AZU 1958 motorrevisie
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Die zorgen er voor dat olie die lekt uit de bak via de keerringen van de aandrijfassen
naar buiten afgevoerd worden en niet bij de remmen terecht komen.
Deze moeten vrij zijn, te testen door er met lucht in te blazen.
naar buiten afgevoerd worden en niet bij de remmen terecht komen.
Deze moeten vrij zijn, te testen door er met lucht in te blazen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Dat verklaard de enigzins natte remvoeringen. Ik zal ze weer open maken. Op de plaat onder de bak zitten twee busjes gelast, ik neem aan dat die slangetjes daar doorheen horen, zodat de olie op straat kan lekken.
Die keerringen kan je die vervangen voor nieuwe? Nu ik toch bezig ben?
Die keerringen kan je die vervangen voor nieuwe? Nu ik toch bezig ben?
tweeceevees zijn leuk!
Gisterenavond heb ik een spoedcurcus gekregen hoe die keeringen en de lagers te vervangen.
Dus nu heb ik een wijnkistje op de werkbank staan met speciaal gereedschap.
Volgende week langs bij de lager en keeringenboer en ik kan beginnen.
Ik zal foto's maken. Ben zelf erg benieuwd.
Ondertussen wordt voor mij eea gereviseerd. (sommige mensen zijn goud waard!) Kleppen ingeslepen, klepseals aangebracht, cylinders gehoned, zuigerveren vervangen, dynamo afgedraaid.
Over een paar weken af. Tegen die tijd ben ik ook klaar met de bak en kan het in elkaarpuzzelen weer starten.
Dus nu heb ik een wijnkistje op de werkbank staan met speciaal gereedschap.
Volgende week langs bij de lager en keeringenboer en ik kan beginnen.
Ik zal foto's maken. Ben zelf erg benieuwd.
Ondertussen wordt voor mij eea gereviseerd. (sommige mensen zijn goud waard!) Kleppen ingeslepen, klepseals aangebracht, cylinders gehoned, zuigerveren vervangen, dynamo afgedraaid.
Over een paar weken af. Tegen die tijd ben ik ook klaar met de bak en kan het in elkaarpuzzelen weer starten.
tweeceevees zijn leuk!
De motor staat weer in de garage, nog wel naast de eend. Je kan hem weer aanpakken zonder dat je je handen moet wassen.
Uit eindelijk is toch het blok gesplitst. We kregen het gevoel dat het eerder uit elkaar was geweest en niet al te best in elkaar gezet. De aansluiting van de oliezeef lekte, was gekit maar er hoort een o-ring tussen te zitten. Na splitsen bleek er een dikke drap in het carter te liggen. En 1 cilinder was afgeschuind aan de carterkant en de andere was haaks. Dus mogelijk ooit vervangen geweest.
Alles weer terug in elkaar gestoken. Op de klepstelen nog olieseals gestoken. Op de krukas zit alleen aan de vliegwielzijde een oliekeerring. verder was alles nog erg netjes.
Nieuwe revisie olieschraap en compressieveren gemonteerd op de zuigers.
De krukaskeerring was gescheurd;
By marcopr at 2012-04-08
De oliezeef was gekit
By marcopr at 2012-04-08
Nu met o-ring
By marcopr at 2012-04-08
Carter schoon gemaakt
By marcopr at 2012-04-08
Oliekoeler netjes geborgt
By marcopr at 2012-04-08
Dynamo afgedraaid,
By marcopr at 2012-04-08
By marcopr at 2012-04-08
Uit eindelijk is toch het blok gesplitst. We kregen het gevoel dat het eerder uit elkaar was geweest en niet al te best in elkaar gezet. De aansluiting van de oliezeef lekte, was gekit maar er hoort een o-ring tussen te zitten. Na splitsen bleek er een dikke drap in het carter te liggen. En 1 cilinder was afgeschuind aan de carterkant en de andere was haaks. Dus mogelijk ooit vervangen geweest.
Alles weer terug in elkaar gestoken. Op de klepstelen nog olieseals gestoken. Op de krukas zit alleen aan de vliegwielzijde een oliekeerring. verder was alles nog erg netjes.
Nieuwe revisie olieschraap en compressieveren gemonteerd op de zuigers.
De krukaskeerring was gescheurd;
By marcopr at 2012-04-08
De oliezeef was gekit
By marcopr at 2012-04-08
Nu met o-ring
By marcopr at 2012-04-08
Carter schoon gemaakt
By marcopr at 2012-04-08
Oliekoeler netjes geborgt
By marcopr at 2012-04-08
Dynamo afgedraaid,
By marcopr at 2012-04-08
By marcopr at 2012-04-08
Laatst gewijzigd door marcopr op zo 8 apr, 2012 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Één van de boutjes heeft een dikkere borst en moet op een vaste plaats zitten om de 2 carterhelften goed uit te lijnen.
Als dit niet goed zit kan het zijn dat de motor slecht blijft presteren.
Ik dacht trouwens dat het de voorste onderste bout was maar als het volgens Gerard de achterste is kan dat ook zijn.
edit: Ook volgens Haynes de achterste onder het aanzuigfilter.
Als dit niet goed zit kan het zijn dat de motor slecht blijft presteren.
Ik dacht trouwens dat het de voorste onderste bout was maar als het volgens Gerard de achterste is kan dat ook zijn.
edit: Ook volgens Haynes de achterste onder het aanzuigfilter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Marco,als je het moertje iets los draait,moet je het boutje niet kunnen draaien,dan is het goed.
Ik heb er ooit 1,5jaar naar gezocht bij een nieuwe auto.Nieuwe kleppen,zuigers en cilinders enz.Toen heeft de klant hem ingeruild na 3X naar Oostenrijk om in te rijden.Toen terug naar stadionplein en kwam terug met een nieuw motorblok en het probleem was over.
Dat vergeet je nooit meer.
Ik heb er ooit 1,5jaar naar gezocht bij een nieuwe auto.Nieuwe kleppen,zuigers en cilinders enz.Toen heeft de klant hem ingeruild na 3X naar Oostenrijk om in te rijden.Toen terug naar stadionplein en kwam terug met een nieuw motorblok en het probleem was over.
Dat vergeet je nooit meer.