AZU 1958 motorrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

AZU 1958 motorrevisie

Bericht door marcopr » ma 2 jan, 2012 12:12

Eindelijk ben ik begonnen aan het uit elkaar sleutelen van mijn blok. Het liep nog zo lekker, al moest ik ruim 300cc olie bijvullen bij iedere tankbeurt. De laatste tijd maakte het ook veel herrie en raakte het parkeerkarton onder de wagen steeds sneller doorweekt.
Afbeelding
By marcopr at 2012-01-02
Maar het is een schatje, wat een klein blokje.Dit voorjaar heb ik dit banjoboutje losgehad en weer gemonteerd, geen neiuwe lekkage.

Afbeelding
By marcopr at 2012-01-02

Zweet wel wat olie, dus schrobben en verder uit elkaar halen. Vandaag heb ik een babybadje bij de kringloop gehaald om hem in te badderen.
Afbeelding
By marcopr at 2012-01-02

Afbeelding
By marcopr at 2012-01-02
Wie weet wat er achter dit zeskantje zit? Is hier ook een pakking nodig?
Afbeelding
By marcopr at 2012-01-02
En natuurlijk een bout afgebroken in mijn enthousiasme, dus uitboren en opnieuw tappen.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 2 jan, 2012 16:02

Hallo Marco,Ik mis op de foto's het borgdraad door de oliekoelerbouten en het flapje dat in het zijpijpje van de vulpijp zit

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 2 jan, 2012 16:09

Borgdraad? Welk flapje gerard.
Wat er niet opzit kan altijd nog.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 2 jan, 2012 17:28

Die 2 grote bouten door de 2 oliekoelerpijpjes zitten gaatjes in,daar hoort borgdraad door en om de pijpjes gewikkelt te worden.
De olievulpijp heeft een grote zijaftakking die naar het lichtfilter gaat,daar zit een rubber flapje in,die voor de onderdruk zorgt.
Geen goede onderdruk betekent olielekkage.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 2 jan, 2012 17:40

OK de borgdraad zal ik aanbrengen na de montage.
In de zijaftakking zit een vissenbekrubber. In het luchtfilter zit geen olie via deze overdrukpijp.
tweeceevees zijn leuk!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 2 jan, 2012 17:56

Leuk Topic.
Dit blokje ziet er heel anders uit dan het blok van mijn AZU 1974!
Maar net zo vies! :lol:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 2 jan, 2012 18:54

het zeskantje is de oliepomp
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 9 jan, 2012 19:57

Lekker in bad, zowaar wordt het blok aardig schoon, kwasten met wasbenzine en nareinigen met remmenreiniger en een schone doek. Dit terwijl er een koek van soms een halve centimeter olie en vuil op zat.
Afbeelding
By marcopr at 2012-01-09

Alles zit wel lekker in het vet, Jammer dat het zo stinkt als de motor lekker warm is.
De koperringen van de bouten van de oliekoeler zitten heel strak. Krijg ze er nauwelijks afgeschroefd. Hoort dta zo, mogelijk dat ze in een grijs verleden vervangen zijn. Dit omdat bij de koop van de auto een kapotte oliekoeler los werd bijgeleverd en omdat de borging draden niet aanwezig zijn. Zowiezo wil ik alle koperringen vervangen door nieuwe.

Afbeelding
By marcopr at 2012-01-09

Er zit veel aanslag op de klepen, hoe krijg ik dit het eenvoudigst eraf?

Afbeelding
By marcopr at 2012-01-09

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 9 jan, 2012 20:14

Een link over het reinigen van kleppen, via Boudewijn gekregen:
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=144

Da must du aber gut Deutsch verstehen können.

Viel Glück !

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 9 jan, 2012 20:32

Toffe tip Geert, dat zie ik mezelf wel doen :D

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 17 jan, 2012 19:39

met diesel kun je beter poetsen dan met wasbenzine, lijkt me ook wat veiliger ivm met brandgevaar ;-)
Pas op dat je geen benzine op je dynamo krijgt dit kan de wikkelingen aantasten. De isolatie daarvan dan.
diverse Citroens, wat anders.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 21 jan, 2012 21:24

goed werk marco!

Hoe zijn je cylinderkoppen?
Die dingen willen wel scheuren bij het draadeind die je klepdeksel te plek houd! of zijn het nou die 18 pk koppen die daar last van hebben?
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 21 jan, 2012 21:40

Ik heb geen scheurtjes ontdekt. Maar ik moet nog aan de koppen beginnen met schoonmaken.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 21 jan, 2012 21:55

Leuk project om te blijven volgen. Eens wat anders dan een 602 blokje.

Succes!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 2 mar, 2012 23:13

Alles is schoon. Op ingebakken olie dan na, maar dat geeft een mooi patina.
De kleppen en1 zuiger waren bedekt met een heel dikke koek, circa 1 mm dik, van grijs en zwart baksel :? . Met ovenreiniger bewerkt, een keer of 5 maar het ging er niet echt af. Toen subtiel :? met een houtbeitel op getikt en afgewerkt met superfijn watervast schuurpapier. Ziet er weer netjes uit.
Nu nog naar een maat die de koppen echt kan reviseren.

Vandaag ook de versnellingsbak eruit gelepelt. Daar loopt de olie ook gewoon uit. Achterdeksel lekt wat op de naad, ook de beide as afdichtingen lekken de aftapplug van het dif lekt ook. Dus onderdelen halen bij het EEEC en de boel uit en in elkaar schroeven. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Tot mijn verrassing ziter rechts en links een slangetje onderuit de bak ter hogte van beide assen. Hadden klem gezeten en waren plat. Wat is dit voor?

Plaats reactie