Pagina 2 van 3
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 20:13
door AZL57
In de inkepingen kun je hem doorboren.
Let wel op er zijn nieuwe ringen in omloop die niet passen en daardoor je hele schroefdraad mollen.
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 21:12
door CitroënAZAM
AZL57 schreef:In de inkepingen kun je hem doorboren.
Is het niet dat je op het gegeven moment door de lager heen boort? en tot hoever moet ik ongeveer gaan om dat te voorkómen?
AZL57 schreef:Let wel op er zijn nieuwe ringen in omloop die niet passen en daardoor je hele schroefdraad mollen.
Ik heb een goede bekende in de buurt die over veel onderdelen beschikt, en ook de goede kennis heeft van onderdelen. Maar goed dat je het meld.

[/quote]
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 21:15
door dyane_maniac
de bedoeling is toch om dat lager te vervangen?
en de lager schalen zijn zo hard, daar boor je niet 123 doorheen hoor. als ik die ring echt niet loskrijg, dan boor ik m zover mogelijk door en dan met een koudbeiteltje naar het midden rammen en dan komt ie wel los. maar vaak komt ie al los door m met een beiteltje in die inkeping los te "draaien"/ "hameren"
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 21:22
door CitroënAZAM
dyane_maniac schreef:de bedoeling is toch om dat lager te vervangen?
en de lager schalen zijn zo hard, daar boor je niet 123 doorheen hoor. als ik die ring echt niet loskrijg, dan boor ik m zover mogelijk door en dan met een koudbeiteltje naar het midden rammen en dan komt ie wel los. maar vaak komt ie al los door m met een beiteltje in die inkeping los te "draaien"/ "hameren"
Nee, ik moet het lager en de flens overzetten op een ander draagarm, omdat de steekas van mijn eend een andere vertanding heeft bij het lager, moet ik het hele zootje overzetten.
ik heb al geprobeerd om de ring zegmaar te ''schrikken'' zodat hij al een beetje loskomt.
Ik kom er dus achter dat die Fransosen verschrikkelijk goed zijn in borgen.
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 21:52
door dyane_maniac
die borging zelf, stelt niet veel voor hoor! als je met een 4-5 mm boortje 3-4 mm diep gaat, is de borging zeker los! die ring kan echter goed vastzitten! dan zou ik toch eerst proberen de ring los te rammen. als ie eenmaal een beetje los is gaat ie wel. anders met een 2 mm boortje zoveel mogelijk vlees wegboren in de inkeping en dan dus de ring naar het midden meppen (dat ie loskomt van het schroefdraad zeg maar)
zo'n speciale dop 44 / wiellagerring tool is er handig, maar voor, is het allemaal wat beweegelijker zodat dat tooltje makkelijker weer losschiet. zo'n luchtslagmoer (of hoe heet zo'n ding?) schijnt erg goed te werken
Geplaatst: do 3 nov, 2011 07:51
door Gerard2cv
Je moet het lager gewoon laten zitten en met een stempel de naaf eruit slaan.Als zoals meestal de binnencup op de naaf blijft zitten en er dus ook uitkomt,moet je die van de naaf aftrekken en als hij heel blijft weer op zijn plaats monteren en dan de andere naaf erin persen
Geplaatst: do 10 nov, 2011 15:55
door CitroënAZAM
Ben vandaag weer bezig geweest, alle boortjes zijn stuk, en de ring is er nog steeds niet uit. ik weet niet of ik ver genoeg geboord heb. Er zit ook zo'n rubberen ring die ik er ook niet uit krijg
Geplaatst: do 10 nov, 2011 16:57
door theoenmarion
Die rubberen ring wat je bedoeld is zeker de keerring! Gewoon met een kniptang doorknippen en vanaf de zijkant (binnen) de ringmoer doorboren en splijten met een scherpe beitel. Wel voorzichtig dat je de draad niet beschadigd. Gaat lukken!
Geplaatst: do 10 nov, 2011 18:35
door AZL57
Keerring kun normaal met een flinke schroevendraaier eruit lepelen.
Geplaatst: vr 11 nov, 2011 20:47
door CitroënAZAM
de lagers zijn er inmiddels uit. die ringen krijg je er niet draaiend uit.
Geplaatst: za 12 nov, 2011 00:07
door theoenmarion
Heb je nu de ringen stuk geboord?
Geplaatst: za 12 nov, 2011 11:51
door CitroënAZAM
theoenmarion schreef:Heb je nu de ringen stuk geboord?
ja, alleen dat laatste stukje is vervelend, want dan schiet de boor tussen de kogellagers door.. maar het zijn rotdingen, de flens kreeg ik er wel makkelijk af.
Geplaatst: za 12 nov, 2011 13:24
door dyane_maniac
ik ben nu helemaal kwijt welke ring je bedoeld enzo. heb je een fotootje?
Geplaatst: za 12 nov, 2011 13:48
door theoenmarion
dyane_maniac schreef:ik ben nu helemaal kwijt welke ring je bedoeld enzo. heb je een fotootje?
Deze ringmoer! Kan ook zijn dat je nog een type hebt waar het lager met een borgring is geborgd!

Geplaatst: za 12 nov, 2011 15:06
door dyane_maniac
maar die ring tik of boor je toch zo kapot? waardoor ik het niet meer snapte is omdat er gezegd werd dat de boor tussen de kogellagers door schiet...