AK400 1975

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

AK400 1975

Bericht door hvdh » ma 11 okt, 2010 16:23

Zo staat je AK400 uit zuid Frankrijk op je oprit en denk je 'ach, hij rijd best lekker', zo besluit je om hem toch maar onder handen te nemen. Dus de garage in en aan de slag.

Op het forum stonden 2 (natuurlijk nog heel veel) goede suggesties: 'koop afsluitbare plastic zakjes' en 'vakkennis niet nodig, maar vooral veel lef'. Met die aanmoediging in mijn achterhoofd ben ik begonnen en prompt kom je vervelende verassingen tegen, maar ook leuke zoals een boodschappenlijstje achter het dashbord! (Cassis, Fromage, Café ...).

Voorlopig is het vooral leren hoe je hem uit elkaar haalt. Gelukkig is de eenvoud en gezond verstand voorlopig voldoende. Toch moet ik hem straks weer in elkaar zetten om de RDW te overtuigen dus alle suggesties, bezoek en hulp zijn welkom.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Wat moet: vloerplaten, bovenplaat chassis, verweerde koplampen, spatborden, velgen, roest.
Weet niet: opnieuw spuiten/verven of origineel laten.

Voor nu eerst maar flink sleutelen en alles eens fors schoonmaken want dat is volgens mij in geen jaren meer gebeurt. Hoewel, waarschijnlijk met de franse slag.
Waar ik nog mee zit is de electra. Hoe is alles aangesloten? Welke stekker hoort waar? Wat is de logica van de kabelboom? Dus als iemand een heldere uitleg heeft dan hoor en zie ik dat graag.
Laatst gewijzigd door hvdh op vr 15 okt, 2010 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 11 okt, 2010 16:29

Suc6.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
daniël
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 3 jun, 2007 19:23
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door daniël » ma 11 okt, 2010 17:24

Ik zou eerst langs de RDW gaan, om dat je nu nog de orginaliteit van het voertuig kan aan tonen. Als jij je bodemplaten en je bovenplaat chassis eruit flext er nieuwe in last, wordt het je soms best lastig gemaakt bij de RDW, ongeacht of je papierwinkel helemaal klopt. Je chassisnummer staat bij je AK ongetwijfeld op de bovenplaat van het chassis. Die raak je dus kwijt als je nu gaat slijpen en lassen..

Je krijgt dan als je nu langs gaat bij de RDW gewoon je kenteken, alleen later nog even langs de APK om de weg op te mogen.

In het ergste geval krijg je loodjes aan koets/chassis/motor en moet je later terug komen als je klaar met opknappen bent voordat je papieren krijgt.

En over je AK, wat een mooi bestelhok zeg, vooral met die dichte zijkanten. Lijkt op de mijne, alleen ik heb een 250 versie. Gewoon een beetje flink poetsen en je hebt een prachtig exemplaat. Spuiten kan altijd nog. Succes ermee en tot de besteleendenmeeting 2011.
AZ 1959; AZU250 1976; 2cv 4x4 Barbour met BMW R1100 RS motorblok; Citroën AC4 1929; Solex 3800; Touareg-Trail 2008

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1877
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 11 okt, 2010 18:15

Nog een tip:
Maak veel foto's van hoe hij in elkaar zit. Je kunt nooit te veel foto's hebben, maar één te weinig kan lastig zijn. Weet ik uit ervaring.
Schultenbräu das ist mein Bier !

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » di 12 okt, 2010 16:59

daniël schreef:Ik zou eerst langs de RDW gaan, om dat je nu nog de orginaliteit van het voertuig kan aan tonen. Als jij je bodemplaten en je bovenplaat chassis eruit flext er nieuwe in last, wordt het je soms best lastig gemaakt bij de RDW, ongeacht of je papierwinkel helemaal klopt. Je chassisnummer staat bij je AK ongetwijfeld op de bovenplaat van het chassis. Die raak je dus kwijt als je nu gaat slijpen en lassen.
Ja, het nummer staat netjes leesbaar op de bodemplaat van m'n chassis. De bovenplaat moet inderdaad vervangen worden dus contact opgenomen met de RDW. Ze komen volgende week kijken en ben dus benieuwd hoe dat uitpakt. Voorlopig is alles nog origineel.
En over je AK, wat een mooi bestelhok zeg, vooral met die dichte zijkanten. Lijkt op de mijne, alleen ik heb een 250 versie. Gewoon een beetje flink poetsen en je hebt een prachtig exemplaat. Spuiten kan altijd nog.
Dank je, ben zelf ook zeer tevreden zeker omdat hij technisch nog behoorlijk is. En ja, poetsen moet zeker en spuiten kan ik nu laten. Wat mij doet twijfelen is dat ik hem nu toch uit elkaar heb liggen het spuiten een stuk handiger gaat dan wanneer hij weer in elkaar zit.
Boudewijn schreef:Nog een tip:
Maak veel foto's van hoe hij in elkaar zit. Je kunt nooit te veel foto's hebben, maar één te weinig kan lastig zijn. Weet ik uit ervaring.
Mijn fototoestel maakt overuren. Inderdaad is het handig (nu al) om veel foto's te maken. En misschien kan ik met de beeldgeschiedenis een mooi boek samenstellen of iets dergelijks.
Blijft nog wel mijn 'angst' voor de electra overeind. Hoop dat de beelden mij straks voldoende zeggen om alles weer werkend aangesloten te krijgen.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 12 okt, 2010 17:22

hvdh schreef: Blijft nog wel mijn 'angst' voor de electra overeind. Hoop dat de beelden mij straks voldoende zeggen om alles weer werkend aangesloten te krijgen.
op dit forum, onder het kopje alledag, staat een electrisch schema.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » di 12 okt, 2010 17:59

hvdh schreef:Blijft nog wel mijn 'angst' voor de electra overeind. Hoop dat de beelden mij straks voldoende zeggen om alles weer werkend aangesloten te krijgen.
Labelen!
Op iedere stekker die je lostrekt een plakkertje met nummer of beschrijving. Weet je in ieder geval zeker dat je alles weer precies zo in elkaar steekt als dat het ooit gezeten heeft.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 12 okt, 2010 18:02

...echter wel zo labelen dat het na een aantal weken, maanden... zichtbaar blijft.

ooit hetzelfde gedaan maar met een verkeerde merkstift;) wel leuke labeltjes maar niet meer te lezen wat er nu daadwerkelijk opstond.

Succes
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5001
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 12 okt, 2010 18:49

Geen probleem, als je weer gaat monteren kom ik wel even langs. Alleen de electra achter het dashbord even labelen welke draden voor welk lampje zijn. ;-) De rest wijst zich van zelf.
diverse Citroens, wat anders.

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » di 12 okt, 2010 20:20

Bull Frog Bleu schreef:ooit hetzelfde gedaan maar met een verkeerde merkstift ;-) wel leuke labeltjes maar niet meer te lezen wat er nu daadwerkelijk opstond.
Zal een permanente viltstift gebruiken. Alleen maar labeltjes staat wel feestelijk, maar helpt je inderdaad niet verder.
AZL57 schreef:Geen probleem, als je weer gaat monteren kom ik wel even langs. Alleen de electra achter het dashbord even labelen welke draden voor welk lampje zijn. ;-) De rest wijst zich van zelf.
Nou vanzelf? In ieder geval dank voor je aanbod, ga er vast gebruik van maken.

Eerst maar even wachten op de keurmeester van de RDW.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5001
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 13 okt, 2010 15:01

Ja hoor vanzelf, als je de kabelboom legt waar hij moet liggen en dan gewoon kleurtje bij kleurtje steken. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » zo 31 okt, 2010 20:22

Zo, de RDW is geweest en alle nummers genoteerd en goed bevonden. Kan ook niet anders omdat ze gewoon kloppen en origineel Frans zijn.. Twee zegels eraan (002871 en 002827) en klaar is kees. Kost wel een lieve cent, maar kan nu gewoon mijn bovenplaat loshalen en vernieuwen. Daarnaast geen risico meer dat ze gaan zeuren als hij helemaal opgeknapt is en aangeboden wordt voor een kentekenbewijs.

Ondertussen weer verder gewerkt en de eerste verrassing tegengekomen na dat ik de voorruit eruit had gehaald (lekker werkje!).

Afbeelding

Een prachtig gat waarvan ik me afvraag hoe dat nou weer te reapareren. Suggesties?

Verder nog een paar vragen waarbij ik hulp kan gebruiken.
1 Hoe krijg ik mijn pedalen van de koets af. Kabel koppeling is los, remleidingen zijn los, maar hoe gaan de pedalen eraf? Wie kan het simpel uitleggen.
2 Hoe krijg ik de choke los. Ik bedoel natuurlijk de bevestiging aan het dashbord. Er zal wel een simpele oplossing zijn maar ik zie die niet. Hoe krijg ik hem los?
3 Op welke plekken zit de koest vast aan het chassis. Anders gezegd, op welke plekken moet ik hem losschroeven?
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5001
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 31 okt, 2010 23:46

Om de pedalen te kunnen verwijderen moet het reservoir van de hoofdremcylinder af. Daarna kan het hele spul (cylinder + pedalen) al heen en weer kantelend naar binnen worden weggehaald. Reservoir zijdelijngs wegkantelen het komt dan vrij uit de rubbers in de hoofdremcylinder. Houd er wel iets onder want de remvloeistof loopt er dan uit. Na demontage het reservoir weer op zijn plaats drukken als bescherming tegen stof en zo.

Choke heeft verende haakjes even achter de bevestiging kijken met een tangetje samendrukken en eruit trekken.
diverse Citroens, wat anders.

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » ma 1 nov, 2010 11:23

je koets zit in de kabine vast op de bodemplaten die 6kant moeren kun je niet missen, dan heb je de balken onder de laadvloer daar zit hij ook vast en waar de 4 schokbrekers vast zitten op het op je chassis daar boven zit hij ook vast met vier 6kant bouten.
en als ik me niet vergis is het net als elke een allemaal met dop maat je 11.
als je je brandstof tank er uit haald kun je er 1 zien.als je er voor staat rechts onder de balk en links net zo de voorste zitten onder de bodemplaat.
Afbeelding
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » ma 1 nov, 2010 18:56

AZL57 schreef:Om de pedalen te kunnen verwijderen moet het reservoir van de hoofdremcylinder af.
En die kan je gewoon met een steelsleutel losdraaien neem ik aan?
björn schreef: Afbeelding
Lekker chassis, maar duidelijk aangegeven.

Bedank in ieder geval, ga zaterdag weer aan de slag.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

Plaats reactie