2cv start niet na korte stilstand: Benzineprobleem??

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

2cv start niet na korte stilstand: Benzineprobleem??

Bericht door Rens » zo 27 nov, 2011 17:05

Beste allemaal,
Gisteren startte mijn eend niet. De eend staat binnen en start normaal gesproken altijd. Ik heb een 123ontsteking en de tank was bijna leeg. De accu is goed, maar na een tijd proberen te starten was de accu niet meer sterk genoeg om de startmotor rond te kroten dus heb ik het geprobeerd met startkabels -> geen resultaat

Na 6 liter extra in de tank te hebben gegooid, het leek alsof er benzine tekort was, weer gestart met als resultaat een zwetende carburateur, wat er op wees dat er genoeg benzine was, maar wellicht dat ik m nu verzopen heb.

Omdat tijdens het starten in het begin er wel leven in zat twijfelde ik niet aan de ontsteking. Toch heb ik een andere bobine geprobeerd, zonder resultaat.

Morgen ga ik weer proberen, hebben jullie tips, want ik kan hier slecht tegen,.... (moest vandaag met het Ov) :-(

Groeten,
Rens
Laatst gewijzigd door Rens op do 19 jan, 2012 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 27 nov, 2011 20:56

steek een bougie bij je die over is gebleven van de laatste beurt. Als ie nu weer niet start: bougikabel van de bougie lostrekken en dan de losse bougie er in. Bougie tegen de motor laten rusten en even starten. Geen vonk: iets met ontsteking.

Als je eend wel start als ie weer koud is dan is toch de bobine de hoofdverdachte.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 28 nov, 2011 08:31

Dank jewel! Ik ga het checken met een oude bougie. Kan een electronische ontsteking zo in een keer overleden zijn?

De bobine werd niet warm en met de reservebobine werd het ook niets, maar ik zal het onthouden...

Keep u posted!

Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Charlie » di 29 nov, 2011 20:56

Electronische ontsteking kan idd zomaar de geest geven, heb ik ook gehad, gelukkig had ik het oude ountengebeuren achterin de 2cv liggen en die er op het oog opgeschroefd.. (was bij een bouwmarkt) en naar huis gereden...
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 4 dec, 2011 14:11

Het lijkt er op (moet het nog een keer testen) dat de bougies geen vonk geeft. Is dat altijd de ontsteking die de geest heeft gegeven? (Het is een electronische 123 ontsteking).

Ik rijd al een tijdje met deze ontsteking, weet niet precies hoe de gewone ontsteking er op zat, maar kan ik het daar het makkelijkst mee testen?

Wel raar, de ontsteking is 3 jaar oud, dat is toch niet de levensduur van zoiets?
Laatst gewijzigd door Rens op zo 4 dec, 2011 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » zo 4 dec, 2011 14:57

Hoe is je accu, al een jaar of 4 oud Kan dat ook het geval zijn.
Start hem eens op startkabels dan weet je of je het in die richting moet zoeken.
tweeceevees zijn leuk!

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 4 dec, 2011 15:11

Ik start de eend nu alleen maar met startkabels omdat nu de accu te zwak is om de startmotor rond te krijgen....

Betekent dat dat het de ontsteking moet zijn?

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » zo 4 dec, 2011 15:23

Ik denk dat je accu niet meer bijlaad. Dus of de accu is versleten. of er komt geen laadstroom aan.
Kan je verder wel gewoon rijden?
tweeceevees zijn leuk!

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 4 dec, 2011 15:28

De reden waarom ik niet zonder startkabels start, is omdat de laatste keer de accu zwakker werd na veel starten. De accu heeft het hiervoor altijd prima gedaan.

Maar als je met startkabels start, dan moet de motor toch starten, als alleen de accu slecht is...?

Ook was de laadstroom tot voor kort prima (In het witte gedeelte), dus ik heb geen reden om de dynamo te verdenken.

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » zo 4 dec, 2011 20:14

Ja dan start je motor prima, als je accu slecht is dan kan hij geen laadstroom meer vast houden. Door het koude weer kan een accu de geest geven. Een koude accu heeft minder capaciteit en als hij al op zijn eind liep is de buitentemp de druppel.
Als de motor draait meet eens de pluspool eens, moet ruim 12 volt geven.

(of begrijp ik het verkeert :oops: , start hij met startkabels wel of niet? En blijft hij dan zonder de kabels gewoon lopen?)

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 5 dec, 2011 11:01

De motor start helemaal niet! ;) Ik las net de berichten terug en begrijp de verwarring! :)

De startmotor draait rond met behulp van startkabels, maar de motor start dan niet. De auto staat momenteel binnen en heeft weinig last van de kou of vocht. Het lijkt er op dat de ontsteking helemaal niet vonnkt (ook niet als die met startkabels wordt geprobeerd te starten.

Dat kan dan toch alleen de ontsteking zijn?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 dec, 2011 12:06

Ik heb net topic doorgelezen en blijkbaar heb je geen vonk op je losse bougie, dus krijgt de ontsteking of de bobine geen stroom.

Dus ff testen met multimeter, bobine plus draad meten of daar 12v op staat, liefst wat meer, onder 12V duidt op een te zwakke voedingsbron (accu). Als er op de bobine spanning staat dan is dat goed. Als er geen 12V op de bobine staat trek dan even een los draadje van de accu naar de bobine en probeer nog eens te starten.

Meet vervolgens of de plusdraad naar je 123 ook 12V geeft, zoniet dan zit daar je probleem.

Kijk ook wat er gebeurt als je daadwerkelijk contactslot draait naar starten, als dan spanning op bobine of ontsteking wegvalt dan is je contactrol versleten/geoxideerd.

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 5 dec, 2011 13:27

@Backfire: thnx voor de tips! Ga beide eens proberen. Ik heb wel al met een andere bobine geprobeerd, maar die gaf ook geen resultaat. Ik denk niet dat het daar in zit.

Deze week ga ik naar het buitenland, ga het volgend weekend weer proberen!

Keep U posted!

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster

bobine nieuw type ...lost veel startproblemen op

Bericht door wusten-fuchs » ma 12 dec, 2011 19:59

http://www.duckservice.nl/pics/cars/41/1/DSC02533.JPG

zeer bekend probleem,, dit speelt ook al een aantal JAREN !!

vergeet alles over bobine,s het is namenlijk allemaal dezelfde rotzooi of het nou uit de valeo,,orgineel citroen,cassis of argetijnse verpakking komt
de meeste doen het soms al na 2 maanden niet meer veelvoorkomend euvel koud ( meestal) wel starten warm absoluut niet

al die bobine,s geven namenlijk tijdens het starten ( als ze warm zijn) en de startspanning iets in elkaar zakt GEEN vonk meer af typisch hiervoor is dat je kan starten totdat je een ons weegt , en net als je de contactsleutel los laat kan de motor zomaar even aanspringen

er is dus wel een vervanger die al voor heel veel blije gezichten heeft gezorgd wel wat duurder maar beter dit dan dat eeuwige start malheur

fuchs

ps eenzelfde verhaal gekd ook voor je contactrol ( onder aan je contactslot )
moet je .m vervangen kies dan liever voor een oud tweedehandsje dan een uit de laatste productie of een nieuwe , deze vertonen na luttele maanden alweer het zelfde euvel
wat niet kan doen we lekker toch

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 13 dec, 2011 10:15

Bijna alle bobines zijn kwetsbaar, ook die van andere merken met grotere motoren. Als ik een eurootje zou krijgen voor iedere bobine die het opgeeft door te krap afgestelde contactpuntjes of het aan laten staan van de ontsteking na het afslaan van de motor, kon ik gratis tanken. (Nou ja,ik ben geen kilometervreter) En dan zijn er ook nog "kapotte" bobines die na ompolen weer blijmoedig hun werk doen. Ik zou zeggen: Schrijf je bobine pas af als je zeker weet dat de rest van de ontsteking tiptop is.

Plaats reactie