Restauratie Dyane Confort '67

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » za 1 sep, 2007 12:17

Ze zegt niets over de kofferbakbodem van Yannicks Dyane, maar 't is wél een erg mooie foto!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 1 sep, 2007 12:47

ouwe donor koets zoeken met goede binnen schermen.
verder nieuwe bodumplaten en kofferbak bodum kopen.
en lassen maar.
een andere koets is laarie koek en dan heb je ook niet echt meer een orgineele dyane
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

tonic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 22:13
Locatie: Beilen
Contacteer:

Bericht door tonic » za 1 sep, 2007 13:04

@Sam

Bestaat die rode Dyane in je avatar nog?

Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » za 1 sep, 2007 21:43

Bedankt Nosepicker :wink: Klopt Siemen, deze wordt gewoon gelast. Het lijkt een hele boel, maar op zich is 't niet meer werk dan een doorsnee restauratie. Bij deze zit de roest gewoon op een plek waar de meesten nog keihard zijn.

Die van de foto bestaat nog, Jeroen. Dat is een Belgische rouge corsaire van '67, een zeldzaam zusje van Yannick zijn Dyane.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 2 sep, 2007 00:08

SamClukkers schreef:Klopt Siemen, deze wordt gewoon gelast.
Mooi 8)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 2 sep, 2007 11:24

Ja, ze wordt inderdaad gelast met behulp van een donorkoets. Dat je het ding gewoon vervangt zeg je weleens op van die momenten dat de moed je even in de schoenen zakt maar dat krijg ik toch niet over mijn hart hoor :wink:

Die rouge corsaire '67 is de 2de Belgische '67 in België bekend. Er zijn er nog 2 in NL, waarvan één later in '68 pas ingeschreven. Dat maakt momenteel 4 stuks waarvan de mijne een Confort is en de rest allemaal Confort Commerciale's.

Dat kan je allemaal lezen op mijn website: http://home.scarlet.be/clukkers/clukker ... nekes.html

Ik ken ook nog 2 losse chassisnummers en dat zijn ook meteen de 2 oudste chassisnummers. Eentje in België en een origineel NL, die laatste is van september en de oudste. In de jaren 80 afgebroken en de papieren zullen worden gebruikt op een Franse '67. Die laatste chassisnummer heb ik nog niet op de site gezet.

Binnenkort ga ik mijn website wat herschikken op Dyanevlak, en ook deze Vorstpagina dus blijven klikken :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 2 sep, 2007 12:36

Wat zijn de verschillen tussen een confort en een confort commerciale dan? En zijn er nog meer uitvoeringen?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 2 sep, 2007 12:43

In Vorst maakten ze 3 modellen in '67: de Luxe (AYA-A), de Confort (AYA-AM) en de Confort Commerciale (AYA-AM Commerciale)

De luxe was de basisversie. Geen wieldoppen, kartonnen deurbekleding, enzovoorts.

De Confort was de aangeklede versie. Wieldoppen, beugels op de achterbumper, plastieken deurbekleding, mooie stoffen of namaaklederen zetels.

De Confort Commerciale was de Confort maar standaard mét koffervloer (effect vlakke laadvloer) en met opklapbare achterbank. Deze had ook standaard namaaklederen zetels en 2 voorstoelen.

Afbeelding

Naar mijn weten kon je in Frankrijk ook een basis Commerciale krijgen, in de Benelux was de Commerciale altijd een Confort.

Technisch zijn alledrie de modellen gelijk. 425cc 21pk waarvan 6 Volt in Frankrijk en 12 Volt in de Benelux (Belgische productie).
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Wim van den Bergh
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
Locatie: Kraggenburg
Contacteer:

Bericht door Wim van den Bergh » zo 2 sep, 2007 13:27

Yannick schreef:Ja, ze wordt inderdaad gelast met behulp van een donorkoets. Dat je het ding gewoon vervangt zeg je weleens op van die momenten dat de moed je even in de schoenen zakt maar dat krijg ik toch niet over mijn hart hoor.
Dit dillemma werk kortgeleden in het blad Autovisie ook beproken. De vraag luidde : is een Ferrari 250 GTO met race historie, waarvan je weet dat deze tijdens een race totalloss gecrashed is, na restauratie nog origineel als er alleen Ferrari onderdelen gebruikt zijn ?

Het antwoord was ongeveer: zonder normaal onderhoud (vervangen van delen) en reparatie (herstel van delen) komt een wagen nooit aan 40 of meer levensjaren. Als het, om de wagen voor het nageslacht te behouden, nodig is om nieuwe onderdelen te gebruiken die gelijk zijn aan het origineel dan mag je deze wagen als origineel blijven beschouwen.

In hoeverre mag je bij een restauratie delen van de wagen vervangen zonder de originaliteit aan te tasten ? Een koets vervangen om het totaal te redden is dus zeker geen schande ... delen van de koets is meer werk. Zolang je er maar geen kitcar van maakt, Yannick, blijven we jou Dyanneke echt wel als 1967 Dyane 6 Confort zien.
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS

http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 2 sep, 2007 13:58

Knappe uitleg! Ik ben zeker niet de enige op deze wereld die hiermee zit. Maar ik ga er toch voor om deze carrosserie te lassen, daar voel ik me persoonlijk gewoon het beste bij :)

En het is geen Dyane 6, er ligt een 425cc'tje in. De benaming is dan ook niet Dyane 4 maar gewoon Dyane, aangezien je toen toch niet kon kiezen. Gewoon Dyane dus 8)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » zo 2 sep, 2007 22:32

he yannick, je moet gewoon doen wat je zelf het beste vind. het komt trouwens vaker voor dat de verbinding binnenschermmen wegroesten. citroen had de slechte gewoonte om zulke laspunten niet tot zeer slecht te behandelen en er vervolgens een dikke laag kit overheen te smeren. bij mijn bruine zag deze verbinding er op het eerste gezicht ook goed uit maar na de kit verwijdert te hebben zat er veel roest onder. ik heb ook wel eens een 71er belgische dyane gehad waarvan de binnenschermen er bijna uitvielen van ellende.
dyane 4 68 en dyane 6 69

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 2 sep, 2007 22:44

Bedankt Yannick, nu weet ik ook weer wat meer over Dyane's ;)

Ik vind het voor de geest ook iets anders om de koets te vervangen dan om m te lassen. Zeker omdat dit zo'n bijzondere koets is, ik bedoel... De deuren bijvoorbeeld, passen je 5mm pinnen dan nog wel wat in die nieuwe koets? Ik noem maar wat hoor, ik heb geen idee of dat van de koets afhangt, maar je snapt wel wat ik bedoel :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » ma 3 sep, 2007 20:05

Mja, ik gebruik zowieso een gepaste donor hoor, iets ouds, liefste Belgisch :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 14 okt, 2007 01:36

hoe lijkt het met de restauratie yannick?
ik vind dat ding van jou zeer interesant (vast dat die belgisch is) en erg mooi.
ik wacht (nog) het af!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 14 okt, 2007 10:51

De garage is momenteel bezet door ons andere project. Dus de Dyane moet even zijn beurt afwachten, komt vast goed :wink:

Hij staat er nu bij zoals in mijn avatar 8)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Plaats reactie