Achteras

Alles over de wielophanging
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 10 dec, 2011 21:09

ik heb alle remleidingen vervangen voor RVS. Met de as los op tafel is het een half uurtje per kant.

Afbeelding

zie foto: de nieuwe remleiding even uitmeten langs de achteras en op de juiste lengte rekken. Als je rechts langs mijn atletisch lichaam kijkt zie je een latje op de grond liggen. Dit latje past precies in de spiraalvormige remleiding. Je schuift de spiraal een eind over de lat, brengt dat in de achteras en met de lat kan je heel aardig sturen. Het eind met de wartel komt in het midden uit de achteras en je moet dan een bevestigingsbeugeltje met boutje wat aan de remleiding vastzit door een gaatje priegelen en daar aan de buitenkant van de as een moertje op draaien. Het is echt een eitje.

Als je dit met de as op de eend en de koets gemonteerd moet doen dan ben je pas echt zuur. ik heb preventief beide leidingen vervangen.

Een nieuwe cylinder voor een achterrem kost 20 euro. Wat kost een revisieset= De cylinders uit mijn eend waren zo verroest dat ik hier niet op bezuinigd heb.
Nadeel van di manier van denken is wel dat ik voor de hele eend 2 keer zo veel geld heb uitgegeven als de bedoeling was.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 10 dec, 2011 21:16

Ja, je eigenlijk ook wel gelijk. Ik denk dat ik ze ook maar ga vervangen. Zeker als het later inderdaad een hele klus is. Je hebt de draagarmen gewoon aan de achteras laten zitten? Waar haal jij de onderdelen? Ook bij Duckservice? Ik zie dat je in Zwolle woont.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » zo 11 dec, 2011 11:38

ga er toch van uit dat de foto niet van 10 december is... zo ja...dan ben je een echte bikkel :lol:
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 11 dec, 2011 12:00

de onderdelen haal ik oldebroek, bij een specialist in 2CV, DS en traction.
De draagarmen heb ik er wel af gehad. Splitpen er uit en lostikken. Lagers bekijken (waren niet als nieuw, schaaltjes vervangen) en de boel weer in elkaar draaien. Tip van de specialist: zorg dat de moer weer in de dezelde positie komt als waar ie zat, dan zit het weer goed. En natuurlijk een nieuwe splitpen.

foto is niet van 10 dec, Had wel gekund hoor, zoals je ziet heb ik genoeg isolatie. Beetje bikkel....
Nee, de garage is leeg. Niets te klussen en druk aan het kijken naar een volgend project.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op do 15 dec, 2011 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 982
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » zo 11 dec, 2011 21:29

Nu je toch alles los hebt liggen, zou ik gewoon de boel vervangen. Ron in Kraggenburg heeft dat spul ook wel liggen en ook een apparaatje om nieuwe remleidingen met aansluitnippels te maken.

Ik heb bij de oranje dyane het hele remsyteem vervangen. Dat moest ook want ik hem hem omgebouwd van rood naar groen vanwege de schijfremmen bak.
met eendige groeten,

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 11 dec, 2011 21:58

Misschien dat ik dat ook wel doe, maar ik heb in de asbuis gekeken en zie dat daar de (gegalvaniseerde) leidingen nog nieuw zijn. En aan de buitenkant lijken ze mij eerlijk gezegd ook nog niet slecht! Het zijn 3,5 mm leidingen.
misschien dat ze bij Duckservice raad weten en wellicht ook zo'n apparaatje.
Bedankt voor de tip.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Draagarmlagers

Bericht door theoenmarion » ma 12 dec, 2011 21:32

Graag wil ik toch weer even een beroep op jullie doen:
ik heb toch de beide Achterdraagarmen van de achteras gehaald omdat ik het idee had dat de lagers stuk waren! Als ik de raagarmen optil/draai dan voelen ze stoterig aan. Dus net of er telkens een dood punt in zit. Nu graag jullie (eerlijke) mening. Moet ik de lagers vervangen of heeft het niet zo'n grote functie. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat het een hele klus is. Ook gezien het budget zit er niet om te springen.
Afbeelding
Afbeelding

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » ma 12 dec, 2011 21:45

Hoe zien je lagerschalen er uit? Als deze nog mooi vlak rond zijn lekker terug monteren en als de lagers geen roest vertonen is het ook prima in orde, anders beter vervangen.
~:-)~

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 12 dec, 2011 22:25

Als ik met mijn vingers over de schaal voel dan voel ik geen groeven of oneffenheden. Er zit alleen wat roest achter de dop dus nog voor de moer. Moet je deze moer trouwens weer vast draaien met een momentsleutel? ik heb de moer gemerkt voor het losdraaien en het aantal ronden geteld! Als ik hem op deze manier weer vastdraai, is dat oké?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 13 dec, 2011 22:57

theoenmarion schreef:Als ik met mijn vingers over de schaal voel dan voel ik geen groeven of oneffenheden.
Dan is het wel raar dat je iets voelde toen het lager nog in elkaar zat.
De lagerschalen uit mijn eend waren een beetje gebobbeld. Ik heb er goede 2e handse ingezet en het werkte weer prima.
theoenmarion schreef:Moet je deze moer trouwens weer vast draaien met een momentsleutel? ik heb de moer gemerkt voor het losdraaien en het aantal ronden geteld! Als ik hem op deze manier weer vastdraai, is dat oké?
officieeel met een momentsleutel, een eendenspecialist waar ik kom gaf me als tip de methode die jij beschrijft.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 15 dec, 2011 20:55

Rob, je had toch gelijk. Na een betere controle voel ik toch wel een aantal bobbels in de schotels. Eigenlijk meer een afdruk van het lager! Zal ik ze toch moeten vervangen? En vervang je dan een compleet set, dus 2x lager en 2x de schotel per kant? En kan ik de lagers er met een poelietrekker er af trekken en de schotels er van binnen uit met een stompe schroevendraaier uit tikken? Graag wat tips.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 15 dec, 2011 22:01

ik kreeg het advies om alleen de ingesleten lagerschaal te vervangen. Dus het lager zelf op de as laten zitten en de oude lagerschaal uit de draagarm er met een drevel uittikken.
Ik heb goede lagerschalen uit een sloper gekocht. pb maar even als je daar niet aan kan komen, geef je een adres. Die verzenden ook.
De 'nieuwe' lagerschalen kan je monteren door ze in de draagarm te duwen met een beetje vet, vervolgens zet je de oude lagerschalen er op zijn kop op. En dan zachtjes met een kamer rondom op de oude lagerschalen kloppen tot de 'nieuwe' op zijn plek zit. Daarna met de drevel weer de oude er uit tikken.

is ook verreweg de goedkoopste oplossing.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 15 dec, 2011 22:29

RobM schreef:ik kreeg het advies om alleen de ingesleten lagerschaal te vervangen. Dus het lager zelf op de as laten zitten en de oude lagerschaal uit de draagarm er met een drevel uittikken.
Ik heb goede lagerschalen uit een sloper gekocht. pb maar even als je daar niet aan kan komen, geef je een adres. Die verzenden ook.
De 'nieuwe' lagerschalen kan je monteren door ze in de draagarm te duwen met een beetje vet, vervolgens zet je de oude lagerschalen er op zijn kop op. En dan zachtjes met een kamer rondom op de oude lagerschalen kloppen tot de 'nieuwe' op zijn plek zit. Daarna met de drevel weer de oude er uit tikken.

is ook verreweg de goedkoopste oplossing.

Gr Rob
THKS.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 16 dec, 2011 18:56

let wel op er zijn twee merken in omloop Timken en SKF ik weet niet of je de onderdelen onderling kunt mengen.
diverse Citroens, wat anders.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 17 dec, 2011 12:42

Kan ik de lagerschalen ook een kwart slag draaien zodat de bobbels aan de bovenkant zitten? Daar ligt toch de minste druk. Of sla ik de lagerschalen stuk als ik ze er uit tik?

Plaats reactie