AZU 1958 motorrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 3 mar, 2012 05:25

Die zorgen er voor dat olie die lekt uit de bak via de keerringen van de aandrijfassen
naar buiten afgevoerd worden en niet bij de remmen terecht komen.
Deze moeten vrij zijn, te testen door er met lucht in te blazen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 3 mar, 2012 09:07

Dat verklaard de enigzins natte remvoeringen. Ik zal ze weer open maken. Op de plaat onder de bak zitten twee busjes gelast, ik neem aan dat die slangetjes daar doorheen horen, zodat de olie op straat kan lekken.

Die keerringen kan je die vervangen voor nieuwe? Nu ik toch bezig ben?
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 3 mar, 2012 09:16

inderdaad de olie loopt er onder uit.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 6 mar, 2012 19:42

Heeft iemand ervarin met het vervangen van die ringen, maw wanneer is dit nodig?
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 9 mar, 2012 19:31

nee nog nooit gedaan, mijne lekken niet. Volgens mij moet je de opsluit ring kunnen draaien met een kettingsleutel waar ze ook oliefilters mee losdraaien. Er was iets met linkse en rechtse draad mee ik.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 9 mar, 2012 22:37

Gisterenavond heb ik een spoedcurcus gekregen hoe die keeringen en de lagers te vervangen.
Dus nu heb ik een wijnkistje op de werkbank staan met speciaal gereedschap.
Volgende week langs bij de lager en keeringenboer en ik kan beginnen.
Ik zal foto's maken. Ben zelf erg benieuwd.
Ondertussen wordt voor mij eea gereviseerd. (sommige mensen zijn goud waard!) Kleppen ingeslepen, klepseals aangebracht, cylinders gehoned, zuigerveren vervangen, dynamo afgedraaid.
Over een paar weken af. Tegen die tijd ben ik ook klaar met de bak en kan het in elkaarpuzzelen weer starten.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 18 mar, 2012 23:48

En heb je al foto's?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 19 mar, 2012 00:11

Moet nog beginnen :oops:

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 8 apr, 2012 11:21

De motor staat weer in de garage, nog wel naast de eend. Je kan hem weer aanpakken zonder dat je je handen moet wassen.
Uit eindelijk is toch het blok gesplitst. We kregen het gevoel dat het eerder uit elkaar was geweest en niet al te best in elkaar gezet. De aansluiting van de oliezeef lekte, was gekit maar er hoort een o-ring tussen te zitten. Na splitsen bleek er een dikke drap in het carter te liggen. En 1 cilinder was afgeschuind aan de carterkant en de andere was haaks. Dus mogelijk ooit vervangen geweest.
Alles weer terug in elkaar gestoken. Op de klepstelen nog olieseals gestoken. Op de krukas zit alleen aan de vliegwielzijde een oliekeerring. verder was alles nog erg netjes.
Nieuwe revisie olieschraap en compressieveren gemonteerd op de zuigers.

De krukaskeerring was gescheurd;
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
De oliezeef was gekit :?
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Nu met o-ring
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Carter schoon gemaakt
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Oliekoeler netjes geborgt
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Dynamo afgedraaid,
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08

Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Laatst gewijzigd door marcopr op zo 8 apr, 2012 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 8 apr, 2012 11:52

Nu ziet het er in elk geval al veel beter uit :). Mooi werk zo!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 9 apr, 2012 17:33

Marco,heb je onder achterin het doorsnedeboutje onder de oliezeef het borstboutje weer terug gezet? Dit ie nl. het pasboutje om het blok te centreren

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 9 apr, 2012 19:08

Ik weet niet wat je bedoelt Gerard, maar er bleven geen boutjes over dus het zal er wel inzitten :lol: :lol: .

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 9 apr, 2012 19:36

Één van de boutjes heeft een dikkere borst en moet op een vaste plaats zitten om de 2 carterhelften goed uit te lijnen.
Als dit niet goed zit kan het zijn dat de motor slecht blijft presteren.
Ik dacht trouwens dat het de voorste onderste bout was maar als het volgens Gerard de achterste is kan dat ook zijn.
edit: Ook volgens Haynes de achterste onder het aanzuigfilter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 9 apr, 2012 20:19

Voor alle volledigheid. ik ben geholpen door iemand met behoorlijke revise ervaring. Ik zal het hem nog eens vragen. Hoe dat zit.
Bedankt voor de tip.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 10 apr, 2012 07:41

Marco,als je het moertje iets los draait,moet je het boutje niet kunnen draaien,dan is het goed.
Ik heb er ooit 1,5jaar naar gezocht bij een nieuwe auto.Nieuwe kleppen,zuigers en cilinders enz.Toen heeft de klant hem ingeruild na 3X naar Oostenrijk om in te rijden.Toen terug naar stadionplein en kwam terug met een nieuw motorblok en het probleem was over.
Dat vergeet je nooit meer.

Plaats reactie