Pagina 86 van 91
Geplaatst: zo 24 jul, 2011 12:04
door backfire
Gisteren de boel aan het loshalen, gelukkig valt het wel mee om bij de oliekoeler te komen.
De carburateur open gemaakt en twee dingen zaten toch niet goed, twijfel nu wel of het deze carburateur was waar de motor mee heeft gelopen. Waarom? De vlotter stond helemaal verkeerd, deze goed gezet volgens de handleiding van de Visa. Ook kwam ik er achter dat 1 boutje van deomgebouwde choke iets te langs is, deze heb ik ook maar meteen ingekort. De boel weer dicht en de pomp aan en ja hoor, kurkdroog.
De oliekoeler, daar gaat het niet goed mee, blijkt een scheurtje in de leiding te zitten welke ik niet heb gezien tijdens het schoonmaken. Ook heb ik de leidingen denk ik iets te vast gezet, deze waren een paar mm opgerekt, lijkt mij ook niet goed. Ik gisteren nog snel naar godfried (in 20 minuten) om er achter te komen dat ie met vakantie is
.
Straks nog maar wat andere zaken gaan monteren en passen of de garage weer eens gaan opruimen.
Geplaatst: zo 24 jul, 2011 18:44
door backfire
Voordat ik het op markt zet, voor de topic lezers. Ik heb een ronde koplamp liggen, als iemand die nodig heeft voor de apk, kom maar halen (volgens mij is hij nog goed voor APK). Verder achterste pijp van de uitlaat, in ieder geval gasdicht en zag net ook nog veiligheidsgordelsluiting voor de achterbank liggen.
Ongetwijfeld volgt er meer, ben momenteel aan het opschonen.
Geplaatst: di 26 jul, 2011 22:27
door backfire
Vandaag nieuwe oliekoeler gehaald en meteen naast die van de visa gelegt. Zoals ik al dacht zijn de pijpjes welke in het blok gaan, bij de visa een paar mm langer. Dit vraagt dus nog creatief werk.
Geplaatst: zo 31 jul, 2011 22:41
door backfire
Donderdag de nieuwe koeler twee keer gemonteerd. Eerste keer was ik vergeten om de afdekplaat eerst op zijn plekken te leggen, voordat ik de tweede keer ging monteren kwam ik er achter dat de 2cv6 koeler aangepast moet worden om op het visa blok te passen. Dus de koeler weer los en een stuk eer uit gevijlt, hehe nu past het eindelijk. Ik was uiteindelijk bezig om de overtollige olie weg te poetsen, toen ik mijn hand openhaalde aan zo'n mooie slangenklem. Niet handig als je met 1 hand de verbanddoos moet doorzoeken en plijster en tape op je hand te krijgen. Zeker als je rechtshandig bent en het je rechterhand is, ach ja hebben we dat ook weer gehad
Vandaag begonnen met het nalopen van de ontsteking. De vorige keer wel getest, maar ik kreeg maar geen vonk, werd er een beetje gek van. Dus als eerste haynes er bij en lezen hoe je de sensor kunt meten. Nou ik kan je vertellen dat ik het nu nog niet snap wat ze in de haynes schrijven. Dus dan maar mijn eigen testmethode. Eerst de sensor loshalen, vervolgens de krukas verdraaien tot ik de nok zie. Nu met de schuifmaat even de diepte meten en vergeleken met de lengte van de sensor. Nou mooier kan niet, iets minder dan 2 mm verschil (mag tussen 0,8 en 2mm zijn). Afstand tot de nok is dus goed. Ok dan even 12v aansluiten op de sensor en de massa, mmh vreemd 10v op signaal draad, dat kan niet goed zijn. Voor de zekerheid een losse massa gemaakt en rechstreeks aan de accu gehangen. Ja eindelijk goed, 0,68 volt in rust en 6,7 volt als ik er een steeksleutel bij houd. Er zit dus iets niet goed met de massa? Sensoren weer aangesloten met de losse massa, mulitmeter er bij en ja hoor netjes 0,68 en bij de nok netjes naar de 6,7 op beide sensoren.
Maar nog steeds geen vonk, grrr. Dus nog maar een stap verder, iets met de computer? Losgemaakt en nagekeken, nou ziet er allemaal netjes uit, geen bruine plekken of opgezwollen componenten. Dus ook maar bij de computer een losse massa maken en gewoon proberen. (massa van computer en sensoren gaan naar zelfde punt op de auto, deze moet ik dus nakijken). Startmotor gaat rond en ja hoor de eerste plofjes komen, na wat stoeien met de choke springt ie aan, volgas tot mijn schrik. Ik was vergeten om de veer van de carburateur weer vast te maken aan de koelplaat en dan gaat ie blijkbaar naar volgas. Snel contact uit en de veer vastmaken. Eindelijk hij loopt, nogal wat uitlaat lekkages, wat ik wel verwacht had gezien de slechte pasvorm van de eerste demper. Hier heb ik nog wel wat werk aan om dat goed passende te krijgen. Maar ik ben blij dat ie loopt en nog geen lekkage bij de koeler.
Ik zag wel dat bij 1 cilinderkop de leiding wat aan het zweten is, dus deze toch maar voorzien van verse koperen ringetjes.
ps nog een sfeerfoto
Geplaatst: vr 5 aug, 2011 08:52
door backfire
Gisteren olieleidingen naar de cilinderkop voorzien van nieuwe koperen ringetjes, het was daar toch een beetje aan het zweten. De boel vast gezet en na wat natrekken van de banjo bouten is hij nu eindelijk lekvrij. Het loopt!
Toen alles weer in elkaar gaan zetten en de dynamo gemonteerd, even starten en kijken of hij laadt. En ja hoor netjes oplopende tot 14,09V en daar bleef hij constant op zitten. Echter toen ik het contact uit zette, bleef de auto vrolijk doorlopen. Dus loopt de auto op de stroomvoorziening van de dynamo. Zou daar nu het lampje voor nodig zijn bij de Visa dynamo, of heb ik ergens toch iets verkeerd aangesloten?
Gisteren ook de eerste voordeur er in gehangen, mooi hoor, het wordt weer echte een eend, mijn eendje
Geplaatst: vr 5 aug, 2011 13:46
door rusty
een visadynamo heeft een ingebouwde spanningsregelaar, i.c.m. de standaard spanningsregelaar in een eend blijft ie idd lopen met contact uit, ik heb dat bij mij opgelost door de spanningsregelaar van de dynamo eraf te halen (dat ging bij die van mij) hier is in het verleden wel meer over geschreven, ff zoeken hier op t forum, zou ook kunnen dat er op de site van Jeroen Cats iets hierover staat.
verder mooi werk man, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
greetzzzzzzzzzzzz
Geplaatst: vr 5 aug, 2011 15:59
door backfire
Spanningsregelaar van de eend ligt er al sinds 09-2006 af
Dus ik vermoed dat ik een de draadboom een verkeerde link heb gemaakt? Ik heb namelijk de stekker van de spanningsregelaar gebruikt als voedingsspanning voor de dynamo. Ik denk dat ik daar een denkfout maak.
Ik zal binnenkort weer eens sfeerfoto maken.
Geplaatst: zo 7 aug, 2011 22:39
door backfire
sfeerplaatjes
Vandaag laatste deur gemonteerd en afgehangen, voorstoelen even snel voorzien van nieuwe rubbertjes en nieuw schuim. Die zitten weer zoals het hoort. Natuurlijk tijdelijk, want zoals de meetsen weten komt er een bank voor.
Ook weer begonnen met de uitlaten, want die lekken op alle naden.
Meest vreemde is dat motor nu goed loopt, maar met aangesloten dynamo kan ik nog steeds contact niet uitzetten. Ik kom net thuis en d8 er aan dat ik een extra schakeldraad heb getrokken van contactschakelaar. Kijken of ik het op kan lossen met een relais tussen de dynamo en de veldspoel.
Geplaatst: zo 7 aug, 2011 22:41
door Tom Duckpower
Jammer, bijna klaar
dan komt er een einde aan dit topic. Is toch een van de langslopende restauratie topics op dit forum
Maar het ziet er goed uit Backfire!
Geplaatst: zo 7 aug, 2011 22:46
door backfire
Niet helemaal Tom, als de eend klaar is voor RDW en apk gaat de volgende stage van de verbouwing lopen. De Turbo modificatie.
Geplaatst: zo 7 aug, 2011 22:50
door Punky
Ziet er goed uit! Zou alleen bij een custom benzinedop ook een custom zijspiegel monteren. Die standaard spiegel valt een beetje uit de toon eerlijk gezegd.
Geplaatst: zo 7 aug, 2011 23:50
door backfire
ik heb een custom spiegel, maar die moet op de motorkap, alleen weet ik niet waar die kan zitten en toch nog goed zicht naar achteren.
Is van R16
Geplaatst: ma 8 aug, 2011 10:16
door Twécévé
Tom Duckpower schreef:Jammer, bijna klaar
dan komt er een einde aan dit topic. Is toch een van de langslopende restauratie topics op dit forum
Maar het ziet er goed uit Backfire!
Het begint nu inderdaad vorm te krijgen. Ik volg het topic ook al weet ik hoe lang.
Geplaatst: ma 8 aug, 2011 10:26
door Punky
Vanaf 5-11-06 vermoed ik.
Geplaatst: ma 8 aug, 2011 16:53
door backfire
echte trouwe lezers en lezeressen
vandaag in ieder geval de oplossing gevonden voor het blijven lopen nadat contact uit staat. Via extra draad van contactschakelaar (had ik al getrokken en lag klaar om ooit te gaan gebruiken) een relais tussen de voedingsspanning van de computer gezet. Contact uit = geen spanning meer voor computer = geen vonk = stopt met lopen. Als de motor eenmaal uitstaat is de spanning over de dynamo gewoon 0 volt. Nu nog plekje vinden voor het relais.
Vervolgens weer verder met de uitlaat.