Pagina 9 van 9

Geplaatst: di 31 aug, 2010 16:52
door Willem2
Ik las het net, weer wat geleerd. :D

Geplaatst: do 2 sep, 2010 14:48
door BasvanEerden
Vlakbij Hoofddorp zit een tankstation van Pin&GO (onderdeel van BERKMAN Energie www.berkmanenergie.nl die verkoopt hE15 Biobenzine. Wie weet of deze benzine ook geschikt is voor je 2cv?

Geplaatst: do 2 sep, 2010 15:32
door dyane_maniac
als het e15 is (dus 15% ethanol en de rest benzine) denk ik dat het moet kunnen. ik mengde altijd een 2 a 3 liter bij op een ca 20 -22 liter benzine (das dan dus ca E12 :wink: ) en dit reed zonder aanpassingen van de sproeiers prima.

BTW ik had je een pm gestuurd via het dyane forum. is die nog bij je aangekomen?

als het e15 is vind ik het wel een beetje dikdoenerij om het "bio benzine" te noemen...

Geplaatst: di 16 okt, 2012 21:24
door JanR
Ik blijf het vaag vinden, maar als ik het een beetje goed vertaal.
Auto van voor 1985 (motortje) super 98 tanken, na 1985 euro 95.
Voor een Dyane geldt dan altijd super 98, mede door de hogere compressie. Verder loodvervanger kan geen kwaad, maar is niet echt nodig.
Wanneer je veel van het motortje vraagt, dus bergje op, bergje af, altijd super 98.

Geplaatst: wo 17 okt, 2012 13:56
door Kulio
Jan R schreef:
Voor een Dyane geldt dan altijd super 98, mede door de hogere compressie.
Probeer eerst eens 95 benzine in je late Dyane of latere Eend. Je hebt een goede kans dat je het verschil met 98 niet merkt. (behalve bij de afrekening) Kwaad kan het niet.

Geplaatst: wo 17 okt, 2012 14:00
door Guro
Heb een eend uit '88, eerst een tijdje op 95 gereden, de laatste 2 weken op '98. Merk geen verschil. Iets zuiniger wellicht, maar dat is volgens mij verwaarloosbaar

Geplaatst: wo 17 okt, 2012 15:13
door dyane_maniac
JanR schreef:Ik blijf het vaag vinden, maar als ik het een beetje goed vertaal.
Auto van voor 1985 (motortje) super 98 tanken, na 1985 euro 95.
Voor een Dyane geldt dan altijd super 98, mede door de hogere compressie. Verder loodvervanger kan geen kwaad, maar is niet echt nodig.
Wanneer je veel van het motortje vraagt, dus bergje op, bergje af, altijd super 98.
in principe met gewone eendenmotor (uitgezonderd dus de dyane motoren met een hogere compressie, kun je altijd 95 tanken. het octaangehalte (die 95) heeft alleen invloed op hoe snel de brandstof uit zich zelf gaat branden (in dit geval door de compressie).

98 kun je tanken bij een hogere compressie (hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik nu zelfs hogere compressie zuigers heb en dit nog goed gaat op 95. dit betekend dat ik waarschijnlijk mn ontstekingstijdstip zou kunnen vervroegen, maar dan zit ik wel vast aan 98 (of 95 gemengd met bioethanol)

loodvervanger hoeft niet meer in blokken na 1969 meen ik (de m28 blokken)

Geplaatst: wo 17 okt, 2012 17:01
door Rens
De laatste 35.000 km met mijn eend uit 1980 ( met originele motor) alleen maar 95 getankt en nooit problemen gehad,....

Het verschil zit hem met name in de prijs (10 cent per liter momenteel)!

Geplaatst: do 18 okt, 2012 17:27
door j b
ik heb een blokje met hoge compressie en ik rijd ook gewoon op 95 zonder problemen

maar bij mijn weten moet je super brandstof tanken. super brandstof is 95 en de super+ is 98 de gewone benzie kan 92 of lager zijn. kijk maar eens in duitsland (daar ben ik het iig wel eens tegengekomen)

zoiets staat mij iig bij

Geplaatst: do 18 okt, 2012 20:09
door Peter Parker
Van de cursus begreep ik dat 98 vooral aan te raden is als je in heuvel of bergachtig gebied rijdt.

Geplaatst: do 18 okt, 2012 20:49
door gelemotor
Peter Parker schreef:Van de cursus begreep ik dat 98 vooral aan te raden is als je in heuvel of bergachtig gebied rijdt.
Geen problemen gehad door de Franse Alpen, met aanhanger er zelfs nog achter.
Als je twijfelt, tank je gewoon 98.
Als je gauw van je geld af wil, tank je 98.

Als je ervaringen van anderen geloofd, tank je het veel voordeliger 95.

98 kan zoals eerder gezegd alleen kwaad voor je portemonnee...

Gr, Luc

Geplaatst: do 18 okt, 2012 21:05
door JanR
Mijn Dyaantje, loopt sowieso beter op 98 dan op 95.

Geplaatst: do 14 jul, 2016 21:51
door schermer
Laat ik dit topic weer eens opratelen. Met mijn visa motor tank ik eigenlijk altijd 98 het vershil bij de pomp om de hoek is maar een paar cent. Hoewel hij op 95 ook rijd vind ik dat het visa blokje op 98 soepeler loopt.

Maar een paar weken geleden op vakantie in brabant kwam ik toevallig bij de dorpspomp in eersel terecht en die bleek nog 98 met loodvervanger te verkopen. Dus dat maar eens geprobeerd, na zo'n anderhalve tank vond ik dat de motor echt soepeler en stiller liep. Misschien toch eens vaker loodvervanger gebruiken. Hoewel een visa 644 dat volgens mij officieel niet nodig heeft.