32 pics of pcis

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 10 jun, 2011 22:13

De kop moeren lossen doe je om het uitlaat systeem spanningsvrij te monteren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » za 11 jun, 2011 19:05

Leuk om te zien dat een vraagje zoveel los kan maken.

Anyway, Nu het spruitstuk eraf ligt wil ik meteen kijken waarom ik compressieverlies heb op 1 cilinder: of er is iets met de zuigerveren of 1 van de kleppen (of beide) sluit niet goed of blijft hangen.

Ben bezig met het demonteren van de koelkap; het gedeelte rond de cilinders, met kachelpijpen krijg ik er wel af maar het voorste gedeelte krijg ik niet eraf (zit wel los).

Is er een manier om het voorste gedeelte eraf te krijgen of moet de motor er eerste uit. (het is een A79/0 motor)

(ik wil het voorste gedeelte eraf om de koppen eraf te krijgen en de olieleiding los te maken)

alvast bedankt
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 12 jun, 2011 08:22

onder de moertjes van de koeltunnel op de motorsteun losmaken, binnen in de tunnel.
diverse Citroens, wat anders.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 12 jun, 2011 10:15

Die moertjes zijn los maar dan krijg ik het nog steeds niet verwijderd.
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 12 jun, 2011 11:46

Midden onder de koelplaat zitten 2 boutjes M7 en totaal 6 schroeven en voor 2 boutjes M5

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 12 jun, 2011 18:28

ook op een A79/0 motor (18pk, nieuwe uitvoering)?

De hele koeltunnel ligt los maar ik krijg hem niet over de 4 boutjes van de motorsteunen. Kan hem niet naar voren of achteren kantelen en door de 4 boutjes kan ik hem ook niet recht naar voren schuiven.

Kan ik de motor met een krik iets naar boven krikken. los van de motorsteunen? en hoe?

Alle suggesties zijn welkom
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 12 jun, 2011 19:46

blijft ie niet achter de leidingen van de oliekoeler hangen? Botte versie plaat iest verbuigen zodat je erlangs kan, fijn versie, de oliekoeler er uit halen. Opkrikken kan plankje onder de motor en opkrikken.
diverse Citroens, wat anders.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 12 jun, 2011 20:27

Kop eraf getrokken met de koeltunnel er nog op; gaat wel maar het zal nog wel moeilijk worden om de kop weer terug te krijgen maar dat is een zorg voor later.

Hieronder 2 foto's van zuiger en kop.
Ik ga ervanuit dat de drab niet hoort
Waar komt het vandaan?
Hoe voorkom ik dit?
En hoe verwijder ik dit?

Ik denk ook dat er wat troep tussen de klep zit waardoor hij niet goed sluit met compressieverlies tot gevolg (en dus niet starten)
Ga de cilinder ook nog weg halen om te kijken wat zuigerveren eruit zien

Afbeelding
Afbeelding
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 jun, 2011 10:37

hoe lang heeft die eend stil gestaan?

Heb je al gevoeld hoe de drab aanvoeld? Is het olieachtig of waterig?

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » ma 13 jun, 2011 10:53

het geheel staat al zeker 5 jaar stil maar ik ben de laatste paar weken proberen het geheel weer aan de praat te krijgen. heeft compressieverleis op 1 van de cilinders (die op de foto)
Motor is door vorige eigenaar gereviseerd (of er is een vervangingsmotor in gekomen) en heeft nog niet gelopen.

Drab voelt waterig aan; is ook een beetje te zien aan de foto en dichter bij de klep wat harder

Hoe te verwijderen cq schoonmaken
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 jun, 2011 11:08

5 jaar stil, dan zal dit wel water zijn. Water verwijder je met een doek? de aanslag kun je er af krabben en met schuursponsje poetsen. Maar je moet je eerst afvragen of er geen roest in je cilinder zit, waarschijnlijk wel. Veiligste is om een nieuw setje cilinders met zuigers te kopen, kost je de kop ook niet. Verder moet je de kop ook schoonmaken en de aanslag van de kleppen schrapen. Daarna moet je de kleppen opnieuw inslijpen, als je niet weet hoe, dan uitbesteden of iemand zoeken die het wel kan.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 jun, 2011 11:10

Afbeelding

Afbeelding

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » ma 13 jun, 2011 12:00

Dank,

Cilinder eraf gehaald en daar zit geen roest in; ziet er eigenlijk wel heel goed uit, geen krassen oid, alleen wat verkleuring aan de onderkant, beneden.

De oliecontrole veer is vrij beweegbaar; andere 2 veren zitten helemaal vast; reden voor compressieverlies?
Ga eens kijken hoe ik de zuiger kan verwijderen om de zuigerveren te controleren en eventueel vervangen.
Hoe kan ik de zuiger gemakkelijk verwijderen en heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

Ga op zoek naar iemand die de kleppen kan verwijderen, kan schoonmaken, eventueel vernieuwen en weer kan monteren.
Zit er iemand in de buurt van Meppel of iemand kent die dat kan?
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 13 jun, 2011 20:29

Ja vastzittende zuigerveren zorgen voor compressieverlies. Zet eea even in de kruipolie en probeer het heeeel voorzichtig weer los te krijgen.
Anders op zoek naar een setje zuigerveren.
Denk dat je de grootste kans maakt bij EEEC of Dyane vereniging. Dit motortje (21pk ,425cc) komt nog maar heel weinig voor (lees schaars!).
Ieder revisie bedrijf moet je koppen kunnen reinigen.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 13 jun, 2011 21:50

Zal wel een combinatie van roest en roet uit het spruitstuk zijn , je staat ervan te kijken hoeveel zooi hier uitkomt. Zet het spruitstuk eens op zijn kant en tik er eens met een hamer tegen dan valt het meeste er wel uit.
En ja zuiger en cylinder er even uithalen voor een goede reiniging is een goed idee.
Voor demontage zuiger is een speciaal gereedschapje nodig dar je zelf kunt maken van een buis 2 moeren en een stuk draadeind. Kijk op tekening 14
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... index.html
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie