Pagina 9 van 13
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 18:33
door BW
laat ons zeggen een pk of 5 - 7 erbij. ik ga al een verbinding luchthuis luchtfilter maken. . verder heb ik ook een 123 ignition. zijn er nog andere mogelijkheden? wat bedoel je met andere afstellinge? een nokkenas verandere doe ik liever niet.
greetz
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 18:35
door Aloha Beach Cruiser
5- 7 pk, dat heb je niet zomaar denk ik
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 18:37
door BW
mja 3- 5 pk zou ook al goed zijn
verder komt er ook nog een lambda sonde in. nu het weer betert kan ik het autokerkhof gaan ...
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 18:45
door Aloha Beach Cruiser
met wat sproeiers e.d. goeie afstelling, power tube, 123 ignition
dan zou dat haalbaar moeten zijn denk ik ja
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 19:03
door BW
wat doet een power tube precies en hoe werkt deze?
het moeten niet noodzakelijk veel pk's zijn, meer koppel onderin en middenin mag ook.
greetz
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 19:12
door catscit
pk = koppel x toeren.
Je creert enkel meer pks door het toerental waarbij max vermogen bereikt wordt te verhogen, in alle andere gevallen krijg je meer koppel.
In de meeste gevallen krijg je dat extra koppel bij meer toeren (en dus stijgt het vermogen nog meer), nadeel is dat bij de meeste tuning het koppel verschuift, dus heb je minder bij lage toeren, en bij een motor van 600cc heb je gewoon geen koppel onderin en de enige manier om meer koppel onderin te krijgen is inhoud vergroten.
Maareh, lees eens een boek of bezoek mijn site, wordt een en ander uitgelegd. Powertube geeft nooit meer als 10%, meer kreeg citroen er ook niet uit bij de ami / dyane (32 vs 29pk)
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 19:42
door backfire
Off-Topic
Ik hoop dat je nog tijd hebt om foto's te nemen Jeroen, lijkt me gaaf om aan mee te kunnen doen, zal ook wel zwaar worden.
In ieder geval succes en weinig mechanische problemen tijdens de race.
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 19:54
door catscit
Ik zal zeker foto's nemen, maar ik rij niet, ik sleutel alleen.
Ik help teams die zelf geen monteur hebben en als er hulp nodig is bij teams die wel een monteur hebben dan help ik daar ook.
Ik hoop samen met Ken Hannah van SLC te kunnen sleutelen, dan kan ik nog wat leren, maar het is niet zeker dat die er zal zijn. Verder heb ik een officiele uitnodiging van de organisatie en zien we wel wat er van komt. De sfeer is super en da's het belangrijkste.
En ik hoop wat ervaring op te doen die ik dan weer kan gebruiken op fora zoals deze.
De auto's zijn behoorlijk standaard, sommige hebben aardig geprepareerde motoren maar lang niet allemaal en de regels zijn behoorlijk streng met eenheids nokkenas en maximale cylinder breedte zodat compressie beperkt is tot iets meer als 10:1. De blokken zien er uit als 100% origineel citroen, wel iets anders als de auto's van spa. Moet vantevoren misschien een blokkie reviseren of zo want ik heb al een tijdje geen 602ccers meer gedaan, tegenwoordig doe ik voornamelijk 652!
Geplaatst: di 6 mar, 2007 10:16
door backfire
Ja met zwaar bedoel ik ook het sleutelen, het is tenslotte 24 uurs race. Je moet niet alleen wakker blijven maar ook alert. Zeker als monteur zijnde.
Geplaatst: di 6 mar, 2007 18:20
door Bertje Beige
Jongens, ik vind dit een leuk onderwerp, ik sta er van te kijken en geniet ervan wat jullie uitproberen en hoeveel kennis er bij jullie is.
Maar nu vraag ik mij af, hoe hard rijden jullie nu gemiddeld? En dan bedoel ik niet de topsnelheid.
Zelf vind ik Eendrijden (ook) geweldig omdat je door het beperkte motorvermogen niet mee kunt met de rest, er is veel minder "stres"
dan als ik met een gewone aoto rijd.
Op de snelweg rijd ik ong. 100, en bij een vrachtauto neem ik een aanloop en snor er met 12o voorbij en ga weer terug naar 100 op de rechterbaan.
En bij stoplichten sluit ik aan op de rechterbaan en laat die anderen maar gek doen.
Maar gaan jullie met een "opschietEend" nou ook niet rijden zoals een gewone auto?
Ook ik ben wel eens aan het fantaseren geweest over meer motorvermogen op een simpele manier, maar heb altijd in mijn achterhoofd gehouden, dat als het zo simpel zou zijn, en dan bedoel ik een powertube of zo'n uitlaat zonder eerste demper, dan had Citroen dat zelf ook wel gedaan.
Ik heb alleen een 123 en de enigste aanpassing die ik aan het luchtfilter heb gedaan is het verwijderen van het kunststof buisje aan de buitenkant van het luchtfilterhuis omdat deze volgens mij de hoeveelheid aanzuiglucht beperkt, en om het geluid van het luchtfilterhuis te dempen voorzien van een stuk slang.
Bert
Geplaatst: di 6 mar, 2007 18:24
door Ramon
dat buisje zorgt voor een goed stroming en koudere lucht van voren, waarom heeft citoen dat dan bedacht?
Geplaatst: di 6 mar, 2007 18:43
door Bertje Beige
De diameter van dat buisje is kleiner dan de diameter van de aanzuigkant van het luchtfilterhuis en dat lijkt mij niet optimaal!
Let wel, ik heb het over een standaard Eend luchtfilterhuis.
Geplaatst: di 6 mar, 2007 18:48
door backfire
Ik heb precies hetzelfe Bertje, rijd meestal tussen de 100 en de 110 op mijn tellertje. Verder heb ik precies dezelfde rust als ik in mijn eendje stap, lekker ontstressed, kom er toch wel en geniet des te meer.
Turbo project is voor mij meer een grap echt niet om hard me te scheuren. Met een beetje geluk (andere eindoverbrenging) rijd ik met 100 noggggggggg ontspannender.
Geplaatst: di 6 mar, 2007 19:02
door backfire
Bertje Beige schreef:De diameter van dat buisje is kleiner dan de diameter van de aanzuigkant van het luchtfilterhuis en dat lijkt mij niet optimaal!
Let wel, ik heb het over een standaard Eend luchtfilterhuis.
Aanzuigbuis is meer dan voldoende en voorkomt nare welvingen in het luchtfilterhuis en ja het dempt ook nog
De meeste zaken die citroen bedenkt hebben te maken met het maken van een betrouwbaar blok, welke economisch verantwoord is, mee kon met het verkeer en aan de milieueisen voldeedt.
Simpel iets wat al decennia gebruikt wordt is de carterontluchtingretourslang. De olie/benzinedamp vanuit je carter wordt nu via het luchtfilter de verbrandingskamer terug gestuurd. Minder milieuvervuiling omdat de dampen nu niet in de lucht gepompt worden. Gevolg zwarte aanslag in de carburateur, sneller vervuilende koppen. Conclusie monteer een los filter voor de carterontluchting, stel je systeem daar op af en je vervuilt meer maar je motor kan beter presteren.
Tegenwoordig (in californie al sinds 1970) worden zelfs uitlaatgassen terug de verbrandingskamer ingestuurd om het mengels op te warmen, waardoor er minder schadelijke gassen worden geproduceerd (EGR). Kost je ook een paar pk en nog meer rotzooi terug het systeem in.
Ook het co percentage is zo iets. Nu mogen wij 4,5% produceren, maar een beetje gekietelde Ford Sierra cossworth met garret turbo's zit op 12%. Als je die terugzet naar 4,5 loopt ie niet eens.
En nu hard wegrennen voordat ik overladen wordt met opmerkingen
hehehe. laterrrrrrrrrrrrrrrrrr
Geplaatst: wo 7 mar, 2007 17:02
door thomaaas
Iets wat ook simpel [maar duur] is, is brandstofinjectie [laten?] monteren. Dit heeft citroën toendertijds niet gedaan, omdat het simpelweg de moeite niet loonde op zo'n oude auto.