power tube

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

power tube

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 29 dec, 2005 20:07

hallo,

Heb gelopen zomer op mijn eend een power tube gemaakt. Doet leuk, boven in de toeren iets meer pit, en op de snelweg ook lekker richting 125 km/per uur...
nu heb ik met deze kou laatste tijd, beetje startproblemen, moter loopt als ie koud is verschrikkelijk houterrig. Nu de laatste paar dagen het zelfde probleem, ook wanneer die warm is!
Moter loopt wel goed als ie stilstaat, als ik rij loopt ie alleen goed als ik vol gas geef!

Nu beetje aan het experimeteren met allerlij dingen...., haal ik die power tube eraf, en jahoor..probleem opgelost!!! moter loopt weer goed hapert niet meer :!: :?: :?:

Weet iemand hoe dit kan? (te koude/vochtige lucht? ofzo)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 29 dec, 2005 20:23

powertube: meer lucht, gevolg-> relatief armer mengsel.

powertube eraf: mengsel in de juiste verhouding, geen problemen

als je de compressorbuis er op wilt houden zou je eens wat met sproeiermaten kunnen proberen om de juiste mengselverhouding terug te vinden.

succes!
Ami 8 break

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 29 dec, 2005 20:28

waarom loopt ie dan van zomer wel goed....
...mmm.. misschien omdat de koudere lucht een kleinere "omvang" heeft zodat er meer lucht (dus zuustof) in de carb. komt en zo 's winters grotere sproeirs nodig heeft als zomers :?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 29 dec, 2005 20:34

t zou wel lullig zijn,

anders probeer je een acadiane carb als je die te pakken kan krijgen.....
Ami 8 break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 dec, 2005 21:41

inderdaad koude lucht, kan zelfs zo koud worden bij deze temp dat carb licht bevriezingsverschijnselen krijgt. Als je powertube er af haalt krijgt ie de warmere lucht van onder de motorkap aangeleverd. Ist ie helemaal happy mee.

Misschien zit er wel een verschil met het luchtfilterhuis van een dyane tov van de 2cv.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 29 dec, 2005 22:00

backfire schreef:Misschien zit er wel een verschil met het luchtfilterhuis van een dyane tov van de 2cv.
zit anders gemonteerd, verder geen verschillen denk ik.
dan ligt het verschil eerder bij de carb denk ik

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 29 dec, 2005 22:20

'k heb een tijdje sproeier v/d visa geprobeerd, die deed het wel beter in de kou..maar die heb ik pas weer terug geplaats in de visa carb. dus... :?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 dec, 2005 00:04

rocco schreef:
backfire schreef:Misschien zit er wel een verschil met het luchtfilterhuis van een dyane tov van de 2cv.
zit anders gemonteerd, verder geen verschillen denk ik.
dan ligt het verschil eerder bij de carb denk ik
ik zat eerderte denken aan een aparte aanvoerpunt van warme lucht net zoals bij een gs en overigens veel auto's van de jaren 70 om het probleem van bevriezen te voorkomen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 30 dec, 2005 00:44

Warme lucht bevat minder zuurstof. Dit is omdat de lucht, wanneer warm, uitzet. Eenzelfde hoeveelheid lucht bevat dus minder moleculen. Echter, om de motor goed te laten lopen heb je een X-aantal moleculen nodig (liever iets mer dan iets minder) dus bij warme lucht heb je minder vermogen.

Ik hoop dat deze uitleg begrijpelijk is, want uitleggen lukt me vanavond niet zo goed meer ...
Afblijven.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » vr 30 dec, 2005 09:33

in je powertube een injectiesysteem inbouwen met lam sonde... :D
plaats dan ineens ook een paar flesjes NO2
vroem vroem

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 30 dec, 2005 10:12

Welke maat sproeiers heb je dan? Ik heb ergens op het forum de goede maten gelezen, maar weet zo niet waar.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 dec, 2005 11:19

uitleg is duidelijk, maar bij een carb versie heb je ook nog het probleem van aanvoersnelheid van de lucht en aanvriezen van de carb. Als je onverwarmde lucht van bijvoorbeeld 0 graden aanzuigt is de temp van deze lucht door de hoge aanzuigsnelheid veel en veel lager. gevolg aanvriezen van de carb en dan loopt hij helemaal niet meer. Luchtgekoelde motoren lees 2cv en kever hebben daar last van als je de lucht van buiten aanzuigt bij een te lage buitentemp. Je theorie klopt 100% maar de praktijk bestaat uit meer dan alleen zuurstofverhouding.

PS lambdasonde heb ik in mijn uitlaatbuis zitten en dat werkt goed. Injectie zal ik nog maar niet aan beginnen. Die compjoeters zijn zo fucking duur.

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » vr 30 dec, 2005 11:56

Waarop is die lambda sonde terug gekoppeld???
2cv Vert Bambou '79

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 dec, 2005 12:11

op mijn lamba meter :) lol

maar is wel. is een systeem van rode, gele en groene ledjes. als het groene ledje aan is dan is de benzine luchtverhouding correct.

zijn tegenwoordig al los te koop voor 40 euro. zelfbouw heeft mij 20 euro gekost.

goede lambdasonde van ford (met vier draden) gaan bij de sloop tussen 10 en 20 euro p'st afhankelijk waar je in NL woont.

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » vr 30 dec, 2005 12:19

En op de metingen die je dan verricht, ik bedoel wat je afleest op de letjes zou je dan je motor nog beter kunnen afstellen???
2cv Vert Bambou '79

Plaats reactie