowel op het connectie vlak (verbinding tussen pc/unit) als ook storing door de “terugslag “ van de bobine... Ik wil eerst kijken of ik deze problemen nog kan oplossen voordat ik nieuwe kastjes uitlever.... hoop dat je hiervoor begrip hebt.....
Persoonlijk heb ik geen problemen en mijn testrijders ook niet, maar bij de"uitgifte" van de eerste productie serie hebben sommigen toch problemen, die ik voor het grootste gedeelte terug kan koppelen aan een (2cv) bobine die niet meer helemaal fris is.
Op het moment lijkt het als een bobine niet meer fris is dat als er een vonk geproduceerd is een te grootte stroom door de bobine terug naar de chip gestuurd wordt waardoor:
- de connectie verbroken wordt tussen unit en pc (comport bevriest)
- in het ergste geval de chip reset waardoor de vonk niet op het juiste tijdstip komt,
nogmaals, de meesten hebben geen problemen, maar b.v. Erikjan heeft hier last van.
Gisteren melde hij dat hij nu ook problemen heeft met zijn 123 ontsteking, een backfire waardoor zijn luchtfilter uit elkaar gesprongen is..... dit is een schrale troost maar toch.
Ik ga Erikjan in Spanje zien en dan lopen we alles eens rustig na, misschien kunnen we dit probleem tackelen..........
Ik maak gebruik van IGBT (speciaal relais om de bobine te laten vonken) en ik wil na de vakantie een andere proberen, deze is wel 5 euro duurder maar het schijnt de holy grail te zijn (Bosch bip 373) een ander voordeel van deze is dat als hij oververhit raakt hij zichzelf uitschakelt... en als hij afgekoeld is dan werkt het weer...........
Houdt jullie op de hoogte.......
p.s. wil toch even kwijt dat niemand zijn kastje teruggestuurd heeft, dat is toch ook wat waard....... (hoop dat ik niemand op ideeën breng)
Heb nu units rijden in Nederland, België, Frankrijk (turbo-eend), Duitsland (twinspark dubbele 2cv bobine), Groot Brittannië, Polen en in voorbereiding Australië (met 4 bobines twinspark) .......
Even nog maar eens een update van 1-2-Spark. Zoals jullie gelezen hebben ben ik met mijn Ami heen en terug naar Spanje gereden voorzien van 1-2-Spark. De ontsteking heeft het de hele reis voortreffelijk gedaan, door de slechtere benzine i.c.m. de warmte moest ik wel via de tabel-schakelaar terugschakelen naar de laagste vervroegingstabel en op sommige momenten in Spanje (bij lang volgas bergop rijden begon hij toch nog een beetje te pingelen dus maar een beetje het gas teruggenomen) ook in verband met de warmte, tot zo'n 45 graden....... en in mijn achterhoofd dat de auto uit de schuur getrokken is en 20 jaar stilgestaan heeft... Omdat het pingelen maar 2 of 3 keer opgetreden was heb ik niet de moeite genomen om de laptop eraan te hangen......
Ondanks de hitte heb ik geen start en of bobine problemen gehad, dus op zich ben ik zeer tevreden met de ontsteking.... Wel ga ik toch binnenkort nog een temperatuur sensor integreren zodat bij het (te) warm worden van de motor de ontsteking automatisch later gezet wordt ook weer via een tabel die je zelf kunt ingeven.......
Verder heeft Erikjan zijn unit teruggestuurd omdat hij niet wil lopen, van de week heb ik hem nagekeken en vanavond getest in mijn 2cv, ik laat het filmpje voor zich spreken,
heb een beetje liggen spelen met de dwell waardes en op een gegeven moment loopt de motor dus alleen op de multispark vonk en niet op de originele vonk......
Maar de ontsteking werkt weer goed (heb alleen de dwelltabel opnieuw ingevoerd) de de ontsteking kan een dezer dagen terug naar Erikjan.....
http://www.youtube.com/watch?v=jU6QSw84wNU
Verder wil ik toch nog eens een andere sensorsignaal versterker testen zodat er ook originele Visa sensors gebruikt kunnen worden of een equivalent hiervoor, als dit lukt dan hebben we een mooie oplossing voor de Visa motoren, niet van die adaptortjes die in het rondvliegen en veel te duur zijn (i.c.m) de ontsteking die ook nog eens gekocht moet worden.......
Verder maak ik nu gebruik van een andere verbindingskabel tussen pc en unit omdat de oude niet meer wil werken (vermoedelijk door een automatische windows update) de nieuwe kabel werkt met een ftdi chip die veel stabieler is dan de Chinese namaak PL2303 chip). In het vervolg ga ik alle ontstekingen hiermee uitleveren......
Houdt jullie op de hoogte........
Ondanks de hitte heb ik geen start en of bobine problemen gehad, dus op zich ben ik zeer tevreden met de ontsteking.... Wel ga ik toch binnenkort nog een temperatuur sensor integreren zodat bij het (te) warm worden van de motor de ontsteking automatisch later gezet wordt ook weer via een tabel die je zelf kunt ingeven.......
Verder heeft Erikjan zijn unit teruggestuurd omdat hij niet wil lopen, van de week heb ik hem nagekeken en vanavond getest in mijn 2cv, ik laat het filmpje voor zich spreken,
heb een beetje liggen spelen met de dwell waardes en op een gegeven moment loopt de motor dus alleen op de multispark vonk en niet op de originele vonk......
Maar de ontsteking werkt weer goed (heb alleen de dwelltabel opnieuw ingevoerd) de de ontsteking kan een dezer dagen terug naar Erikjan.....
http://www.youtube.com/watch?v=jU6QSw84wNU
Verder wil ik toch nog eens een andere sensorsignaal versterker testen zodat er ook originele Visa sensors gebruikt kunnen worden of een equivalent hiervoor, als dit lukt dan hebben we een mooie oplossing voor de Visa motoren, niet van die adaptortjes die in het rondvliegen en veel te duur zijn (i.c.m) de ontsteking die ook nog eens gekocht moet worden.......
Verder maak ik nu gebruik van een andere verbindingskabel tussen pc en unit omdat de oude niet meer wil werken (vermoedelijk door een automatische windows update) de nieuwe kabel werkt met een ftdi chip die veel stabieler is dan de Chinese namaak PL2303 chip). In het vervolg ga ik alle ontstekingen hiermee uitleveren......
Houdt jullie op de hoogte........
@erikjan, sensor heb ik nog niet geprobeerd, ga ik waarschijnlijk in het weekend doen... vanavond haal ik hem uit elkaar en zal ik de condensatoren nog aanpassen en toevoegen.....Erikjan schreef:Mooi dat hij het weer doet filmpje zit er goed uit de connectie met de laptop is lekker stabiel zo te zien.
Gelukkig heb ik geen hardware gesloopt Heb je de sensor ook getest die ik heb mee gestuurd?
@ramon, zal vanavond even kijken of ik er nog eentje over heb die ik je kan toesturen, zal je pm sturen (waarschijnlijk in het weekend met alle details)...
Hoop vanavond de printplaatjes te krijgen zodat ik ook een visa sensor kan aansluiten..... ben benieuwd...
helaas grenslandtreffen zit er voor mij niet in... is bijna 600km voor mij,
ok dit is niets in vergelijking met Spanje, maar toch en voor zaterdag heb ik al afspraken staan....
p.s. ik ga wel naar de A t/m ZX markt, die is in mijn woonplaats Kerkrade......