Pagina 2 van 6

Geplaatst: wo 14 dec, 2011 10:10
door Rens
@fuchs ik snap dat de kwaliteit naar beneden gaat voor een bobine, maar een bobine voor 109 euro vind ik weer een beetje overdreven, daar koop ik ook bijna een nieuwe elektronische ontsteking voor!

Ik heb namelijk al met een oude bobine geprobeerd, die geen verschil gaf. Misschien is die ook stuk, maar toch lijkt het vreemd...

Kan ik de bobine testen? Ik begrijp dat als ik check of de bougies vonken, het de bobine en de ontsteking kan zijn?

Geplaatst: wo 14 dec, 2011 11:04
door achtpeter
De puntjes, de condensator(opgebrand, doorgeslagen of los van de massa), de bougiekabels, het kabelschoentje op het ontstekingshuis, het contactslot, de schuifstekkertjes op de bobine (waren bij mij ooit zo uitgelubberd dat starten Russisch roulette werd), opgestroopte kappen op de bougiekabels; het blijft een kwestie van systematisch zoeken en uitproberen.
Niet om flauw te wezen,maar toch: Je drukt de bougie toch wel stevig tegen de massa als je probeert een vonk te krijgen?

bobine steeds hetelfde ??

Geplaatst: wo 14 dec, 2011 13:14
door wusten-fuchs
dat van die 109 euro ,, schijnt voor meer mensen een probleem te zijn
( al snap ik niet waarom ,, wel eens vergleken met de prijzen van moderne auto.s ???))

als er al mensen zijn die dit een probleem vinden monteer ik er een op proef ze mogen ,m dan 2 weken testen

tot nu toe zijn ALLE ,,proefkonijnen binnen EEN week weer terug en leggen met een :D :D op hun gezicht de 109 euro op de balie


geld besparen is leuk maar niet als het de problemen niet oplost toch ???


fuchs

Geplaatst: wo 14 dec, 2011 14:36
door dyane_maniac
had zelf gelukkig flink wat oude (originele) bobines liggen, maar was nu aan de laatste bezig die bij file in de zuidfranse zon ook problemen gaf. nu laatst een "originele" bobine gekocht. 2 dagen na montage (en nu hebben we het over een paar weken terug, dus geen 30 graden buitentemperatuur) belde mijn vriendin me op dat de auto na een stukje file voor een druk stoplicht niet meer wilde starten.

na het ompolen op de oude bobine sloeg ie gelijk aan. oftewel nieuwe originele bobine is dus ook stuk. nu heb ik eigenlijk geluk dat dit 2 dagen na monteren gebeurde want nu kon ik m terug sturen. de leverancier wilde hem kosteloos omruilen, maar ik heb besloten voor die duurdere te gaan. let ook wel dat je voor die 109 euro ook 2 ngk (!) bougies en kabels erbij krijgt, dus bij vergelijken moet je eigenlijk 43 euro tegenover 89 euro zetten. idd ruim 2 x zoveel, maar als ie echt zo goed is als ik hoor het geld dubbel en dwars waard! wat heb je aan rotzooi? ook al is die rotzooi twee keer zo goedkoop? aangezien mijn eend ook gewoon mijn enige "dagelijkse" auto is, wil ik geen gezeur. (het prijs verschil is ook eigenlijk "maar" een tank benzine)

Logica

Geplaatst: do 15 dec, 2011 09:02
door Le Patron
dyane_maniac schreef:na het ompolen op de oude bobine sloeg ie gelijk aan. oftewel nieuwe originele bobine is dus ook stuk.
Mag ik vragen wat de logica hiervan is? Het ompolen laat toch alleen de vonk de andere kant op lopen, verandering van polariteit waarom zou die dan stuk zijn?

Geplaatst: do 15 dec, 2011 11:56
door Rens
Ik kom momenteel minder bij mijn 2cv dan op dit forum, dus ik heb nog niet weer geprobeerd.

Ik heb eerder een bobine gehad die het niet deed, maar toen had ik het contact aan laten staan. Nu was er niets veranderd, de eend staat binnen en hij doet het in een keer niet... :S

Ik ga kijken wat ik kan en ga doen en dan ga ik beslissen. Waar is deze nieuwe bobine allemaal te halen, alleen bij DS?

Re: Logica

Geplaatst: do 15 dec, 2011 16:13
door dyane_maniac
Le Patron schreef:
dyane_maniac schreef:na het ompolen op de oude bobine sloeg ie gelijk aan. oftewel nieuwe originele bobine is dus ook stuk.
Mag ik vragen wat de logica hiervan is? Het ompolen laat toch alleen de vonk de andere kant op lopen, verandering van polariteit waarom zou die dan stuk zijn?
ik bedoelde de oude bobine weer gemonteerd.. excuus

+/-

Geplaatst: do 15 dec, 2011 16:34
door Le Patron
Ik dacht dat je de + en de - op de bobine bedoelde, dat werkt trouwens soms wel met het starten als die warm.

Geplaatst: do 15 dec, 2011 19:30
door achtpeter
Ompolen van de bobine kan helpen als de kern van ijzeren lamellen die binnen de spoelen zit, permanent magnetisch is geworden. Permanent magnetisme kan ontstaan als de ontsteking bij afgeslagen motor ingeschakeld is gebleven, of als de contacthoek te groot was (de contactpuntjes te krap stonden).

Geplaatst: za 24 dec, 2011 17:49
door Rens
Eindelijk getest of de ontsteking het nog deed met een oude bobine! Met als resultaat dat de bobine knetterde, oftewel: aan de ontsteking zal het niet liggen dat de 2cv niet start.

Nu moet ik het dus gaan zoeken in de benzinetoevoer. Ik ruik nu niet direct een benzinelucht na het een paar keer doorstarten. Ik ruik wel duidelijk benzine in het luchtfilter. Verder lijkt de carburateur wel vettig en meer worden als je verder doorstart.

Hoe kan ik hier slim localiseren waar het probleem zit??

Fijne kerst!

Geplaatst: za 24 dec, 2011 19:13
door AZL57
bij teveel beznine werkt het ook niet. Check eens de vlotterhoogte en of vlotternaald.

Geplaatst: za 24 dec, 2011 23:24
door Rens
AZL57 schreef:bij teveel beznine werkt het ook niet. Check eens de vlotterhoogte en of vlotternaald.
Hoe check ik die? :roll:

Geplaatst: ma 26 dec, 2011 18:06
door AZL57
carburateur deksel eraf en op de kop houden. het midden van beide vlotters moet ongeveer 18mm boven de rand van de deksel staan. Zo niet voorzichtig buigen aan de armpjes of het lipje dat op de vlotternaald drukt. Vlotternaald werking testen deksel weer gewoon om vasthouden en op de benzine toevoer blazen, voorzichtig de naald indrukken dan moet je niet meer kunnen blazen.

Geplaatst: wo 18 jan, 2012 22:35
door Rens
Na EINDELIJK weer eens naar de eend te hebben gekeken ben ik volgens het stappenplan van http://alledag.2cv.nl/ er achter gekomen dat tijdens het starten er geen benzine vanaf de benzinepomp wordt gepompt, tijdens het starten (punt 6).Dit klopt ook gezien de motor wel vonkt e.d.

Nu zat ik te denken, aangezien de tank bijna leeg was, sinds de laatste keer ik de eend in de garage heb gezet, er wellicht rommel vanuit de tank is meegekomen naar de pomp? Of is de pomp gewoon kapot?

Oftewel: wat nu?

Geplaatst: wo 18 jan, 2012 22:44
door Punky
Kan ook een gescheurde brandstofslang zijn.