Soort benzine

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 31 aug, 2010 16:52

Ik las het net, weer wat geleerd. :D
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 2 sep, 2010 14:48

Vlakbij Hoofddorp zit een tankstation van Pin&GO (onderdeel van BERKMAN Energie www.berkmanenergie.nl die verkoopt hE15 Biobenzine. Wie weet of deze benzine ook geschikt is voor je 2cv?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 2 sep, 2010 15:32

als het e15 is (dus 15% ethanol en de rest benzine) denk ik dat het moet kunnen. ik mengde altijd een 2 a 3 liter bij op een ca 20 -22 liter benzine (das dan dus ca E12 :wink: ) en dit reed zonder aanpassingen van de sproeiers prima.

BTW ik had je een pm gestuurd via het dyane forum. is die nog bij je aangekomen?

als het e15 is vind ik het wel een beetje dikdoenerij om het "bio benzine" te noemen...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » di 16 okt, 2012 21:24

Ik blijf het vaag vinden, maar als ik het een beetje goed vertaal.
Auto van voor 1985 (motortje) super 98 tanken, na 1985 euro 95.
Voor een Dyane geldt dan altijd super 98, mede door de hogere compressie. Verder loodvervanger kan geen kwaad, maar is niet echt nodig.
Wanneer je veel van het motortje vraagt, dus bergje op, bergje af, altijd super 98.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 17 okt, 2012 13:56

Jan R schreef:
Voor een Dyane geldt dan altijd super 98, mede door de hogere compressie.
Probeer eerst eens 95 benzine in je late Dyane of latere Eend. Je hebt een goede kans dat je het verschil met 98 niet merkt. (behalve bij de afrekening) Kwaad kan het niet.

Guro

Bericht door Guro » wo 17 okt, 2012 14:00

Heb een eend uit '88, eerst een tijdje op 95 gereden, de laatste 2 weken op '98. Merk geen verschil. Iets zuiniger wellicht, maar dat is volgens mij verwaarloosbaar

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 17 okt, 2012 15:13

JanR schreef:Ik blijf het vaag vinden, maar als ik het een beetje goed vertaal.
Auto van voor 1985 (motortje) super 98 tanken, na 1985 euro 95.
Voor een Dyane geldt dan altijd super 98, mede door de hogere compressie. Verder loodvervanger kan geen kwaad, maar is niet echt nodig.
Wanneer je veel van het motortje vraagt, dus bergje op, bergje af, altijd super 98.
in principe met gewone eendenmotor (uitgezonderd dus de dyane motoren met een hogere compressie, kun je altijd 95 tanken. het octaangehalte (die 95) heeft alleen invloed op hoe snel de brandstof uit zich zelf gaat branden (in dit geval door de compressie).

98 kun je tanken bij een hogere compressie (hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik nu zelfs hogere compressie zuigers heb en dit nog goed gaat op 95. dit betekend dat ik waarschijnlijk mn ontstekingstijdstip zou kunnen vervroegen, maar dan zit ik wel vast aan 98 (of 95 gemengd met bioethanol)

loodvervanger hoeft niet meer in blokken na 1969 meen ik (de m28 blokken)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 629
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » wo 17 okt, 2012 17:01

De laatste 35.000 km met mijn eend uit 1980 ( met originele motor) alleen maar 95 getankt en nooit problemen gehad,....

Het verschil zit hem met name in de prijs (10 cent per liter momenteel)!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 18 okt, 2012 17:27

ik heb een blokje met hoge compressie en ik rijd ook gewoon op 95 zonder problemen

maar bij mijn weten moet je super brandstof tanken. super brandstof is 95 en de super+ is 98 de gewone benzie kan 92 of lager zijn. kijk maar eens in duitsland (daar ben ik het iig wel eens tegengekomen)

zoiets staat mij iig bij
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » do 18 okt, 2012 20:09

Van de cursus begreep ik dat 98 vooral aan te raden is als je in heuvel of bergachtig gebied rijdt.
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » do 18 okt, 2012 20:49

Peter Parker schreef:Van de cursus begreep ik dat 98 vooral aan te raden is als je in heuvel of bergachtig gebied rijdt.
Geen problemen gehad door de Franse Alpen, met aanhanger er zelfs nog achter.
Als je twijfelt, tank je gewoon 98.
Als je gauw van je geld af wil, tank je 98.

Als je ervaringen van anderen geloofd, tank je het veel voordeliger 95.

98 kan zoals eerder gezegd alleen kwaad voor je portemonnee...

Gr, Luc
Duck your life

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » do 18 okt, 2012 21:05

Mijn Dyaantje, loopt sowieso beter op 98 dan op 95.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 14 jul, 2016 21:51

Laat ik dit topic weer eens opratelen. Met mijn visa motor tank ik eigenlijk altijd 98 het vershil bij de pomp om de hoek is maar een paar cent. Hoewel hij op 95 ook rijd vind ik dat het visa blokje op 98 soepeler loopt.

Maar een paar weken geleden op vakantie in brabant kwam ik toevallig bij de dorpspomp in eersel terecht en die bleek nog 98 met loodvervanger te verkopen. Dus dat maar eens geprobeerd, na zo'n anderhalve tank vond ik dat de motor echt soepeler en stiller liep. Misschien toch eens vaker loodvervanger gebruiken. Hoewel een visa 644 dat volgens mij officieel niet nodig heeft.

Plaats reactie