Pagina 2 van 7

Geplaatst: za 3 mar, 2012 05:25
door André Post
Die zorgen er voor dat olie die lekt uit de bak via de keerringen van de aandrijfassen
naar buiten afgevoerd worden en niet bij de remmen terecht komen.
Deze moeten vrij zijn, te testen door er met lucht in te blazen.

Geplaatst: za 3 mar, 2012 09:07
door marcopr
Dat verklaard de enigzins natte remvoeringen. Ik zal ze weer open maken. Op de plaat onder de bak zitten twee busjes gelast, ik neem aan dat die slangetjes daar doorheen horen, zodat de olie op straat kan lekken.

Die keerringen kan je die vervangen voor nieuwe? Nu ik toch bezig ben?

Geplaatst: za 3 mar, 2012 09:16
door AZL57
inderdaad de olie loopt er onder uit.

Geplaatst: di 6 mar, 2012 19:42
door marcopr
Heeft iemand ervarin met het vervangen van die ringen, maw wanneer is dit nodig?

Geplaatst: vr 9 mar, 2012 19:31
door AZL57
nee nog nooit gedaan, mijne lekken niet. Volgens mij moet je de opsluit ring kunnen draaien met een kettingsleutel waar ze ook oliefilters mee losdraaien. Er was iets met linkse en rechtse draad mee ik.

Geplaatst: vr 9 mar, 2012 22:37
door marcopr
Gisterenavond heb ik een spoedcurcus gekregen hoe die keeringen en de lagers te vervangen.
Dus nu heb ik een wijnkistje op de werkbank staan met speciaal gereedschap.
Volgende week langs bij de lager en keeringenboer en ik kan beginnen.
Ik zal foto's maken. Ben zelf erg benieuwd.
Ondertussen wordt voor mij eea gereviseerd. (sommige mensen zijn goud waard!) Kleppen ingeslepen, klepseals aangebracht, cylinders gehoned, zuigerveren vervangen, dynamo afgedraaid.
Over een paar weken af. Tegen die tijd ben ik ook klaar met de bak en kan het in elkaarpuzzelen weer starten.

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 23:48
door David
En heb je al foto's?

Geplaatst: ma 19 mar, 2012 00:11
door marcopr
Moet nog beginnen :oops:

Geplaatst: zo 8 apr, 2012 11:21
door marcopr
De motor staat weer in de garage, nog wel naast de eend. Je kan hem weer aanpakken zonder dat je je handen moet wassen.
Uit eindelijk is toch het blok gesplitst. We kregen het gevoel dat het eerder uit elkaar was geweest en niet al te best in elkaar gezet. De aansluiting van de oliezeef lekte, was gekit maar er hoort een o-ring tussen te zitten. Na splitsen bleek er een dikke drap in het carter te liggen. En 1 cilinder was afgeschuind aan de carterkant en de andere was haaks. Dus mogelijk ooit vervangen geweest.
Alles weer terug in elkaar gestoken. Op de klepstelen nog olieseals gestoken. Op de krukas zit alleen aan de vliegwielzijde een oliekeerring. verder was alles nog erg netjes.
Nieuwe revisie olieschraap en compressieveren gemonteerd op de zuigers.

De krukaskeerring was gescheurd;
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
De oliezeef was gekit :?
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Nu met o-ring
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Carter schoon gemaakt
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Oliekoeler netjes geborgt
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08
Dynamo afgedraaid,
Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08

Afbeelding
By marcopr at 2012-04-08

Geplaatst: zo 8 apr, 2012 11:52
door TB
Nu ziet het er in elk geval al veel beter uit :). Mooi werk zo!

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 17:33
door Gerard2cv
Marco,heb je onder achterin het doorsnedeboutje onder de oliezeef het borstboutje weer terug gezet? Dit ie nl. het pasboutje om het blok te centreren

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 19:08
door marcopr
Ik weet niet wat je bedoelt Gerard, maar er bleven geen boutjes over dus het zal er wel inzitten :lol: :lol: .

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 19:36
door André Post
Één van de boutjes heeft een dikkere borst en moet op een vaste plaats zitten om de 2 carterhelften goed uit te lijnen.
Als dit niet goed zit kan het zijn dat de motor slecht blijft presteren.
Ik dacht trouwens dat het de voorste onderste bout was maar als het volgens Gerard de achterste is kan dat ook zijn.
edit: Ook volgens Haynes de achterste onder het aanzuigfilter.

Geplaatst: ma 9 apr, 2012 20:19
door marcopr
Voor alle volledigheid. ik ben geholpen door iemand met behoorlijke revise ervaring. Ik zal het hem nog eens vragen. Hoe dat zit.
Bedankt voor de tip.

Geplaatst: di 10 apr, 2012 07:41
door Gerard2cv
Marco,als je het moertje iets los draait,moet je het boutje niet kunnen draaien,dan is het goed.
Ik heb er ooit 1,5jaar naar gezocht bij een nieuwe auto.Nieuwe kleppen,zuigers en cilinders enz.Toen heeft de klant hem ingeruild na 3X naar Oostenrijk om in te rijden.Toen terug naar stadionplein en kwam terug met een nieuw motorblok en het probleem was over.
Dat vergeet je nooit meer.