Pagina 9 van 18

Geplaatst: ma 1 aug, 2011 20:07
door AZL57
en het geen zout op de weg mieteren zoals hier ;-)

Geplaatst: do 8 sep, 2011 21:28
door hvdh
Afgelopen zaterdag voor het eerst van m'n leven gelast. Natuurlijk met professionele hulp, maar toch zoveel mogelijk zelf gedaan. Het is erg leuk om te doen en smaakt naar meer.
Een stuk van de bovenplaat vernieuwd omdat die lekker doorgeroest was onder de voetenbak. En al zeg ik het zelf: ziet er goed uit (voor een amateur).

Eerst het passtuk afgetekend, toen de flex er doorheen. Binnenkant goed schoongemaakt (Franse rotzooi!!), randen omgezet en passtuk geduldig op ze plek gelast. Tot slot de lasnaden glad gemaakt. Voilá, tevreden gevoel en kan nu weer lekker verder.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Geplaatst: do 8 sep, 2011 22:06
door Geert
Leuk, wat voor een las-apparaat heb je gebruikt?

Geplaatst: vr 9 sep, 2011 20:34
door hvdh
Geert.
Ik heb mijn eerste 'lasschreden' gezet onder het toezient oog van een oude rot in het vak. Een voormalig plaatwerker die alles aan elkaar last wat los en vast zit.

Zelf heb ik geen apparaat, maar hij had zijn exemplaar meegenomen. Handig op wielen inclusief gasfles etc.
Als ik mij niet vergis was het een Cebora en vraag me niet naar het type (hij was al een aantal jaren oud), maar werkte uitstekend.

Ben jij opzoek naar een apparaat?

Geplaatst: wo 26 okt, 2011 22:05
door hvdh
Zo, heb niet stilgezeten de laatste tijd en weer een paar flinke stappen verder.

Na het lassen van de nieuwe bovenplaat heb ik het chassis flink schoongespoten. Buiten gezet, ingespoten met Dasty en daarna alles gewoon met de Kärcher schoongespoten.
Het chassis knapte er lekker van op. Mijn broek en schoenen niet!

Nadat alles gedroogd was ben ik aan de slag gegaan met RX 5 en 10. Alles lekker met de kwast bewerkt en vooral gedult bij het drogen. Moet zeggen dat de RX 5 echt als water overal intrekt en de RX 10 als een dikke stroop de zaak afwerkt. Werkt prima en ziet er ook prachtig uit.
Niet alleen het chassis afgewerkt natuurlijk maar ook de voor- en achteras. Alles weer op zijn plaats gezet, vastgeschroefd met de originele asbouten en asborgplaat. Natuurlijk schoongemaakt en flink ingevet, nieuwe benzineleiding en alle stootrubbers vernieuwd. Die waren aan gort.

Tot slot m'n velgen gespoten (viel me vies tegen!) maar alles staat nu te glimmen. Nu nog nieuwe banden zoeken (welke?) en dan kan hij weer zelfstandig op z'n wielen staan.

Ik ben zeer tevreden en daarom wat foto's van de vorderingen.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Geplaatst: do 27 okt, 2011 19:17
door hvdh
Wie helpt.

Nu moet ik mijn veerpotten weer terug plaatsen aan het chassis. Moeten de potten op een bepaalde afstand tussen de twee chassis-steunen geplaatst worden? Anders gezegd moeten de stelmof/moer op een bepaalde afstand geschroefd worden? Zo ja, hoe meet ik dat en hoeveel? Of maakt het niet uit zolang hij goed vast zit.

Graag advies!!

Geplaatst: vr 28 okt, 2011 06:44
door Gerard2cv
Voor jou zal ik het nog een keer doen.Merk RV aan de voorkant:
Bus V:aan de veerpot blijft 5mm schroefdraad over aan de potzijde
Bus A: tussen rubber en bus 0-2 mmspeling.
Moeren vast met 18 -22 m.daN

Geplaatst: vr 28 okt, 2011 17:46
door hvdh
Bedankt voor je omschrijving (nog een keer).

Het merk aan de voorkant is duidelijk, maar de maten kan ik niet helemaal plaatsen (beetje dom, ja).

V: 5 mm schroefdraad aan de potzijde?
A: 0 mm speling is dus gewoon het rubber klem zetten?

Kan je het nog wat meer toelichten svp? Het is voor mij de eerste keer dus alle hulp is welkom.

Geplaatst: za 29 okt, 2011 06:53
door Gerard2cv
Je hangt de veerpot in de steunen met de AV aan de voorkant met de rubbers en 1 moer.
Je schuift de voorste bus in de ophanging en schroef de moer tot je 5mm schroefdraad overhoud tussen moer en rubber
Achter schuif je de bus erin en schroef de moer erop tot er 0-2mm over is tussen het rubber en de aanslag van het rubber

Geplaatst: za 29 okt, 2011 15:04
door hvdh
Bedankt Gerard! Ik ga het proberen met je omschrijving en denk dat het gaat lukken.
Leve het forum!

Geplaatst: za 29 okt, 2011 23:10
door hvdh
Gerard2cv schreef:Je schuift de voorste bus in de ophanging en schroef de moer tot je 1-5mm schroefdraad overhoud tussen moer en rubber
Ik heb alles opgebouwd zoals omschreven, het ging gelukkig allemaal vrij eenvoudig.

Maar klopt het dat er speling blijft tussen voorste bus en het rubber? De achterste rubber zit klem maar de voorste niet.

Geplaatst: zo 30 okt, 2011 15:37
door Gerard2cv
Nee,want als je de bus met 5mm schroefdraad heb vastgezet komt het rubber tegen de rand voor de schroefdraad en komt de veerpot tegenaan
en dan de achterzijde

Geplaatst: zo 30 okt, 2011 17:37
door hvdh
Gerard2cv schreef:Nee,want als je de bus met 5mm schroefdraad heb vastgezet komt het rubber tegen de rand voor de schroefdraad en komt de veerpot tegenaan
en dan de achterzijde
Oke. Dan heb ik duidelijk iets fout gedaan. Ga het maar opnieuw proberen.

Geplaatst: za 5 nov, 2011 17:22
door hvdh
Beide veerpotten maar weer helemaal los gehaalt en opnieuw op z'n plaats gezet.
Dit keer lukte het op de goeie manier dankzij een PM die ik van Geert heb gehad.
Bedankt, het chassis kan nu weer mooi op z'n wielen staan.

Geplaatst: zo 6 nov, 2011 17:29
door hvdh
Naast het sleutelen aan m'n chassis heb ik ook nog nieuwe bekleding op mijn stoelen geplaatst. Natuurlijk eerst het frame fris gespoten en daarna nieuwe rubbers en de targa hangmatjes.

Ik ben erg tevreden met het resultaat en het zit prima!

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding